W tegorocznym serialu rajdowych mistrzostw świata, zespół Mitsubishi dysponować będzie zupełnie nowym samochodem – Lancerem WRC04.
W sezonie 2004, zespół MMSP, sportowego ramienia Mitsubishi Motors weźmie udział we wszystkich 16 rundach rajdowych mistrzostw świata. Silnym orężem w walce o najwyższe tytuły będzie najnowsza generacja Lancera, noszącego oznaczenie WRC04.
Jest to całkowicie nowa konstrukcja, mająca bardzo niewiele wspólnego z poprzednią generacją rajdowego Lancera. Międzynarodowym zespołem, który w ośrodku Mitsubishi w Rugby w Wielkiej Brytanii zajmował się opracowaniem nowego modelu, kierował Mario Fornaris, dyrektor techniczny Mitsubishi Motors Motor Sport (MMSP GmbH.
„Nowy Lancer różni się całkowicie od naszego poprzedniego samochodu WRC. Wprowadziliśmy do niego około 6 tysięcy nowych elementów. Skorzystaliśmy ze swobody, jaką dają przepisy dotyczące aut WRC, ale staraliśmy się stworzyć prostą konstrukcję pozwalającą najpierw na „zrozumienie” nowej rajdówki, a później wprowadzenie bardziej zaawansowanych systemów” – powiedział Mario Fornaris.
Trzytygodniowe testy przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym firmy Lola Racing, pozwoliły na dokładne opracowanie kształtu spoilerów, maski silnika a także na zapewnienie lepszego chłodzenia jednostce napędowej. Duży nacisk położono na tzw. downforce – efekt aerodynamiczny, zapewniający dobrą przyczepność auta przy wysokich prędkościach.
Podczas prac nad układem zawieszenia, korzystano z doświadczenia firmy Ohlins. Tradycyjnie zastosowano kolumny McPhersona. Znaczna część elementów zawieszenia jest wymienna i możliwa do zastosowania zarówno z przodu, jak i z tyłu auta. Nowe położenie silnika wymagało natomiast opracowania nowego typu amortyzatorów z regulacją siły tłumienia.
Nowy model napędzany jest silnikiem 2.0 16V o mocy 300 KM, z dwoma wałkami rozrządu. Jest to jednostka znana z modelu EVO VIII, lecz poddana wielu modyfikacjom. Zastosowano między innymi nową turbosprężarkę i kolektory, wał napędowy, korbowody i tłoki. Nowością jest również moduł sterujący silnikiem opracowany przez firmę Magneti Marelli. W Lancerze WRC04 zastosowano także nowy układ przeniesienia napędu oraz 5-biegową skrzynię przekładniową przygotowaną wspólnie z firmą Ricardo. Interesującym rozwiązaniem jest wprowadzenie pasywnych dyferencjałów. W tym roku będą trwały także prace nad półautomatyczną skrzynią biegów.
W sezonie 2004 zespół Mitsubishi będzie reprezentowało czterech kierowców. Pierwsze miejsce w zespole należy do Francuza Gillesa Paniziego, który będzie startował z bratem Hervem jako pilotem we wszystkich eliminacjach mistrzostw świata. W drugim samochodzie na zmianę będą startowali: fiński kierowca Kristian Sohlberg, Hiszpan Daniel Sola Vila i Włoch Gianluigi Galli. Jednocześnie ta trójka zawodników weźmie udział w pozostałych eliminacjach mistrzostw świata Lancerem EVO VIII grupy N.
Debiut Mitsubishi Lancera WRC04 nastąpi podczas pierwszej Eliminacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata, Rajdu Monte Carlo.
Norbert Szwarc
Sylwetki kierowców zespołu Mitsubishi
GILLES PANIZZI (F)
Urodzony:
19.09.1965
Rodzina:
żona Michele, córka Salomé
Mieszka:
w Monaco (MC)
Zwycięstwa w mistrzostwach świata:
7
Osiągnięcia sportowe:
1988:
debiut w rajdach
1989:
uznany “Młodym Kierowcą Roku” we Francji
1992:
1 miejsce w Pucharze Peugeot 309 Gti we Francji
1995:
3 miejsce w mistrzostwach Francji F2
1996:
Mistrz Francji w rajdach
1997:
Mistrz Francji w rajdach
1999:
2 miejsce w Rajdzie San Remo
2000:
1 miejsce w rajdach Korsyki I San Remo, 7 miejsce w mistrzostwach świata
2001:
1 miejsce w Rajdzie San Remo, 2 miejsce w rajdach Katalonii I Korsyki
8 miejsce w mistrzostwach świata
2002:
1 miejsce w rajdach Katalonii, Korsyki I San Remo, 6 miejsce w mistrzostwach świata
2003:
1 miejsce w Rajdzie Katalonii, 2 w Rajdzie San Remo, 10 miejsce w mistrzostwach świata
KRISTIAN SOHLBERG (FIN)Urodzony: 15.01.1978
Rodzina: żonaty, dwoje dzieci
Mieszka: Espoo w Finlandii
Osiągnięcia sportowe:1997: Debiut w rajdach
2001: 4 miejsce w mistrzostwach Finlandii (Mitsubishi Lancer g.N)
2002: wicemistrz świata kierowców samochodów produkcyjnych (PCWRC), (Mitsubishi Lancer g.N)
2003: Rajd Szwecji - 12 miejsce (Mitsubishi Lancer WRC)
Rajd Deutschland - 14 miejsce (Mitsubishi Lancer WRC)
DANIEL "DANI" SOLA VILLA (SP)Urodzony: 03.01.1975
Stan cywilny: kawaler
Mieszka: w Muntanyola w okolicach Vic, w pobliżu którego przebiegają trasy Rajdu Katalonii
Osiągnięcia sportowe:1996: debiut w rajdach
1998: 1 miejsce w Volant RACC w Hiszpanii
1999: 2 miejsce w Pucharze Juniorów Seata Ibizy w Hiszpanii
2000: wicemistrz Hiszpanii w F2, mistrz Hiszpanii w kategorii "diesel"
2001: 5 miejsce w szutrowych mistrzostwach Hiszpanii
2002: mistrz świata juniorów (JWRC)
2003: 5 miejsce w mistrzostwach świata samochodów produkcyjnych (PCWRC) w Mitsubishi
Lancerze, zwycięstwo w tej kategorii w Rajdzie Deutschland, 2 miejsce w Rajdzie Argentyny
GIANLUIGI GALLI (I)Urodzony: 13.01.1973
Stan cywilny: kawaler
Mieszka: w Livigno (znana stacja narciarska)
Osiągnięcia sportowe:1994: Debiut w rajdach
1998: 1 miejsce w Rajdzie San Remo w grupie N (Mitsubishi Lancer)
1999: 1 miejsce w Rajdzie San Remo w grupie N (Mitsubishi Lancer)
2000: 1 miejsce w Rajdzie San Remo w grupie N (Mitsubishi Lancer)
mistrz Włoch w grupie N (Mitsubishi Lancer)
2002: 9 miejsce w mistrzostwach świata juniorów (JWRC)