Motoryzacyjne nowości 2012 od A do F
Choć na pewno sporo z Was opanowała już przedsylwestrowa gorączka, postanowiliśmy przygotować coś, co podsyci atmosferę przed nadchodzącym wielkimi krokami rokiem 2012. Oto przed Wami zestawienie przyszłorocznych nowości przygotowywanych przez producentów aut - dzisiaj od Abartha do Forda.
Zanim jednak przyjrzymy się motoryzacyjnym premierom 2012, warto krótko podsumować to, co działo się na arenie samochodowej w tym roku. A działo się naprawdę sporo - oprócz pokaźnej liczby rynkowych nowości, rok 2011 przyniósł całą masę umów partnerskich między różnymi markami (np. współpracę Toyoty i BMW), garstkę nowych firm motoryzacyjnych (np. Eterniti), ale i niestety upadłość innych (przede wszystkim Saaba).
Do najważniejszych aut, które zawitały na rynek w bieżącym roku zaliczymy m.in. nowe Audi A6, Audi Q3, nowe BMW serii 1, nowego Chevroleta Aveo, nowego Citroena C4, Citroena DS4, nowego Forda Focusa, Hyundaia i40, nową Kię Rio, nową Lancię Ypsilon, Land Rovera RR Evoque, nowego Mercedesa CLS, nowego Mercedesa SLK, nowego Mercedesa klasy M, nowego Mercedesa klasy B, Mini Roadstera, Peugeota 508, nowe Porsche 911 Coupe, nowego SsangYonga Korando, nową Toyotę Yaris, nowego Volkswagena Jettę i nowego Volkswagena Beetle.
Podobnie jak rok 2010, rok 2011 trzeba uznać za udany dla branży motoryzacyjnej. Niestety, z rokiem 2012 może nie być już tak różowo - coraz poważniejszy kryzys w Europie z pewnością odbije się na liczbie premier nowych modeli aut. Miejmy jednak nadzieję, że nie będzie to istotny wpływ, a producenci samochodów znów zasypią nas pachnącymi świeżością modelami. Co więc powinniśmy ujrzeć na drogach w przyszłym roku? Oto wyczerpujący raport marka po marce!
Abarth
Nadworny tuner Fiata przedstawił publiczności tegorocznego autosalonu we Frankfurcie trzy nowe modele - 500 Italia Cabrio, Punto Super Sport oraz 695 Competizione. Co to ma wspólnego z premierami 2012? Otóż specjalna edycja otwartej “500-ki”, sportowa odmiana miejskiej “kropki” oraz model 500 na tor wyścigowy wejdą w ciągu 12 najbliższych miesięcy do oficjalnej sprzedaży.
Abarth 500 Italia Cabrio |
Abarth Punto Super Sport |
Abarth 695 Competizione |
Alfa Romeo
W pierwszy miesiącach 2012 roku ofertę Alfy zasili Giulietta wyposażona w nową przekładnię automatyczną TCT oraz MiTo napędzane 2-cylindrowym silnikiem TwinAir. Na kolejny debiut fani włoskiej marki będą musieli poczekać aż do końca roku - wtedy to światło dzienne ujrzeć ma przedprodukcyjna wersja gorąco oczekiwanego sportowego coupe 4C.
Alfa Romeo Giulietta TCT |
Alfa Romeo MiTo TwinAir |
Alfa Romeo 4C Concept |
Aston Martin
Brytyjski producent ekskluzywnych aut sportowych szykuje na najbliższe 12 miesięcy zaledwie jedną nowość. W drugiej połowie roku na drogi wyjedzie oparte na modelu V12 Vantage i wystylizowane przez designerów Zagato coupe V12 Zagato. Na rynek trafi 150 sztuk, a każda kosztować będzie 330 tysięcy funtów.
Aston Martin V12 Zagato - wersja produkcyjna |
Aston Martin V12 Zagato - wersja produkcyjna |
Aston Martin V12 Zagato Concept |
Audi
Powiedzieć, że Audi szykuje na przyszły rok dużo nowości, to jak nie powiedzieć właściwie nic. Pierwszy kwartał przyniesie rynkowe premiery A1 w 5-drzwiowej wersji Sportback, A4 (sedan i kombi) po face-liftingu, ekonomicznego i ekologicznego A6 Hybrid oraz supersportowego RS5 Coupe po kuracji odmładzającej.
Audi A1 Sportback |
Audi A4 po face-liftingu |
Audi RS5 Coupe po face-liftingu |
Kilka miesięcy później dwóch nowych wersji doczekają się modele A6 i A8 - pierwszy otrzyma “uterenowioną” odmianę Allroad i sportową S6, zaś drugi przyjazną środowisku Hybrid i topową S8 z 520-konnym silnikiem V8 opracowanym przez Audi i Bentleya. Skoro już wspomnieliśmy o nowych członkach rodziny “S”, nie należy zapominać, że do debiutu szykuje się też limuzyna a la coupe S7 Sportback.
Audi S6 |
Audi S8 |
Audi S7 Sportback |
W drugiej połowie roku wielbiciele marki z Ingolstadt również nie będą mogli narzekać na brak premier - pojawią się wtedy poddane restylingom modele Q5 i R8, małe, ale 265-konne A1 Quattro, kombi z piekła rodem RS4 Avant, RS5 Cabrio dla fanów szybkiej jazdy z wiatrem we włosach, jak również majstersztyk technologiczny w postaci elektrycznego R8 e-tron.
Audi A1 Quattro |
Audi R8 e-tron |
Audi A2 Concept |
Najważniejszą premierą Audi nie będzie jednak żaden z wyżej wymienionych samochodów - miano to nosi zupełnie nowe wcielenie kompaktowego A3. W połowie roku powinna zadebiutować jego 3-drzwiowa wersja, a tuż przed 2013 rokiem - 5-drzwiowy Sportback. Kończąc już wykład o nowościach spod znaku czterech pierścieni, warto dodać, że w 2012 zadebiutuje być może nowe A2.
Bentley
Wspomniany przy okazji Audi S8 nowy silnik benzynowy 4.0 V8 koncernu VW Group zawita tuż po Nowym Roku pod maskę eksponowanego w salonach sprzedaży Continentala. Dotyczy to zarówno odmiany zamkniętej GT, jak i otwartej GTC. Poza tym, Bentley nie przygotowuje żadnych nowości.
Bentley Continental GT V8 |
Bentley Continental GT V8 |
Bentley Continental GT V8 |
BMW
Bawarczycy zasilą swoje szeregi przede wszystkim zaprezentowaną niedawno nową serią 3. Odwieczny rywal Audi A4 wejdzie do sprzedaży w ciągu kilku najbliższych miesięcy, przy czym na początku pojawi się jedynie jako sedan. Na kombi Touring przyjdzie nam poczekać do ostatnich miesięcy 2012, podobnie zresztą jak na odmianę z napędem hybrydowym.
BMW serii 3 |
BMW serii 5 ActiveHybrid |
BMW serii 1 ActiveE Concept |
Spalinowo-elektryczny układ zawita również do serii 5, z tym, że kilka miesięcy wcześniej. Grupę ekologicznych BMW może również zasilić napędzana elektrycznością seria 1 ED, choć nie jest to pewne. Pewnym jest natomiast, że w ofercie kompaktowej “jedynki” pojawi się - w ostatnim kwartale 2012 - wersja z jedną parą drzwi.
BMW serii 6 GranCoupe |
BMW serii 7 - obecny model |
BMW X6 M - obecny model |
Co poza tym przygotowuje bawarska marka? Przede wszystkim kolejne wersje nowej serii 6, a mianowicie limuzynę Gran Coupe (zapowiadaną na połowę roku) oraz sportowy wariant M6. Kuracji odmładzających powinny doczekać się w międzyczasie flagowa “7-ka” oraz crossovery X1 i X6. Ten drugi oprócz face-liftingu otrzyma być może także wersję M z potrójnie turbodoładowanym dieslem pod maską.
Cadillac
W styczniu, podczas targów motoryzacyjnych w Detroit, światło dzienne ujrzy Cadillac ATS - nowy bat na Mercedesa klasy C i spółkę. Nowy sedan wejdzie na rynek pod koniec 2012 roku oferując potencjalnym nabywcom m.in. nowoczesny silnik benzynowy “wyciskający” z 2 litrów aż 270 koni mechanicznych. Wiosną ruszy produkcja limuzyny XTS, ale nie wiadomo czy zawita ona na Stary Kontynent.
Cadillac ATS - zwiastun |
Cadillac ATS - silnik 2.0/270 KM |
Cadillac XTS |
Chevrolet
Amerykańska firma szykuje na połowę przyszłego roku trzy poważne debiuty. Dwie pierwsze dotyczą kompaktowego Cruze’a - do jego gamy dołączy wersja nadwoziowa kombi, a niewykluczone, że sam model doczeka się liftingu. Trzecią premierą jest sedan Malibu, którym Chevrolet chce przyciągnąć do siebie rodziny wybierające do tej pory Volkswagena Passata czy Toyotę Avensis.
Chevrolet Aveo hatchback |
Chevrolet Malibu |
Chevrolet Volt |
Amerykanie mają także chrapkę na znajdujący się na razie w powijakach segment aut elektrycznych. Zero-emisyjny Volt walczy już o klienta w kilku państwach europejskich, a w przyszłym roku pojawi się w salonach sprzedaży niemal wszystkich pozostałych krajów naszego kontynentu. Wśród nich nie powinno zabraknąć Polski.
Citroen
Choć mają już za sobą oficjalne prezentacje przed szeroką publicznością, modele DS5 i C4 Aircross cierpliwie czekają na swoje rynkowe premiery. Zarówno w przypadku luksusowego crossovera opartego na Citroenie C5, jak i francuskiej wersji Mitsubishi ASX, sprzedaż ruszy na naszym rynku w pierwszej połowie roku.
Citroen DS5 |
Citroen C4 Aircross |
Citroen C1 - obecny model |
Co poza tym ma w zanadrzu Citroen? Niestety, nie wiadomo. Krążące po Internecie pogłoski sugerują nam, że osobowo-dostawcze modele Berlingo i Jumpy zostaną wysłane na kuracje odświeżające, a w międzyczasie na drogi wyjedzie nowe C1 - rywal Fiata Pandy opracowany wspólnie z Toyotą.
Dacia
Jak przystało na tanią markę, Dacia nie szaleje z wprowadzaniem na rynek coraz to nowych modeli. W przyszłym roku pojawić powinna się tylko jedna nowość rumuńskiej firmy - minivan Lodgy, który zostanie odsłonięty na salonie Geneva Motor Show w marcu, a do sprzedaży wejdzie w ciągu kilku miesięcy po światowym debiucie.
Dacia Lodgy Glace (wersja wyścigowa) |
Dacia Lodgy Glace (wersja wyścigowa) |
Dacia Lodgy Glace (wersja wyścigowa) |
Dodge
Co prawda po reorganizacji związanej z połączeniem Chryslera i Fiata Amerykanie nie sprzedają już u nas Dodge’ów, ale mimo to na polskich drogach mogą pojawić się egzemplarze z importu. Mogą to być szykowane na 2012 rok Dart (następca kompaktowych modeli Caliber i Nitro, oparty konstrukcyjnie na Alfie Romeo Giulietta) lub nowy Viper (supersamochód z potężnym motorem umieszczonym z przodu i napędem tylnym).
Dodge Dart - zwiastun |
Dodge Dart - zwiastun |
Dodge Viper - dotychczasowy model |
Ferrari
Słynny producent supersamochodów z Maranello powinien uraczyć nas w przyszłym roku trzema bardzo istotnymi premierami. Po wymianie “360-ki” na “458-kę” i 612 Scaglietti na FF, nadszedł czas na przygotowanie następców modeli 599, California oraz Enzo. Informacje na ich temat są póki co bardzo ograniczone, ale możemy być pewni, że jest na co czekać!
Ferrari 599 GTB Fiorano |
Ferrari California |
Ferrari Enzo |
Fiat
Za największą gwiazdę rynkowych nowości Fiata 2012 trzeba bezsprzecznie uznać trzecią generację Pandy. Ten oryginalnie wystylizowany, obszerniejszy od poprzednika, oszczędny i nowocześnie wyposażony “maluch” wejdzie na rynek już w lutym. Pod koniec roku spodziewana jest premiera wersji 4x4. Napęd 4WD otrzyma a propos również Freemont, z tym, że już na początku roku.
Fiat Panda |
Fiat Punto 2012 |
Fiat Idea |
Ponadto Włoscy specjaliści od aut miejskich zaproponują nam Punto po drugim face-liftingu, nowego mikrovana, który zastąpi Ideę i stanie do walki z Kią Vengą oraz nowego małego crossovera. Podczas, gdy Punto 2012 trafi na rynek tuż po Nowym Roku, na dwie pozostałe nowości trzeba będzie poczekać do końca roku.
Ford
Pierwsza połowa 2012 upłynie pod znakiem nowych odmian Focusa - gamę tego popularnego modelu zasili 3-cylindrowy silnik benzynowy 1.0 EcoBoost, ekologiczny diesel 1.6 TDCi Econetic oraz znajdujący się na przeciwnym biegunie wariant ST napędzany 250-konną jednostką. W międzyczasie polskie salony sprzedaży ozdobi też nowa odsłona pikapa Ranger.
Ford Focus Econetic |
Ford Focus ST |
Ford Ranger |
W drugiej połowie roku do Polski zawita nowa generacja kompaktowego SUV-a Kuga (podobna do nowego Escape) oraz zastępujący Fusiona mikrovan B-Max zbudowany na płycie podłogowej Fiesty. Skoro już mowa o Fieście, przed końcem roku ujrzymy jej zrestylizowaną odmianę, a także produkcyjną wersję sportowego modelu ST ze 180-konnym silnikiem pod maską.
Ford Escape |
Ford B-Max Concept |
Ford Fiesta ST Concept |
Znak zapytania stawiamy przy dwóch innych debiutach spod znaku niebieskiego owalu - niepotwierdzone informacje wskazują, że 2012 będzie rokiem premiery Focusa EV napędzanego elektrycznością oraz małej pseudo-terenówki opartej konstrukcyjnie na Fieście.
Drugą część zestawienia premier motoryzacyjnych 2012 opublikujemy już jutro.