Motoryzacyjne nowości 2013 od A do F
Tegoroczne Święta już za nami, a na horyzoncie rysuje się kolejny, 2013 rok. To doskonały moment na to, aby w kilku słowach podsumować tegoroczne wydarzenia w świecie motoryzacji, a przede wszystkim przyjrzeć się temu, co rynkowi samochodowemu przyniesie nadchodzący rok. Tak więc startujemy!
Chylący się ku końcowi rok 2012 zapisze się na kartach motoryzacyjnej historii pod jednym, podstawowym hasłem, które w różnego rodzaju mediach pada ostatnimi czasy ponadnormatywnie często. Jest nim oczywiście kryzys. Przykładów jego wpływu na branżę motoryzacyjną nie trzeba szukać daleko - drastyczne zwolnienia pracowników w tyskiej fabryce Fiata czy fiasko negocjacji dotyczących dopłat do zakupu nowych aut to tematy z pierwszych stron gazet.
Z przykładami wprost z naszego "podwórka" idą w parze te światowe - czołowi producenci samochodów ograniczają produkcję, wycofują z rynku najmniej rentowne modele i rezygnują z wprowadzania do sprzedaży najbardziej nietypowych, budzących najwięcej emocji aut. Niestety, część marek tak mocno odczuła spowolnienie gospodarcze, że musiała zakończyć swoją działalność lub - w wariancie bardziej optymistycznym - poddać się działaniom większego koncernu.
Sytuacja, jaka wykreowała się na rynku motoryzacyjnym w tym roku nie jest jednak tak zła, jak mogłoby się to wydawać. Z racji tego, że producenci samochodów toczą coraz bardziej zaciętą walkę o klienta, zaserwowali nam sporo nowości w popularnych segmentach rynku. Nowy Fiat Panda, drugie generacje Hyundaia i30 oraz bratniej Kii cee'd, Peugeot 208, nowe Renault Clio czy wreszcie nowy Volkswagen Golf to tylko garstka tego, co zawitało do salonów sprzedaży w tym roku.
Trend na skupienie inwestycji w segmentach cieszących się największym wzięciem kontynuowany będzie w roku 2013. Na szczęście, nie oznacza to, że producenci będą zanudzać nas kolejnymi autami pokroju Polo czy Golfa. Wręcz przeciwnie - w zakresie cenowym dostępnym najszerszemu gronu odbiorców firmy zaproponują modele trafiające w najróżniejsze gusta. I tak, za rozsądną cenę będziemy mogli dostać mega-przestronne auto rodzinne, modnego crossovera, a nawet samochód sportowy.
Tego, co dokładnie szykują poszczególni producenci aut na najbliższe 12 miesięcy, możecie dowiedzieć się, zapoznając się z przygotowanym przez nas zestawieniem. Dziś zapraszamy do przyjrzenia się premierom marek od Alfy Romeo do Forda.
Alfa Romeo
Dla miłośników włoskiej marki mamy dobre wiadomości - prototyp 4C Concept, który zelektryzował nas swoją urodą, techniką i osiągami, w przyszłym roku wreszcie trafi do produkcji. U boku tego sportowego coupe powinna pojawić się jeszcze jedna, już mniej elektryzująca nowość - miejskie MiTo po face-liftingu.
Alfa Romeo 4C Concept |
Alfa Romeo 4C Concept |
Alfa Romeo MiTo - obecny model |
Aston Martin
Kto chciałby poczuć pod prawą stopą stado 565 mechanicznych rumaków, powinien szykować się do odwiedzenia dealera Astona Martina. Tuż po sylwestrze Brytyjczycy wprowadzą bowiem na rynek model AM 310 Vanquish. Jego otwarta wersja zadebiutuje kilka miesięcy później, podobnie jak nowa odmiana limuzyny Rapide - albo model po liftingu, albo wariant S z agresywnym body-kitem nadwozia i wzmocnionym silnikiem.
Aston Martin AM 310 Vanquish |
Aston Martin AM 310 Vanquish |
Aston Martin Rapide - obecny model |
Audi
Przyszły rok upłynie w Audi pod znakiem kolejnych odmian nowej "A-trójki". W pierwszych miesiącach 2013 do sprzedaży wejdzie 5-drzwiowy Sportback i 300-konny wariant S3, zaś w drugiej połowie roku - sedan. Ten ostatni ma być, co ciekawe, duchowym następcą bardzo cenionej w naszym kraju "osiemdziesiątki".
Audi A3 Sportback |
Audi S3 |
Audi A3 Concept |
U boku nowego Audi S3, zadebiutują też inne propozycje ze sportowej linii modelowej "S". Już w pierwszym kwartale do sprzedaży wejdzie SQ5 TDI, czyli SUV mknący 100 km/h po 5 sekundach od ruszenia, a pod koniec roku pojawi się S1, czyli "maluch" z ponad 200 KM pod maską.
Audi RS5 Cabrio |
Audi RS6 Avant |
Audi RS Q3 Concept |
Jeśli czujecie niedosyt mocy, powinny zainteresować Was premiery z topowej linii "RS". Wiosną do salonów Audi wjedzie RS5 Cabrio dla miłośników szybkiej jazdy z wiatrem we włosach oraz RS6 Avant, który pod nadwoziem rodzinnego kombi kryć będzie 560-konne monstrum. Ten sam silnik trafi w drugiej połowie roku do RS6 i RS7, a w międzyczasie zadebiutuje też małe, ale piekielnie szybkie RS Q3.
Bentley
Dla tych, którzy rasowe osiągi chcieliby otrzymać w bardzo luksusowym wydaniu, Bentley zaproponuje w przyszłym roku nowego Continentala GT Speed - najpierw na rynek wejdzie coupe, a niedługo potem cabrio. Poza tym, swoich prezentacji powinny doczekać się 4-drzwiowy Continental Flying Spur oraz Mulsanne Cabrio, czyli otwarty wariant flagowej limuzyny Bentleya.
Bentley Continental GT Speed |
Bentley Continental GT Speed |
Bentley Mulsanne Cabrio - zwiastun |
BMW
Podobnie jak konkurencyjne Audi, BMW nie boi się kryzysu i szykuje na rok 2013 multum premier. Na styczniowym salonie w Detroit zadebiutować ma kontrowersyjna seria 5 GT poddana kuracji odmładzającej, a tuż po tym wydarzeniu do europejskich salonów trafi Z4 po liftingu i M6 Gran Coupe, będące bezpośrednią konkurencją dla Audi RS7.
BMW serii 5 GT - obecny model |
BMW Z4 po liftingu |
BMW M6 Gran Coupe |
Nowości spod znaku szachownicy nie zabraknie również w drugiej połowie roku. W salonach sprzedaży pojawi się wtedy seria 5 w odświeżonej formie, produkcyjna wersja zupełnie nowej serii 4 (innymi słowy, "trójki" w wersji coupe) oraz trzecia generacja luksusowego SUV-a X5.
BMW serii 4 Coupe Concept |
BMW X3 - obecny model |
BMW i3 Concept |
Czy to wszystko? Niekoniecznie! Choć nie jest to stuprocentowo pewne, być może już na targach w Genewie światło dzienne ujrzy X3 po liftingu, a w kolejnych miesiącach prezentacji doczekają się nowe odmiany serii 3 - liftback o przydomku GT oraz znacznie ciekawsze, bezkompromisowo sportowe M3. Niewykluczone, że pod koniec roku BMW zdąży jeszcze przedstawić przedprodukcyjną serię 2 oraz produkcyjną wersję elektrycznego i3.
Cadillac
Amerykańska marka uraczy nas w przyszłym roku dwiema nowościami. Pierwsza to nowa generacja CTS-a, która stylistycznie i technicznie nawiązywać będzie do mniejszego modelu ATS, ale swoją wielkością wpasuje się w segment Mercedesa klasy E i spółki. Druga nowość nosi nazwę ELR i znana jest jako produkcyjna odmiana prototypu Converj - sportowego coupe z napędem elektrycznym.
Cadillac CTS - obecny model |
Cadillac ELR - zwiastun |
Cadillac Converj Concept |
Chevrolet
Kolejna firma zza Wielkiej Wody rozpocznie nowy rok od dostarczenia nam solidnej dawki adrenaliny. Już 13 stycznia, na wystawie NAIAS w Detroit, Chevrolet oficjalnie zaprezentuje nowe wcielenie jednego z najsłynniejszych amerykańskich supersamochodów, modelu Corvette.
Chevrolet Corvette - wersja zakamuflowana w GT5 |
Chevrolet Spark po liftingu |
Chevrolet Trax |
Niestety, na tym premiery chwytające za serce się kończą. Wiosną do europejskich salonów trafi malutki Spark poddany face-liftingowi oraz Trax, który technikę wprowadzonego niedawno Opla Mokki zaoferuje za niższą cenę. W kolejnych miesiącach ofertę pseudo-terenówek uzupełnić powinna jeszcze nowa Captiva, lepiej niż dotychczas przygotowana do walki z Toyotą RAV4 czy Volkswagenem Tiguanem.
Citroen
Już w styczniu marka spod znaku szewronu wprowadzi do polskiej sprzedaży model C-Elysse - kompaktowego sedana z przestronnym wnętrzem, niewysilonymi silnikami oraz niską ceną. Poszukujący czegoś mniej praktycznego, a bardziej efektownego, powinni poczekać do wiosny, kiedy to na rynek wejdzie DS3 Cabrio z rozsuwanym dachem.
Citroen C-Elysee |
Citroen DS3 Cabrio |
Citroen C3 po liftingu - wersja brazylijska |
Niedługo później z salonu odnowy przyjedzie do europejskich punktów dealerskich Citroen C3, uzbrojony w odświeżony wygląd i więcej nowoczesnego wyposażenia. Na drugą połowę roku planowana jest natomiast najważniejsza przyszłoroczna premiera Citroena - chodzi o nowe C4 Picasso, które powinno być jeszcze ładniejsze od poprzednika, nie tracąc przy tym na funkcjonalności.
Dacia
Choć ten rok wręcz obfitował w premiery Dacii (pojawił się van Lodgy, nowe Sandero i dostawczy Dokker), rumuńska marka chce jeszcze bardziej wykorzystać boom na tanie auta. W przyszłym roku na rynek wejdzie nowy, znacznie ładniejszy od poprzednika Logan oraz bijący rekordy popularności Duster w wersji po liftingu.
Dacia Logan |
Dacia Logan |
Dacia Duster - obecny model |
Ferrari
Na przeciwnym biegunie względem premier Dacii znajdziemy nowości szykowane przez Ferrari. W 2013 na drogi wyjedzie gorąco oczekiwany następca Enzo, który dzięki monstrualnemu silnikowi V12 oraz systemowi HY-KERS oferować będzie 800-900 KM mocy. Pod koniec roku powinniśmy ujrzeć ponadto nową wersję "458-ki" - ekstremalną odmianę Scuderia z przemodelowanym nadwoziem i wzmocnionym silnikiem.
Następca Ferrari Enzo - zwiastun |
Ferrari Enzo |
Ferrari 458 Italia |
Fiat
Listę przyszłorocznych nowości spod znaku Fiata okupują nowe odmiany "pięćsetki". Na początek Włosi zaserwują swoim klientom usportowioną wersję 500S oraz elektryczną 500E (która nie będzie jednak oferowana w Europie), w połowie roku wprowadzą uterenowioną odmianę 500L Trekking w specyfikacji europejskiej oraz 7-osobową 500XL, a tuż przed końcem roku zaprezentują wariant 500X, który łączyć będzie platformę z przyszłym modelem Jeepa.
Fiat 500S |
Fiat 500E |
Fiat 500L Trekking - wersja amerykańska |
Fiat ma w planach jeszcze jedną wersję "500-ki", a mianowicie 165-konnego Abartha, ale nie spodziewamy się, że zadebiutuje on w przyszłym roku. Bardziej prawdopodobna jest za to premiera odnowionego Bravo. Ten kompaktowy model miał już restyling, ale - jak pokazuje przykład Punto - włoska marka lubuje się we wielokrotnych modernizacjach tego samego auta.
Ford
Rok 2013 otworzy w Fordzie zrestylizowana odmiana Fiesty z grillem w stylu Astona Martina oraz wysilonym silnikiem 1.0 EcoBoost. Niedługo później w salonach pojawi się Fiesta ST o "zadziornym" wyglądzie i wyczynowej mechanice. Na kolejną premierę nie będziemy musieli czekać długo, bo już wiosną zadebiutuje druga odsłona Kugi, znacznie przestronniejsza i nowocześniejsza od poprzedniczki.
Ford Fiesta po liftingu |
Ford Fiesta ST |
Ford Kuga |
Głodni kolejnych nowości zostaną zaspokojeni w drugiej połowie roku. Marka spod znaku błękitnego owalu zaprezentuje wtedy nową generację rodzinnego Galaxy i wprowadzi na rynek kolejne wersje dostawczego Transita. Na przełomie 2013 i 2014 roku do sprzedaży trafi też Ecosport - przedstawiciel Forda w dynamicznie rozwijającym się segmencie małych crossoverów.
Ford Transit Custom |
Ford Ecosport |
Ford Mondeo |
Pod znakiem zapytania stoją dwie inne premiery amerykańskiego producenta. Mniej istotna to Focus z przyjaznym naturze napędem elektrycznym, ta ważniejsza to z kolei czwarta odsłona Mondeo. Choć rywal Passata jest właściwie gotowy, kryzys może przesunąć jego debiut rynkowy na 2014 rok.