Mitsubishi Space Star - gwiazda tylko z nazwy?
Jeśli szukasz auta nietuzinkowego i oryginalnego, to raczej od tego modelu Mitsubishi trzymaj się z daleka. Bo auto ani nie porywa stylistyką nadwozia, ani nie zachwyca projektem i wykonaniem wnętrza, ani też nie szokuje nowatorskimi rozwiązaniami. Jednak jeśli chodzi o trwałość jednostek napędowych i przyjemność eksploatacji, to Space Stara spokojnie można postawić w pierwszym szeregu najlepszych aut używanych na rynku.
Niepozorny, mierzący zaledwie 4 m długości Space Star szokuje ilością miejsca w środku. Wysokie i szerokie nadwozie, odpowiednio 1520 mm i 1715 mm, oferuje bardzo przyzwoitą ilość miejsca dla pasażerów zarówno przedniego, jak i tylnego rzędu siedzeń. Jedynie bagażnik, mieszczący standardowo 370 l, nieco rozczarowuje w kontekście przynależności klasowej auta (segment minivanów) – konkurenci w tej materii okazują się wyraźnie lepsi.
Mitsubishi to marka w Polsce poniekąd nadal nieco egzotyczna – owszem, popularność aut tej marki ciągle wzrasta, ale do poziomu Toyoty, czy Hondy producentowi z Tokyo jeszcze dużo brakuje. Co innego patrząc na Space Stara – ten model Mitsubishi to z pewnością jedno z najbardziej popularnych aut tej marki w Polsce. Ofert odsprzedaży Space Stara na portalach ogłoszeniowych jest całkiem sporo, a wśród nich nie powinno być specjalnie dużego problemu ze znalezieniem zadbanego auta, z udokumentowaną historią serwisową, z polskiej sieci dealerskiej. Jak już uda się „upolować” takie autko – warto się skusić, bo Space Star to jedno z najlepiej wykonanych aut japońskiego producenta.
Pod maską modelu pracować mogły dopracowane i bardzo trwałe japońskie jednostki benzynowe oraz zapożyczone z koncernu Renault silniki wysokoprężne DID wykorzystujące technologię common rail (o mocy 102 i 115 KM).
Z silników benzynowych wyjątkowo ciekawą jednostką wydaje się topowy motor 1.8 GDI o mocy 122 KM wykorzystujący technologię wtrysku bezpośredniego. Space Star z tym silnikiem pod maską odznacza się bardzo dobrą dynamiką (ok 10 s w sprincie do 100 km/h) oraz bardzo niskim zużyciem paliwa (w terenie niezabudowanym przy delikatnym operowaniu pedalem gazu i stosowaniu się do przepisów ruchu drogowego auto potrafi spalić zaledwie 5.5 l/100 km). W ruchu miejskim dynamiczna jazda zostanie okupiona zużyciem na poziomie 8 – 9 l/100 km. Biorąc pod uwagę gabaryty auta, oferowaną przestrzeń oraz dynamikę, są to wyniki jak najbardziej godne odnotowania. Jednak największą bolączką jednostki napędowej 1.8 GDI okazuje się układ wtryskowy wyjątkowo wrażliwy na jakość stosowanego paliwa – ewentualne zaniedbania w tym zakresie (tankowanie paliwa kiepskiej jakości) mogą bardzo negatywnie odbić się na układzie wtryskowym, a co za tym idzie, na kieszeni właściciela.
Z bardziej konwencjonalnych (czyt. o prostszej konstrukcji) silników warta polecenia jest jednostka o pojemności 1.6 l i mocy 98 KM – osiągami co prawda wyraźnie odstaje od topowego silnika GDI, ale trwałością, wszechstronnością i prostotą konstrukcji zdecydowanie nad nim góruje.
Jednostka o pojemności 1.3 l i mocy 82 – 86 KM to propozycja dla osób o spokojnym usposobieniu – Space Starowi z tym silnikiem pod maską sprint do 100 km/h zajmuje ponad 13 s. Jednak, pomijając kiepską dynamikę, także i ta jednostka okazuje się trwałym i wiernym towarzyszem podróży – pali niewiele, rzadko się psuje, a dzięki niskiej pojemności skokowej pozwala zaoszczędzić na ubezpieczeniu.
Jedyny montowany pod maską silnik wysokoprężny to konstrukcja Renault – 1.9 DiD. Zarówno słabsza (102 KM), jak i mocniejsza wersja jednostki (115 KM), zapewniają autu doskonałe osiągi (porównywalne z 1.8 GDI) i wyborną ekonomikę (średnie spalanie na poziomie 5.5 – 6 l/100 km). Co ciekawe, niemal wszyscy użytkownicy modelu bardzo chwalą sobie Space Stara z francuskim dieslem pod maską – o dziwo w tym modelu jednostka ta okazuje się wyjątkowo trwała (?).
Notorycznie powtarzających się usterek w tym modelu nie sposób wymienić, bo praktycznie ich nie ma. Jedyny, powtarzający się problem dotyczy skrzyń biegów konstrukcji Renault montowanych w jednostkach 1.3 l i 1.6 l – pojawiające się luzy w mechanizmie sterowania utrudniają zmianę biegów. Na szczęście naprawa nie jest droga. Korozja tylnej klapy, zapiekające się tylne zaciski hamulcowe, łatwo przecierająca się tapicerka siedzeń – auto nie jest idealne, ale większość niedomagań to drobnostki, które da się usunąć tanim kosztem
Ceny części? Z tym bywa różnie. Z jednej strony na rynku znajduje się wiele przystępnych cenowo zamienników, ale bywają też części, po które należy się udać do autoryzowanych serwisów. Tam niestety rachunek nigdy nie będzie niski.
Mitsubishi Space Star to z pewnością interesująca propozycja, ale tylko dla osób o spokojnym usposobieniu. Szukający ekstrawagancji niestety mogą poczuć się zawiedzeni, gdyż wnętrze auta jest najzwyczajniej w świecie… nudne.