(Nie)wykonalne ? - jako pierwsi w Polsce prezentujemy raport z jazd Kia Cerato
Kia modelem Cerato debiutuje w nowym dla siebie segmencie aut. W Europie zmierzy się między innymi z VW Golfem.
Segment C należy do najpopularniejszych w Europie. Na czele tej grupy aut stoją Opel Astra, Renault Megane czy też Ford Focus. Wygranie zatem z takimi rywalami jest praktycznie niemożliwe. Kia ma jednak kilka atutów.
Można by rzec, że Cerato to produkt globalny. Opracowany w ośrodkach projektowych Kia w Korei, Europie i Stanach Zjednoczonych ma stanowić atrakcyjną propozycję na wielu rynkach. Projekt nadwozia jest co prawda pozbawiony stylizacyjnych fajerwerków, ale nie można zarzucić mu braku nowoczesności. Podobnie jest z wnętrzem auta, które potrafi zaskoczyć swoją przestronnością. Ilość miejsca zarówno dla osób siedzących na przednich fotelach, jak i z tyłu jest naprawdę imponująca. Funkcjonalna deska rozdzielcza wykonana została z materiałów nie najwyższej jakości. Nie jest jednak monotonna w swojej kolorystyce.
W utrzymaniu porządku we wnętrzu pomagają liczne schowki. Cerato w wersji sedan nie zapewnia przesadnie przestronnego bagażnika, którego pojemność wynosi 345 litrów. Jest to znacznie mniej niż w Fordzie Focusie (490 litrów), Toyocie Corolli (437 l) i Renault Megane (520 l).
Samochód poprawnie zachowuje się na polskich drogach, dzięki odpowiednio dostosowanemu układowi jezdnemu. Nasz testowy Cerato wyposażony został w wysokoprężny silnik common rail o pojemności 2.0 i mocy 112 KM. Na uznanie zasługuje dobre wyciszenie jednostki. Auto łatwo „wchodzi” na obroty. 5-biegowa manualna skrzynia przekładniowa działa lekko i precyzyjnie. Na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h Cerato potrzebuje 11,5 s. a jego prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Średnie zużycie paliwa producent określa na 6 l/100 km, co jest wartością przyzwoitą.
Cerato kusi bogatym wyposażeniem w zakresie komfortu, jak i bezpieczeństwa. Ceną niestety nie, ponieważ za model 2.0 CRDI w wersji sedan trzeba zapłacić 71.900 zł. W Polsce oferowany jest w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i 5-drzwiowy hatchback oraz do wyboru z czterema silnikami – benzynowymi – 1.6 (104 KM), 2.0 (143 KM) i dwoma wysokoprężnymi – 1.5 CRDI (102 KM) oraz 2.0 CRDI (112 KM). Nie jest planowane natomiast wprowadzenie wersji kombi.
Tekst: Norbert SzwarcZdjęcia: Wiesław Mrówczyński