Motoryzacyjne nowości 2014 od A do H
Zaledwie kilka dni dzieli nas od pożegnania starego i hucznego przywitania nowego, 2014 roku. Co to oznacza? Dla nas, miłośników motoryzacji, oznacza to, że na horyzoncie jest całe 12 miesięcy, podczas których producenci aut zaserwują nam najnowsze osiągnięcia swoich designerów i konstruktorów. Żeby nie pogubić się w natłoku samochodowych premier, przygotowaliśmy ich przegląd, a dziś prezentujemy Wam jego pierwszą część.
Zanim jednak przyjrzymy się temu, co na przyszły rok szykują poszczególne marki, pokusimy się o krótkie podsumowanie tego, co działo się w branży motoryzacyjnej na przestrzeni mijającego roku. Tę szalenie ważną gałąź gospodarki niestety wciąż dotyka kryzys i choć coraz częściej mówi się o jego zażegnaniu, ostatnie kilkanaście miesięcy pokazało, że często gra on w inwestycjach firm samochodowych pierwsze skrzypce.
Świetnym przykładem świadczącym o nieustającej recesji jest nowa generacja jednego z najpopularniejszych aut jeżdżących po naszych drogach. Chodzi o Forda Mondeo, którego zupełnie nowe wcielenie jest w zasadzie gotowe od 2012 roku, ale ani w ubiegłym, ani w tym roku nie doczekaliśmy się jego europejskiej premiery rynkowej. Nic dziwnego, że wiele marek nawet nie rozpoczęło prac nad nowymi produktami, zwłaszcza tymi najbardziej ekskluzywnymi, a najmniej rentownymi.
Jeżeli jednak myślicie, że kryzys przekreślił dotarcie do salonów sprzedaży ważnych i ciekawych debiutów, to jesteście w błędzie. W 2014 roku cenniki zasiliły takie auta jak BMW i3, nowy Lexus IS, nowa Mazda 3, Mercedes CLA, Opel Cascada czy nowa Toyota Auris. Zgodnie z oczekiwaniami, na drogach pojawiło się też mnóstwo świeżych SUV-ów i crossoverów, do których zaliczymy nowego Forda Kugę, nowego Range Rovera, Peugeota 2008, Renault Captura czy Suzuki SX4 S-Cross.
Nowości w gamie samochodów (pseudo)terenowych nie zabraknie również w przyszłym roku, choć także miłośnicy bardziej konwencjonalnych aut znajdą coś dla siebie. Czeka nas oczywiście rozwój downsizingu i rozpowszechnienie napędów przyjaznych naturze, a także coraz szersze stosowanie lekkich materiałów i elektronicznych układów obsługi wnętrza. Nie zabraknie ponadto różnych modeli opartych na tych samych platformach technicznych, aut będących owocem współpracy kilku producentów, jak również samochodów, które staną się punktem zwrotnym w historii nie tylko danych marek, ale i całej współczesnej motoryzacji. Wszystkie premiery ważne z punktu widzenia europejskiego kierowcy przedstawiamy Wam w poniższym przeglądzie i nie pozostaje nam nic innego, jak zaprosić do lektury!
Alfa Romeo
Włosi zachęceni ciepłym przyjęciem modelu 4C mają chrapkę na kolejny sukces. Ten zagwarantować ma nowa wersja nadwoziowa tego doskonałego stylistycznie i technicznie auta, a mianowicie otwarty Spider. Alfa Romeo ma w planach także inne, znacznie ważniejsze premiery, ale przyjdzie nam na nie poczekać aż do 2015 roku.
Alfa Romeo 4C Coupe |
Alfa Romeo 4C Coupe |
Alfa Romeo 4C Coupe |
Audi
Znacznie więcej nowości szykuje na najbliższe 12 miesięcy marka spod znaku czterech pierścieni. Listę debiutów okupują w dużej mierze nowe odmiany rodziny modelowej A3 - lada chwila do polskich salonów sprzedaży zawitają kabriolet, A3 g-tron i S3 Sedan, a w połowie roku szeregi zasilą także A3 e-tron oraz S3 Cabriolet.
Audi A3 Cabriolet |
Audi S3 Sedan |
Audi A3 e-tron |
W międzyczasie swojej premiery powinna doczekać się także nowa wersja miejskiego A1 - trudno jednak powiedzieć, czy będzie to model po liftingu, czy może ponad 200-konne S1. Znacznie więcej mechanicznych rumaków czekać będzie na kierowcę w nowym Audi R8, którego produkcja wystartuje w połowie przyszłego roku w nowo powstałej fabryce.
Audi R8 - obecny model |
Audi TT Coupe - obecny model |
Audi Q7 - obecny model |
Bardzo pracowite będą dla firmy z Ingolstadt ostatnie miesiące 2014 roku. Zadebiutują wtedy nie tylko odmłodzone nadwozia modeli A6 i A7 Sportback, ale również zupełnie nowe wcielenia TT Coupe oraz Q7. W obu przypadkach będziemy mieli do czynienia z ewolucją stylistyczną oraz rewolucją techniczną - w Q7 na przykład dzięki nowoczesnej diecie ten monstrualny SUV zrzucić ma niemal pół tony!
BMW
Równie bogaty w premiery jest kalendarz kolejnej marki premium, którą jest BMW. Na pierwszy kwartał Bawarczycy mają w zanadrzu rynkowe debiuty serii 2 Coupe oraz serii 4 Cabrio. Niewykluczone, że w podobnym czasie światło dzienne ujrzą trzy nowości z rodziny X - X3 po drobnym face-liftingu, X5 M napędzane silnikiem rodem z supersamochodu, a także X4, czyli SUV, coupe i limuzyna w jednym ciele.
BMW serii 2 Coupe |
BMW serii 4 Cabrio |
BMW X4 Concept |
W drugim kwartale dealerzy BMW powitają w swoich salonach mocarny duet w postaci modeli M3 Sedan i M4 Coupe. Ich turbodoładowany silnik 3.0 R6 o mocy 431 koni trafi również do M4 Cabrio, którego premiera spodziewana jest na jesień. Wcześniej zadebiutować ma inna nowość w gamie "czwórki", a mianowicie stylizowane na coupe, ale mające dwie pary drzwi nadwozie Gran Coupe.
BMW M3 Sedan |
BMW M4 Coupe |
BMW Concept Active Tourer Outdoor |
Na co poza tym powinni czekać wielbiciele BMW? Z pewnością na nowe, znacznie większe niż dotychczas X6, które pokaże się światu u schyłku 2014 roku. Nie wiemy natomiast, czy warto wyczekiwać całkowicie nowego modelu Active Tourer z nadwoziem minivana, przestronnym wnętrzem nawet dla 7 osób i... napędem na przednie koła.
Cadillac
Koncern General Motors wyznaczył sobie ambitny cel - znaczne wzmocnienie pozycji Cadillaca na europejskim rynku. Aby go osiągnąć, amerykańska marka planuje zasypać nas nowościami - w cenniku już teraz znajdziemy limuzyny ATS i CTS, a w przyszłym roku dołączą do nich elektryczne coupe ELR oraz nowa generacja luksusowego SUV-a Escalade. Niewykluczone, że dołączy do nich ATS Coupe, który zostanie odsłonięty lada dzień w Detroit.
Cadillac CTS |
Cadillac ELR |
Cadillac Escalade |
Chevrolet
Niedawno dowiedzieliśmy się, że Chevrolet powoli wycofuje się z europejskiego rynku i ta smutna informacja jest automatycznie najważniejszym faktem dotyczącym tej marki. Na pocieszenie możemy jedynie dodać, że w nadchodzącym roku do Starego Kontynentu dotrze Corvette Stingray Cabrio, w którym bulgotowi 450-konnego V8 towarzyszy możliwość przyspieszenia do pierwszej "setki" w 4 sekundy.
Chevrolet Corvette Stingray Cabrio |
Chevrolet Corvette Stingray Cabrio |
Chevrolet Corvette Stingray Cabrio |
Citroen
Kalendarz na rok 2014 zaczyna się w Citroenie od 5 lutego. W tym właśnie dniu na świat przyjdzie nowe dziecko z rodziny C4 - stylizowany na crossovera model C4 Cactus. Równie ważna, jeśli nie ważniejsza premiera będzie miała miejsce w drugiej połowie roku, a będzie nią druga odsłona C1, czyli skromnego "malucha" powstałego we współpracy z Toyotą.
Citroen Cactus Concept |
Citroen DS3 - obecny model |
Citroen Numero 9 Concept |
Owocem partnerstwa z Fiatem będzie natomiast nowość w segmencie samochodów dostawczych, a dokładniej rzecz biorąc, kolejna odsłona Jumpera. Nas znacznie bardziej ciekawią jednak premiery z luksusowej linii modelowej DS - pewny jest debiut DS3 po face-liftingu, mniej prawdopodobne wydaje się z kolei powstanie flagowej limuzyny o kształtach zjawiskowego prototypu Numero 9.
Ferrari
W przyszłym roku kolejni szczęściarze otrzymają kluczyki do własnych egzemplarzy LaFerrari oraz 458 Speciale. Poza tym legendarna firma z Maranello sprezentuje swoim klientom drugą generację Californii, w której wiatr we włosach zapewniać będzie nie tylko składany hard-top, ale przede wszystkim potężny silnik V8 katapultujący auto do "setki" w czasie około 3,5 sekundy.
Ferrari LaFerrari |
Ferrari 458 Speciale |
Ferrari California - obecny model |
Fiat
Dla miłośników motoryzacji spod znaku Fiata nie mamy dobrych wieści - premier tej marki będzie w zbliżającym się roku jak na lekarstwo. Poza nowym wcieleniem dostawczego Ducato Włosi pokażą model 500X - kolejną już wariację na temat "pięćsetki", która z racji bojowo wystylizowanego nadwozia oraz opcjonalnego napędu 4x4 chce zamieszać w segmencie crossoverów.
Fiat 500L Trekking |
Fiat 500L Trekking |
Fiat 500L Trekking |
Ford
Podstawowe sposoby na to, aby wydostać się z kryzysu są dwa - albo maksymalnie zacisnąć pasa, albo maksymalnie zainwestować. Europejski oddział Forda wybrał drugą opcję, czego efektem jest długa lista przyszłorocznych nowości. Otwierają ją modele Tourneo Connect i Tourneo Courier, które dotrą do salonów w najbliższych miesiącach.
Ford Tourneo Connect |
Ford Tourneo Courier |
Ford Ecosport |
Następne w kolejce są Focus po face-liftingu, który zyska charakterystyczny przód z grillem na modłę Astona Martina, oraz Ecosport, czyli Fiesta w szatach modnego crossovera. Na najważniejszą premierę 2014 przyjdzie nam poczekać do drugiej połowy roku, kiedy to na nasz kontynent dotrzeć ma oczekiwane od wielu, wielu lat całkowicie nowe Mondeo.
Ford Mondeo Vignale Concept |
Ford Edge Concept |
Ford Mustang |
Marka spod znaku błękitnego owalu nie zawiedzie wielbicieli minivanów - ostatni kwartał powinien przynieść nie tylko C-Maxa po drobnym restylingu, ale również kolejne generacje S-Maxa i Galaxy. Na przełomie 2014 i 2015 roku Ford zaprezentuje ponadto nową generację Edge i przywiezie do salonów najnowszego Mustanga, który - ku naszej uciesze - będzie po raz pierwszy oficjalnie dostępny w Europie.
Honda
Niedługo po sylwestrze odwiedzając salon Hondy, będziemy mogli przyjrzeć się dwóm nowościom w gamie Civika - odmłodzonemu hatchbackowi oraz wersji nadwoziowej Tourer z gigantycznym, przeszło 600-litrowym kufrem. W 2014 roku spodziewać powinniśmy się europejskiej premiery nowego Jazza oraz rynkowych debiutów jednostek benzynowych z serii VTEC TURBO, którymi Japończycy na dobre wkraczają w erę downsizingu.
Honda Civic 2014 |
Honda Civic Tourer |
Honda Jazz - obecny model |
Hyundai
Hyundai sporo się napracował w ostatnich latach, teraz postanowił więc przede wszystkim zbierać owoce swojej pracy. Nie oznacza to jednak, że koreańska firma idzie na urlop - lada dzień do salonów sprzedaży wprowadzi nowe i10 wyposażone w fabryczną instalację LPG, a przed końcem roku pokaże drugą odsłonę i20. Ta ostatnia korzystać będzie z wzorców wypracowanych przez poprzednika i ma doczekać się usportowionej wersji z mocnym silnikiem pod maską.
Hyundai i10 |
Hyundai i10 |
Hyundai i20 - obecny model |