Motoryzacyjne nowości 2011
Rok 2010 chyli się ku końcowi, a tuż za rogiem jest rok 2011. Najwyższa więc pora podsumować pokrótce to, co działo się na arenie motoryzacyjnej w tym roku oraz przedstawić to, co producenci samochodów przygotowują na przyszły rok.
Ten rok w branży motoryzacyjnej należy uznać za jak najbardziej udany. Po kilku ostatnich latach płynących pod znakiem globalnego kryzysu gospodarczego, wreszcie przyszedł czas na prawdziwą odnowę rynku samochodowego. Istny wysyp nowości zafundowały nam nie tylko marki zajmujące się autami popularnymi, ale i firmy specjalizujące się w samochodach ekskluzywnych.
Wśród najważniejszych nowości rynkowych, jakie trafiły w tym roku do salonów sprzedaży, należy wymienić Alfę Romeo Giuliettę, Astona Martina Rapide, nowe BMW serii 5, nowe BMW X3, Dacię Duster, Ferrari 458 Italię, Hondę CR-Z, nową Kię Sportage, Mercedesa SLS AMG, Mini Countrymana, nowego Opla Merivę, nowego Saaba 9-5, nowego Volkswagena Sharana oraz nowe Volvo S60.
Czy po udanym roku 2010 powinniśmy z optymizmem patrzyć w przyszłość? Jak najbardziej tak. Na przyszły rok producenci samochodów zapowiadają całą masę nowych modeli. Zarówno w segmencie aut popularnych, jak i w klasie samochodów dla najbogatszych, będzie się działo naprawdę sporo. Oto, jakie nowości szykują poszczególne marki.
Alfa Romeo
Już w styczniu ofertę kompaktowej Giulietty zasili nowa skrzynia biegów – w gamie pojawi się automatyczna przekładnia TCT o nowoczesnej konstrukcji, wykorzystująca podwójne sprzęgło. Przypomnijmy, że mechanizm ten oferowany jest już w miejskim modelu MiTo.
Aston Martin
W 2011 roku Aston Martin „pozbędzie się” ostatnich egzemplarzy super-ekskluzywnego modelu One-77 – limitowanego coupe za 6 milionów złotych. Znacznie mniej, bo 35 tysięcy euro, kosztować będzie model Cygnet – „maluch” zbudowany na bazie Toyoty iQ, który zostanie zaoferowany właścicielom „pełnowymiarowych” Astonów.
Aston Martin One-77 |
Aston Martin One-77 |
Aston Martin Cygnet |
Audi
Na nadchodzący rok marka spod znaku czterech pierścieni szykuje całą masę nowych modeli. W pierwszym kwartale do salonów dealerskich zawita nowe wcielenie A6 – bardziej luksusowe i bardziej zaawansowane technicznie od swojego poprzednika. Nieco później do sprzedaży trafi RS3 Sportback z 340-konnym silnikiem oraz Q5 Hybrid z napędem przyjaznym środowisku.
Audi A6 |
Audi RS3 Sportback |
Audi Q5 Hybrid |
Pod koniec przyszłego roku, do gamy modelowej Audi dołączy nowe A6 w wersji nadwoziowej Avant (kombi). Poza tym, niemiecka marka pokazać ma całkowicie nowego SUV-a Q3 – bezpośredniego rywala BMW X1, który zostanie najprawdopodobniej zbudowany na bazie Volkswagena Tiguana.
Spekulacje krążące po sieci wskazują ponadto, że Audi zaprezentuje w przyszłym roku sportowego S7 Sportbacka wyposażonego w potężny silnik benzynowy z podwójnym turbodoładowaniem. Swojej oficjalnej premiery doczekać ma się także delikatnie odświeżona „A-piątka”.
BMW
Bliski, jeżeli nie najbliższy konkurent Audi szykuje na rok 2011 nową generację serii 6. Co ciekawe, najpierw (bo wiosną) do sprzedaży trafi odmiana Cabrio, a dopiero później (latem lub jesienią) dołączy do niej wariant Coupe. Już podstawowy silnik tego sportowego BMW oferować będzie kierowcy 320 KM mocy.
BMW serii 6 Cabrio |
BMW serii 6 Cabrio |
BMW serii 1 M Coupe |
340 koni mechanicznych generować będzie natomiast seria 1 M Coupe, która pojawi się w salonach dealerskich w pierwszej połowie przyszłego roku. Model ten będzie ostatnią wersją obecnej „jedynki”, bowiem jesienią BMW zaprezentować ma jej drugie wcielenie. Nowa seria 1 będzie przestronniejsza i bardziej ekologiczna, ale zachowa tradycyjny dla BMW napęd na tył.
Pod koniec roku BMW pokazać ma coś specjalnego dla wielbicieli limuzyn o sportowym charakterze – swojego debiutu doczekać ma się wtedy nowe M5 wyposażone w silnik V8 rozwijający aż 550 KM mocy. Niewykluczone, że do przyszłorocznych nowości BMW dołączy także nowa seria 3, upodobniona stylistyczne i techniczne do większej „piątki”.
Chevrolet
Pod względem ilości premier szykowanych na przyszły rok, Chevrolet to absolutna czołówka wśród producentów aut. Najważniejszą z nowości będzie zapowiadane na lato całkowicie nowe Aveo. Nad obecną wersją, model ten górować będzie przede wszystkim bardziej wyrazistą stylistyką nadwozia oraz wyższą jakością wykończenia wnętrza.
Chevrolet Aveo |
Chevrolet Orlando |
Chevrolet Captiva po liftingu |
Na początku 2011 roku, cennik Chevroleta wzbogaci całkowicie nowy model Orlando – rodzinny minivan, który stanie w szranki z Renault Scenikiem i Volkswagenem Touranem. Niedługo później w ofercie pojawi się odświeżona wersja terenowej Captivy.
W połowie przyszłego roku do salonów sprzedaży powinien zawitać Cruze „ubrany” w 5-drzwiowe nadwozie typu hatchback. Pod koniec roku, do polskiej oferty Chevroleta trafią supersportowe modele Corvette, Camaro oraz Camaro Cabrio.
Chrysler
Chrysler, którego udziały zostały przejęte przez Fiata, przygotowuje na przyszły rok dwie premiery rynkowe. W 2011 roku ofertę amerykańskiej firmy wzbogacą zmodernizowane modele 300 oraz Grand Voyager – oba z bardziej elegancką stylizacją i lepszymi materiałami wykończeniowymi.
Chrysler 300 po liftingu |
Chrysler 300 po liftingu |
Chrysler 300 po liftingu |
Citroen
Francuska marka swoje najważniejsze premiery 2011 ulokowała w segmencie kompakt – już w styczniu w salonach sprzedaży ujrzeć mamy nowe C4, a w połowie roku dołączyć ma do niego ekskluzywny DS4. Modele te łączyć będzie ta sama konstrukcja mechaniczna (w tym część silników), jednak DS będzie bardziej prestiżowy, lepiej wyposażony i, co za tym idzie, droższy.
Citroen C4 |
Citroen DS4 |
Citroen DS4 |
Jeżeli już o serii DS mowa, pod koniec przyszłego roku powinniśmy zobaczyć model DS5 – luksusowego crossovera zaprojektowanego w oparciu o podzespoły „C-piątki”. Niewykluczone, że w tym samym czasie swojej premiery doczeka się nowy Citroen C1.
Ferrari
W zbliżającym się roku Lamborghini Gallardo Spyder doczeka się bezpośredniego rywala z fabryki w Maranello. Dwa lata po prezentacji zamkniętej 458 Italii, Ferrari pokaże światu otwartego 458 Spidera. Być może w tym samym roku włoski producent superaut zaprezentuje także następcę modelu 612 Scaglietti z 4-osobowym wnętrzem i 12-cylindrowym silnikiem.
Ferrari 458 Italia |
Ferrari 458 Italia |
Ferrari 612 Scaglietti |
Fiat
Zdecydowanie najważniejszą nowością szykowaną przez Fiata na rok 2011 jest nowa generacja miejskiej Pandy. Auto będzie ładniejsze, przestronniejsze i lepiej wykończone niż obecny model, a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem zostanie odsłonięte szerokiej publiczności jesienią.
Fiat Panda - obecny model |
Dodge Journey |
Dodge Journey |
W ramach szeroko zakrojonego partnerstwa z Chryslerem, Fiat zamierza wykorzystać konstrukcję Dodge’a Journeya do stworzenia własnego modelu typu crossover. Nowy Fiat zostanie zaprezentowany najwcześniej w połowie przyszłego roku.
Ford
Na nadchodzący rok Ford przygotowuje istną rewolucję w swojej gamie modelowej. Najważniejszą z nowości będzie oczywiście trzecie wcielenie kompaktowego Focusa. Model ten trafi do sprzedaży w pierwszych miesiącach 2011 roku, proponując klientom Forda zupełnie nową stylizację oraz nowoczesną konstrukcję mechaniczną dopracowaną w różnego rodzaju testach.
Ford Focus |
Ford Focus |
Ford Iosis-Max Concept |
Bardzo ważną premierą Forda będzie także zapowiadany na jesień B-Max. Ten rodzinny minivan o dynamicznej stylizacji (nawiązującej do prototypu Iosis-Max) zastąpi w ofercie marki mocno wysłużonego Fusiona. Jesienią mamy także zobaczyć nowe oblicze dostawczego Transita.
Poza wzbogaceniem swojej oferty o nowego Focusa, B-Max’a i nowego Transita, Ford planuje także urozmaicić gamy napędowe oferowanych już modeli – do sprzedaży trafić ma Ka z 2-cylindrowym silnikiem oraz Fiesta w usportowionej wersji ST.
Honda
Na początku przyszłego roku japońska Honda zastąpi obecnego Jazza modelem po face-liftingu, w którego ofercie znajdziemy także hybrydę. W połowie roku kuracji odmładzającej doczekać ma się obecny Accord (w obu wersjach nadwoziowych).
Honda Jazz po liftingu |
Honda Jazz po liftingu |
Honda Jazz Hybrid |
Na najważniejszą nowość Hondy będziemy musieli poczekać do ostatniego kwartału 2011 roku. Wtedy to światło dzienne ujrzeć ma nowy Civic – podobny do poprzednika w kwestiach stylistycznych, ale zupełnie odmienny pod względem mechanicznym.
Hyundai
Dokonując w ostatnich latach ogromnego przełomu jakościowego i stylistycznego, Hyundai udowodnił konkurencyjnym markom, że jego produkty należy traktować bardzo poważnie. Kolejnym modelem, który ma szanse rozgromić rywali z Europy i Japonii jest i40. Ten nowocześnie wystylizowany i doskonale wykonany przedstawiciel klasy średniej zapowiadany jest na połowę przyszłego roku.
Hyundai i40 - szkic |
Hyundai i40 - szkic |
Hyundai i10 |
Do pozostałych premier 2011 spod znaku Hyundaia zaliczymy i10 po face-liftingu, nowego crossovera/minivana oraz kompaktowe coupe. Ostatni z modeli stanie do walki z Volkswagenem Scirocco, ale nie wiadomo, czy pojawi się w polskiej sprzedaży.
Jeep
Producent terenówek zza Oceanu szykuje na przyszły rok gruntowną modernizację swoich modeli. Mniej lub bardziej istotnych modernizacji wizualnych i mechanicznych doczekają się modele Compass, Patriot oraz Wrangler. Poza tym, pod maskę flagowego Jeepa Grand Cherokee trafi nowoczesny i oszczędny diesel z rodziny CRD.
Jeep Compass po liftingu |
Jeep Patriot po liftingu |
Jeep Wrangler po liftingu |
Kia
Podobnie jak w przypadku siostrzanego Hyundaia, Kia planuje swój wielki debiut w klasie średniej. Limuzyną Optima z atrakcyjnym nadwoziem i świetnie wykonanym wnętrzem, Kia ma zamiar pokonać takie modele jak Ford Mondeo czy Toyota Avensis. Premierę rynkową zaplanowano na drugą połowę przyszłego roku.
Kia Optima |
Kia Optima |
Kia Picanto po liftingu |
Drugą ważną premierą zapowiedzianą przez koreańską markę jest całkowicie nowe wcielenie Rio – mało popularnego modelu, pozycjonowanego poniżej Cee’da. Nowe Rio zadebiutować ma w połowie roku, tuż po miejskim Picanto po face-liftingu.
Lamborghini
Choć już w lutym do salonów sprzedaży Lamborghini trafić ma Gallardo LP 570-4 Spyder Performante („odchudzony” wariant standardowego Spydera), najważniejsza przyszłoroczna nowość zadebiutować ma kilka miesięcy później, bo w połowie roku.
Lamborghini Gallardo Spyder Performante |
Lamborghini Gallardo Spyder Performante |
Lamborghini Aventador - jednostka napędowa |
Elitarne grono najszybszych supersamochodów na Ziemi zasilić ma wtedy Aventador – długo oczekiwany następca Murcielago. Nowe Lambo kusić będzie agresywnie wystylizowanym nadwoziem oraz potężną, 12-cylindrową jednostką napędową o mocy 700 KM.
Lancia
Włoska marka spod skrzydeł Fiata szykuje na rok 2011 kilka kluczowych modeli. Najważniejszym z nich będzie Ypsilon – całkowicie nowe oblicze tego miejskiego hatchbacka poznać mamy w pierwszej połowie przyszłego roku.
Lancia Ypsilon - obecny model |
Lancia Phedra - dotychczasowy model |
Lancia Thema - dotychczasowy model |
Poza tym, Lancia przygotowuje dwa ekskluzywne auta, konstruowane na podzespołach Chryslera (partnera Fiata). Nowa generacja Lancii Phedry będzie przerobioną wersją Grand Voyagera, natomiast nowa Thema kryć będzie konstrukcję Chryslera 300 po liftingu.
Land Rover
Na rok 2011 brytyjski producent terenówek szykuje tylko jeden, za to rewolucyjny wręcz model. Jesienią do oferty Land Rovera trafić ma Range Rover Evoque – kompaktowy crossover z dynamicznie wystylizowaną karoserią, ekskluzywnie wykończonym wnętrzem oraz nowoczesnymi technologiami z zakresu ochrony środowiska.
Range Rover Evoque |
Range Rover Evoque |
Range Rover Evoque |
Mazda
W drugiej połowie roku, Mazda przedstawić ma światu dwa auta, opracowywane na platformie technicznej kompaktowej „trójki”. Oficjalnej premiery doczekać ma się Mazda 3 po face-liftingu oraz całkowicie nowy model klasy SUV. Ten ostatni nawiązywać ma stylistyką zewnętrzną do prototypu Kazamai.
Mazda 3 - obecny model |
Mazda Kazamai Concept |
Mazda Kazamai Concept |
Mercedes
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przyszły rok w segmencie premium należeć będzie do nowych modeli spod znaku trójramiennej gwiazdy. Już w pierwszym kwartale 2011 roku, Mercedes wzbogaci swoją ofertę o drugie wcielenie luksusowego CLS-a, nową generację roadstera SLK oraz klasę C po restylingu.
Mercedes klasy C po liftingu |
Mercedes CLS 63 AMG |
Mercedes CLS Shooting Break Concept |
Nieco później, planowane są oficjalne debiuty modeli CLS 63 AMG oraz C Coupe. W drugiej połowie roku, do oferty supersportowego SLS-a trafić ma wariant Roadster pozbawiony stałego dachu oraz „skrzydlatych” drzwi bocznych.
Do bogatej listy przyszłorocznych nowości planowanych przez Mercedesa zaliczymy również trzecią generację terenowej klasy M oraz nowe wcielenie kompaktowej klasy B. Nieoficjalnie wiemy też, że niemiecka firma pokaże światu produkcyjną wersję prototypu CLS Shooting Break – auta łączącego cechy luksusowej limuzyny, sportowego coupe oraz funkcjonalnego kombi.
Mini
Wprowadzenie do sprzedaży pseudo-terenowego Countrymana z czworgiem drzwi bocznych było ogromną zmianą w gamie modelowej Mini. W przyszłym roku, ofertę tego stylowego crossovera zasilić ma wariant 3-drzwiowy, bazujący na studium Paceman.
Mini Paceman Concept |
Mini Coupe Concept |
Mini Roadster Concept |
Poza tym, Mini przygotowuje się do zaprezentowania światu seryjnych odpowiedników prototypowych modeli Coupe i Roadster. Ich rynkowej premiery możemy spodziewać się najwcześniej jesienią.
Mitsubishi
Mitsubishi nie szykuje na przyszły rok żadnych poważnych nowości. W drugiej połowie roku planowane jest wzbogacenie oferty ASX-a o nową wersję napędową (z 2-litrowym silnikiem i przekładnią CVT) oraz poddanie Lancera kuracji odmładzającej.
Mitsubishi ASX |
Mitsubishi Lancer Evo - obecny model |
Mitsubishi Lancer Evo - obecny model |
Opel
Na początku nadchodzącego roku niemiecka marka spod znaku błyskawicy wprowadzi do sprzedaży dwa zmodernizowane modele. W salonach dealerskich pojawi się Corsa upodobniona stylistycznie do nowej Merivy, a także delikatnie poprawiona Antara.
Opel Corsa po liftingu |
Opel Antara po liftingu |
Opel Astra GTC Concept |
Wśród pozostałych premier Opla szykowanych na przyszły rok wymienić należy nową generację rodzinnej Zafiry oraz kolejną wersję nadwoziową kompaktowej Astry (coupe GTC). Poza tym, w sprzedaży pojawi się Ampera wykorzystująca napęd elektryczny.
Peugeot
Francuska marka przygotowuje się do wprowadzenia na rynek dwóch nowych modeli przyjaznych środowisku. Już w styczniu do salonów sprzedaży trafić ma elektryczny iOn (bliźniak Mitsubishi i-MiEV), w drugiej połowie roku pojawić ma się model 3008 HYbird4 (napędzany układem łączącym diesla z dodatkowym silnikiem elektrycznym).
Peugeot iOn |
Peugeot 3008 HYbird4 |
Peugeot 508 |
W międzyczasie, do dealerów Peugeota trafi także „508-ka” – przedstawiciel klasy średniej z nadwoziem wystylizowanym wg nowych koncepcji designerskich oraz wnętrzem zaprojektowanym przez Polaka. Niewykluczone, że w tym samym roku francuska firma zaprezentuje miejski model 108, opracowany wspólnie z Citroenem i Toyotą.
Porsche
Jeden z najbardziej znanych supersamochodów na świecie – model 911 – doczeka się w przyszłym roku nowej generacji. Auto będzie lżejsze, mocniejsze i szybsze od poprzednika, jednak pod względem stylistycznym zmieni się praktycznie niezauważalnie.
Porsche 911 GT2 RS - obecny model |
Porsche 911 GT2 RS - obecny model |
Porsche Panamera |
Pozostałe premiery planowane przez Porsche na przyszły rok znajdziemy w gamie Panamery. Ta luksusowa limuzyna stylizowana na coupe ma zostać zaoferowana w ekonomicznej wersji wysokoprężnej oraz ekologicznej odmianie hybrydowej.
Renault
Początek 2011 roku upłynie w Renault pod znakiem rynkowych premier zmodernizowanej Laguny oraz limuzyny Latitude. Niewykluczone, że w tym samym roku swojej wielkiej premiery doczeka się nowe Clio. Dlaczego wielkiej? Miejskie Renault jest jednym z najpopularniejszych modeli klasy B, a każda kolejna generacja okazuje się hitem sprzedaży.
Renault Laguna po liftingu |
Renault Laguna po liftingu |
Renault Latitude |
Saab
Saab, któremu nie tak dawno groziła upadłość, zaplanował na 2011 rok prezentację dwóch nowych modeli. Wśród szwedzkich nowości znaleźć się ma limuzyna 9-5 „ubrana” w funkcjonalne nadwozie SportKombi, a także długo oczekiwany SUV 9-4X.
Saab 9-5 Sedan |
Saab 9-4X |
Saab 9-4X |
Seat
W pierwszej połowie roku Seat Exeo, zbudowany na poprzedniej generacji Audi A4, doczeka się nowej wersji silnikowej. W tym samym okresie, ofertę hiszpańskiej marki zasili nowa generacja rodzinnej Alhambry.
Seat Exeo 2011 |
Seat Alhambra |
Seat IBE Concept |
Swoją najważniejszą przyszłoroczną nowość Seat szykuje jednak na drugą połowę roku. Wtedy to zadebiutować ma całkowicie nowe wcielenie Leona z mechaniką Volkswagena Golfa, wnętrzem wykończonym niczym w Audi oraz dynamiczną stylistyką odzwierciedlającą hiszpański temperament Seata. Design nawiązywać ma do prototypu IBE Concept.
Skoda
Seria ekologicznych modeli Skody o nazwie GreenLine zostanie w przyszłym roku wzbogacona o kilka nowych aut. „Zieloną” serię czeskiego producenta od początku 2011 roku reprezentować będą w naszym kraju nowe modele Yeti GreenLine oraz Superb GreenLine.
Skoda Superb GreenLine |
Skoda Superb GreenLine |
Skoda Yeti |
Najbardziej oczekiwaną nowością Skody będzie jednak całkowicie inne auto. Korzystając z platformy technicznej nadchodzącego Volkswagena Up!, Skoda zamierza stworzyć nowy model bazowy – mniejszy, gorzej wykończony i słabiej wyposażony, ale i tańszy od Fabii.
SsangYong
Kto uważa, że samochodów nie kupuje się wzrokiem, powinien zerknąć na dotychczasowe wyniki sprzedaży SsangYonga – za sprawą kontrowersyjnej stylizacji swoich produktów, koreańska marka nie zawojowała europejskiego rynku. Na szczęście, SsangYong zrozumiał swój błąd i szykuje istną rewolucję stylistyczną.
SsangYong Korando |
SsangYong Korando |
SsangYong Korando |
Pierwszym przedstawicielem nowych koncepcji designerskich jest model Korando – kompaktowy SUV z eleganckim nadwoziem i funkcjonalnym wnętrzem. Auto trafi także na nasz rynek, bowiem po dwuletniej nieobecności koreańska firma zdecydowała się ponownie powalczyć o polskiego klienta.
Subaru
Choć już w pierwszych miesiącach 2011 roku powinniśmy ujrzeć Forestera po liftingu, najważniejsza nowość Subaru zadebiutuje najwcześniej jesienią. Mowa o całkowicie nowej Imprezie, zaprojektowanej na podstawie studyjnego modelu Impreza Design Concept.
Subaru Impreza Design Concept |
Subaru Impreza Design Concept |
Subaru Impreza Design Concept |
Toyota
Zdecydowanie najważniejszą przyszłoroczną premierą Toyoty będzie kolejna generacja Yarisa. Nowe oblicze bestsellerowego „mieszczucha” z Japonii będzie dynamiczniej wystylizowane i lepiej wykonane niż obecnie oferowany model.
Toyota Yaris/Vitz |
Toyota Verso S |
Toyota FT-86 Concept |
Poza tym, gigant z Kraju Kwitnącej Wiśni zaoferuje swoim nabywcom (już na początku roku) model Verso S – miejskiego minivana, który stanie do walki z Oplem Merivą i Citroenem C3 Picasso. Choć dyskutując o przyszłorocznych nowościach Toyoty wymienia się także sportowe coupe, jego premiera w 2011 jest mało prawdopodobna. Znak zapytania stawiamy także przy nowym wcieleniu Aygo.
Volvo
W przyszłorocznych planach skandynawskiej marki nie znajdziemy żadnych poważnych nowości. Drobnych modernizacji powinny doczekać się modele V70, XC70 oraz XC90, możemy spodziewać się także rynkowych debiutów ekologicznych modeli S60 DRIVe i V60 DRIVe.
Volvo V70 R-Design |
Volvo S60 R-Design |
Volvo V60 R-Design |
VW
Do salonów sprzedaży Volkswagena zawitają na początku przyszłego roku dwa modele – do oferty dołączy nowa generacja kompaktowego sedana Jetty oraz kabriolet Eos po liftingu. W 2011 roku niemiecki producent zdecyduje się zapewne odświeżyć Tiguana i Passata CC, fundując im linie stylistyczne znane z innych nowych Volkswagenów.
Volkswagen Jetta |
Volkswagen Eos po liftingu |
Volkswagen Up! Concept |
Znacznie ważniejszymi pozycjami w przyszłorocznych premierach Volkswagena są modele Golf VI Cabrio i New Beetle II. Wyróżnikiem pierwszego auta będzie otwierany dach wykonany z miękkiego materiału. Całkowicie nowy „Garbus” otrzyma natomiast poprawiony design, przestronniejsze wnętrze i nowocześniejszą konstrukcję.
Na ostatni kwartał nadchodzącego roku planowany jest produkcyjny odpowiednik prototypu Up! Concept. Volkswagen wiąże z tym modelem spore nadzieje, możemy spodziewać się więc konstrukcji, która choć tania, będzie dopracowana w każdym calu.