Nowa Skoda Fabia
Czym różni się od poprzedniczki? Jakie są jej główne atuty i wady? I co najważniejsze - kiedy będzie można ją kupić i ile będzie kosztować? Odpowiedzi na prawie wszystkie z tych pytań znajdują się w poniższym artykule.
Pierwsza Fabia została publicznie zaprezentowana w 1999 roku. W sprzedaży pojawiła się w roku 2000 i po drobnych korektach w 2004 roku sprzedawana jest do dziś w niemal niezmienionej formie. W Polsce przez ostatnich kilka lat na ogół okazywała się najpopularniejszym modelem na rynku, także w roku 2006. Z pewnością to powód do dumy, ale w obliczy konkurencji wprowadzającej na rynek nowe modele Czesi musieli w końcu zaprezentować następcę, który do sprzedaży trafi już na wiosnę.
Stylistyka nadwozia
Wygląd Fabii drugiej generacji wywołuje mieszane wrażenia. W czasie prezentacji, w gronie dziennikarzy ze Środkowej i Wschodniej Europy, czyli rejonów gdzie stara Fabia jest najpopularniejszym samochodem, dominowały głosy zawiedzionych wyglądem, którzy dodawali jednak, że ludzie i tak będą to auto kupować. Nie byłby to pierwszy przypadek mijania się gustu dziennikarzy motoryzacyjnych i osób kupujących nowe samochody.
Z przodu nowa Fabia jest prawie identyczna z modelem Roomster i gdyby nie różnica wysokości tych samochodów, to zapewne większość elementów konstrukcyjnych z przodu byłoby wymiennych. Z boku nowa Skoda przypomina Suzuki Swift, a widziana od tyłu kojarzy się z Toyotą – tu zgadzam się z opiniami większości uczestników pierwszych jazd testowych.
Zaprojektowane przez Czechów nadwozie z pewnością ustępuje polotem projektom włoskim, ale czy marka bazująca na tradycyjnej i konserwatywnej klienteli może sobie pozwolić na wybryki? Raczej nie, dlatego wprowadzenie (opcjonalnie) dachu w kolorze innym niż barwa nadwozia uznać można za coś wyjątkowego czy nawet ekstrawaganckiego. Najwyraźniej Czesi chcą tylko trochę odmłodzić swoją klientelę i zamierzają sprzedawać nową Fabię przede wszystkim użytkownikom modelu poprzedniej generacji. Trudno się dziwić przy (najnowsze dane) bazie 1,6 mln nabywców „starej" Fabii.
Wnętrze
Dzięki o kilka centymetrów większym wymiarom zewnętrznym (3992×1642×1498 mm), nowa Fabia stała się jednym z największych samochodów w swojej klasie i to nie tylko na zewnątrz. W porównaniu z Fabią pierwszej generacji przybyło miejsca w kabinie. Z przodu siedzi się teraz wyżej, co zapewnia lepszą widoczność, ale nie wszystkim musi odpowiadać. Nad głową jest więcej przestrzeni, a miejsca na nogi wydaje się co najmniej tyle co w samochodach kompaktowych, to zasługa dobrze rozplanowanego miejsca. Fotele są zdecydowanie lepsze niż w starej Fabii, ale wydają się nieco mniej wygodne niż w Roomsterze (wrażenia mogą jednak wynikać z innego komfortu zawieszenia). Wprawdzie znalezienie optymalnej pozycji zajmuje sporo czasu, ale kiedy uda się dobrać ustawienia podróżuje się wygodnie – na 4 może 4+. Nie ma mowy o bólach pleców na jakie skarżyli się niektórzy (służbowi) użytkownicy starej Fabii. Jedynie osoby szczupłe będą przy sportowej jeździe „latać" na boki, z powodu szerokiego siedziska.
Z tyłu miejsca na nogi dla dwóch osób jest na prawdę dużo, praktycznie jak autach kompaktowych. Dlatego dziwi, że w parze z fotelami nie idą zagłówki z tyłu, które są za krótkie już dla osób o wzroście 170 cm, a środkowy to praktycznie dekoracja (tak samo jest chyba w nowej Octavii). Czesi, Polacy, Słowacy czy kraje niemieckojęzyczne do których głównie trafiają Skody nie są przecież niskimi Azjatami czy Włochami. Trzeba jednak zauważyć, że Skoda nie jest tu wyjątkiem, ponieważ większość marek samochodowych, niezależnie od klasy cenowej samochodu, najwyraźniej zakłada, że wysoka osoba (powyżej 175 cm) podróżująca z tyłu nie musi mieć ochrony przed obrażeniami kręgów szyjnych w razie miejskiej stłuczki z najechaniem na tył pojazdu w którym siedzi.
Powiększono także bagażnik, który mieści teraz 200 l, czyli o 40 l więcej niż dotychczas. Po złożeniu foteli w drugim rzędzie – zarówno siedzisk, jak i oparć – uzyskać można nawet 1163 litry przestrzeni ładunkowej. Przydatne są wnęki po bokach z tyłu oraz opcjonalna półkolista przegroda na torbę czy torby z zakupami.
Jakość
Nowa Fabia nie tylko wygląda w środku jak wiele aut kompaktowych, ale jakością nie odbiega od masowych marek niemieckich. Za punkt odniesienia można wziąć Skodę Roomster, z którą łączy Fabię wiele wspólnych lub zbliżonych elementów, a przód – na zewnątrz i wewnątrz wydaje się nawet taki sam. Spasowanie elementów jest dobre, a tworzywa i tapicerki wyglądają znacznie lepiej niż w starej Fabii – w nowej siedzi się generalnie o wiele przyjemniej, co jest zasługą lepszych materiałów oraz lepszej kolorystyki.
Jak plastiki czy tapicerka będą się spisywać na długim dystansie trudno przewidzieć, bo testowe egzemplarze miały przejechane tylko ok. 1600 km i to nie po polskich drogach. Z tego co sprawdziłem, w Roomsterze w roli auta służbowego po przejechaniu 20 tys. km po polskich drogach plastiki nie skrzypiały, ale to za mały dystans aby wyrokować czy tak samo będzie po 60 czy 100 tys. km.
Wyposażenie
Standardowe wyposażenie nowej Fabii będzie na wysokim poziomie i obejmie m.in.: 4 poduszki gazowe, ABS, wspomaganie kierownicy i czujniki cofania z tyłu. Tych ostatnich może zabraknąć w najtańszej wersji Junior, oferowanej wyłącznie z najsłabszym silnikiem.
Opcjonalnie oferowane są m.in. kurtyny boczne chroniące głowy, ASR – system przeciwdziałający ślizganiu się kół w czasie ruszania, ESP – system stabilizacji toru jazdy, klimatyzacja półautomatyczna i automatyczna (climatronic). Warto zauważyć, że dopłata za ASR w Skodzie jest nawet kilka razy niższa w porównaniu z innymi markami, często oferującymi go tylko w „pakiecie ESP". Dlaczego o tym wspominam? Bo ASR często rozwiązuje problem wjeżdżania do garażu pod górkę po śliskiej nawierzchni.
W zakresie komunikacji nowa Fabia może zostać wyposażona w przygotowanie pod telefon GSM z łączem Bluetooth, czy system audio z możliwością podłączenia zewnętrznych źródeł dźwięku, takich jak odtwarzacze MP3. Nie musi to być iPod, chociaż z tego co słyszałem oferuje on dodatkowe możliwości sterowania.
Silniki
Paleta jednostek napędowych obejmuje siedem silników – cztery benzynowe (1.2 6V 60 KM, 1.2 12V 70 KM, 1.4 16V 85 KM i 1.6 16V 105 KM) i trzy diesle (1.4 TDI 69 KM, 1.4 TDI 80 KM oraz 1.9 TDI 105 KM). Jak widać część jednostek oferuje teraz większą moc, co jest istotne zwłaszcza w przypadku silników 1,2 l. W przypadku debiutującego w Fabii motoru o pojemności 1,6 l dostępna jest 6-biegowa skrzynia automatyczna typu tiptronic, umożliwiająca sekwencyjną zmianę biegów. Większość wersji silnikowych w formie relacji z jazdy opiszemy w najbliższych dniach w osobnych artykułach. Na końcu niniejszego artykułu dodawać będziemy odpowiednie linki.
Od maja w sprzedaży
W Polsce w sprzedaży nowa Fabia pojawić się ma w maju. Opóźnienie w stosunku do Czech czy Niemiec, gdzie auto pojawi się w salonach już w marcu, Skoda Auto Polska tłumaczy chęcią oferowania od razu pełnej gamy wersji, kolorów itd. Na razie nie zostały podane ceny nowej Fabii, chociaż upubliczniono wartości niektórych dopłat, np. do mocniejszych silników. 70-konny silnik 1.2 12V będzie o 1,2 tys zł droższy od podstawowej jednostki o pojemności 1,2 litra i mocy 60 KM. O kolejny tysiąc droższy będzie 1.4 16V, a aby stać się posiadaczem Fabii 1.6 16V trzeba będzie zapłacić o 4,4 tys. zł więcej niż za wersję z bazowym silnikiem. Z kolei najtańszy diesel 1.4 TDI o mocy 69 KM będzie droższy od wersji z silnikiem 1.2 6V o 8,5 tys. zł. Dopłata za diesla jest o kilkaset złotych mniejsza niż w starej Fabii, ale ekonomiczny sens ma tylko przy bardzo dużych przebiegach rocznych.
Na odpowiedź ile nowa Fabia będzie kosztować w Polsce musimy poczekać do maja. Wcześniej auto zostanie oficjalnie zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Genewie i poznamy ceny z rynków niemieckojęzycznych oraz Czech i Słowacji.
Przewiduję, że najtańsza wersja Fabii – 1.2 6V Junior będzie kosztować 35 900 zł. Pozostałe wersje – Basic, Style, Sport oraz Comfort – będą droższe o ok. 3 tys. od swoich obecnych odpowiedników, ale będą lepiej wyposażone. Przedstawiciele Skody na razie w tej sprawie milczą.
Zobacz:
Mały nie znaczy słaby – Skoda Fabia 1.2 HTP 60 KM
Nowa Skoda Fabia 1.4 16V czy 1.6 16V?