Nowa Lancia Ypsilon - Premium pod strzechy
Lancia ma nadzieję, że nowy Ypsilon zdobędzie dla niej nowych klientów i spopularyzuje tego malucha klasy Premium, który pojawia się już w czwartej generacji.
Zwiększenie zainteresowania samochodem ma spowodować wykorzystanie po raz pierwszy pięciodrzwiowego nadwozia, które jest bardziej praktyczne i wybierane przez dwie trzecie nabywców aut segmentu B. Małe samochody zwykle jednak lepiej wyglądają z trzydrzwiowymi nadwoziami. Konstruktorzy tak więc zaprojektowali drzwi, że auto wygląda na trzydrzwiowe. Nadwozie ma długość 384,1 cm, szerokość 167,5 cm a wysokość 166,6 cm.
Karoseria ma elementy charakterystyczne dla Lancii i poprzedniego Ypsilona. Podobieństwo można znaleźć w reflektorach i atrapie chłodnicy oraz w kształcie tylnego słupka i klapy bagażnika. Podobnie jak poprzedni Ypsilon, nowy także będzie dostępny z dwukolorowymi nadwoziami – zapowiedziano cztery takie kombinacje. W sumie kolorów nadwozia ma być 16, a do tego trzy wzory felg.
Lancia zapowiada, że w sumie można wybierać spośród 600 wariantów personalizacji auta. Do lakierów i felg dochodzą trzy poziomy wyposażenia, sześć odmian wystroju wnętrza i długa lista opcji wyposażenia. Znajduje się na niej kilka ciekawych urządzeń. Drugiej generacji system Magic Parking sam wykonuje manewry przy parkowaniu, kierowcy pozostawiając tylko dbanie o zachowanie właściwej prędkości, nie przekraczającej 7 km/h. Po włączeniu system sam mierzy wielkość mijanych miejsc parkingowych i sygnalizuje, kiedy znajdzie takie, które ma co najmniej 4,6 m - to długość auta powiększona o 40 cm przed nim i tyle samo za nim. System Blue&Me – TomTom LIVE łączy cechy zestawu audio z możliwością odtwarzania plików z przenośnych odtwarzaczy czy dysków USB z nawigacją TomTom, wyposażoną w możliwość bieżącego aktualizowania informacji o sytuacji na drogach.
Rozkład deski rozdzielczej, z wysoko mieszczonym drążkiem zmiany biegów i masywną centralną konsolą przypomina Fiata Pandę. Konsola jest jednak jeszcze bardziej monumentalna z powodu kanciastych kształtów i umieszczeniu na jej szczycie zegarów tablicy rozdzielczej.
Nowa generacja Lancii ma być samochodem bardziej rodzinnym niż poprzednie. Włosi starali się, aby niewielkie nadwozie zapewniało jak najwięcej przestrzeni - rozstaw osi to 239 cm. Wnętrze samochodu może pomieścić 5 osób, a bagażnik ma pojemność 245 l. Można wybrać także dwuosobową, dzieloną w połowie tylną kanapę. Auto staje się wówczas czteroosobowe, ale pasażerowie tylnej kanapy mają więcej wygody. Chcąc zapewnić jadącym samochodem osobom więcej miejsca zastosowano po raz pierwszy w samochodach grupy Fiata siedzenia typu Slim Seat, które mają cieńsze oparcia, pozostawiając więcej miejsca dla pasażerów. Warto zwrócić uwagę na ciekawe materiały tapicerek z wytłaczanymi wzorami.
Gama silników ma obejmować początkowo trzy jednostki, wszystkie wyposażone w system Start&Stop. Podstawą będzie silnik 1,2 Fire, który dysponuje mocą 69 KM i maksymalnym momentem obrotowym 102 Nm. To przy okazji najwolniejsza i najmniej ekonomiczna wersja – pali średnio 4,9 l/100 km, chociaż jej maksymalna prędkość to 163 km/h, a na rozpędzenie auta do „setki” potrzebuje 14.5 sekundy. Drugi silnik benzynowy ma 85 KM i maksymalny moment obrotowy 145 Nm, choć uzyskuje to z pojemności 0,9 l. Tą jednostką jest produkowany w Bielsku–Białej TwinAir, który dopiero co decyzją międzynarodowego, dziennikarskiego jury zyskał tytuł Silnika Roku 2011. Dla tego silnika maksymalna prędkość to 176 km/h. Przyspieszenie i spalanie zależą od skrzyni biegów. Wersje ze skrzynią manualną osiągają 100 km/h w 11,9 sekundy, a ich średnie spalanie to 4,2 l/100 km. Dla wersji z półautomatyczną skrzynią DFN wielkości te wynoszą odpowiednio 12,2 sekundy i 4,1 l. Trzecia jednostka to turbodiesel 1,3 MultiJet o mocy 95 KM, która dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 200 Nm. To najdynamiczniejsza i najbardziej oszczędna Lancia Ypsilon. Prędkość 100 km/h uzyskuje w czasie 11,4 sekundy, maksymalnie mogąc rozpędzać się do 183 km/h, a jej średnie spalanie wynosi 3.8 l/100 km. W niedługim czasie do tej gamy ma dołączyć silnik 1,2 Fire Evo Bi-fuel, dostosowany do spalania benzyny i gazu LPG.
W ramach wyposażenia samochody będą miały systemy ABS, stabilizacyjny ESP, kontroli trakcji ASR oraz system Hill Holder, ułatwiający ruszanie pod górę oraz przednie i boczne poduszki powietrzne (kurtynowe także są dostępne). W samochodzie pojawia się także system wlewu paliwa Smart Fuel, który nie pozwala na zatankowanie niewłaściwego paliwa, np. benzyny do diesla.
Nowa generacja Lancii już zjeżdża z taśm produkcyjnych fabryki samochodów Fiat Auto Poland w Tychach. Na rynek, na początek włoski mają wejść w czerwcu.