Maserati GranCabrio Sport - Trzeci sprinter
W nowym kolorze, ze wzmocnionym silnikiem i szybszą skrzynią biegów Maserati GranCabrio wchodzi na nowy, wyższy poziom dynamiki. Staje się jednym z trzech najbardziej dynamicznych modeli Maserati.
Jakoś wcale nie jestem przekonany, że samochodom wyglądającym tak dobrze jak Maserati GranCabrio jest potrzebny bardziej agresywny design, ale przy tworzeniu wersji Sport postanowiono to zrobić. Na szczęście zmiany są kosmetyczne. Przede wszystkim wprowadzono nowy kolor, zwany Rosso Trionfale, czyli czerwień tryumfalna. Został on wzorowany na barwie samochodów Maserati, które w latach 50. zwyciężały na torach wyścigowych. Atrapa chłodnicy jest czarna, co bardziej wybija umieszczony w jej centrum trójząb Maserati. Podobnie jak w przypadku GranTurismo S oraz Quattroporte Sport GT S znalazły się na nim czerwone wykończenia. Czarne są dwudziestocalowe felgi z trójzębami w centrum i owalne końcówki układu wydechowego, a nawet elementy przednich reflektorów. W dolnej części zderzaka i na progach pojawiły się dyskretne elementy aerodynamiczne. W tym wypadku jednak bardziej od stylu miały one poprawić aerodynamikę samochodu, zostały więc starannie dopracowane w tunelu aerodynamicznym.
Nowościami we wnętrzu są zmienione fotele oraz perforowane nakładki na pedały. W GranCabrio Sport debiutują dwa nowe kolory wnętrza. Biel Bianco Pregiato jesz jeszcze czystsza niż poprzednio stosowane odcienie tej barwy, a ciemna szarość Grigio Chrono znakomicie komponuje się z czerwienią karoserii.
Przed pasażerem na desce rozdzielczej pojawiła się nazwa samochodu, na zagłówkach foteli jest trójząb, a całość tapicerki została przeszyta w nowej stylistyce nazwanej M-Design, która ma nawiązywać do dawnych wzorów atrapy chłodnicy tej marki. Deska rozdzielcza, podobnie jak cztery fotele jest obszyta znakomitą skórą Poltona Frau. W ramach indywidualizacji wyglądu auta można wybierać wśród 13 kontrastowych kolorów nici do przeszycia tapicerki.
Najważniejszą zmianą wydaje się jednak zamontowanie za kierownicą skrzydełek do zmiany przełożeń automatycznej skrzyni biegów. Zastosowano większe niż w „cywilnych” wersjach Maserati skrzydełka z wyścigowego samochodu Trofeo, co ułatwia zmianę biegów podczas szybkiej jazdy. Nowy jest nie tylko sposób zmieniania przełożeń, ale i sama skrzynia, którą zbudowano specjalnie dal tej wersji na bazie skrzyni stosowanej w modelu Quattroporte Sport GT S. Mamy do wyboru cztery tryby pracy skrzyni: Auto-Normal, Manual-Normal, Auto-Sport, Manual-Sport i Ice, czyli tryb jazdy po bardzo śliskiej nawierzchni.
Maserati przygotowało także procedurę szybkiego startu nazwaną MC Start Strategy – według wskazówek kierowca ma trzymać lewą nogę na hamulcu, a prawą podnieść obroty do 2300 – 2500, co stanowi „optymalny poziom dla szybkiego startu” i potem zwolnić hamulec, wciskając równocześnie mocniej pedał przyspieszenia. Niemal jednym tchem instrukcja dopowiada, że taką procedurę można stosować tylko na torach wyścigowych lub zamkniętych obszarach. Trudno się temu dziwić, skoro mówimy o starcie aluminiowego silnika V8 o pojemności 4,7 l, który dysponuje mocą 450 KM. Maksymalny moment obrotowy silnika to 510 Nm, ale 80 proc. tego momentu jest dostępne już przy 2500 obrotów. Niemal dwutonowe auto rozpędza się dzięki niemu do 100 km/h w czasie 5,2 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 285 km/h. Piękne perspektywy, więc dla równowagi dorzućmy jeszcze nieco liczb dotyczących spalania. Wynosi ono średnio 14,5 l/100 km, a w ruchu miejskim sięga nawet 22,5 litra!
Silnik jest umieszczony z przodu, ale za osią i napędza tylne koła. Masę udało się rozłożyć niemal równo na osie, przy czym jest nieco różnicy w zależności od tego czy dach jest zamknięty czy otwarty. Przy zamkniętym dachu mamy 49 proc. masy na przedniej osi, a 51 proc. na tylnej. Kiedy dach jest otwarty jeden procent masy przesuwa się z przedniej osi na tylną. O stabilną jazdę dba także zmodernizowane aktywne zawieszenie Sport Skyhook. Główne zmiany to nowe amortyzatory oraz nowa oprogramowanie sterujące systemem, co ma poprawić zachowanie auta podczas dynamicznej jazdy. Bardziej sportowy charakter ma mieć także układ hamulcowy z czterema wentylowanymi tarczami na wszystkich kołach. Ma on zatrzymać samochód z prędkości 100 km/h na dystansie 35 m.
Nowa wersja Maserati GranCabrio Sport to obok Quattroporte Sport GT S i GranTurismo S najbardziej dynamiczne auto gamy tej ekskluzywnej marki. Biorąc pod uwagę możliwości podstawowej wersji wydaje się, że ten samochód największe przyspieszenie ma wywołać w sercach i wyobraźni potencjalnych nabywców, którzy szybciej mają sięgać po coraz wyższe kwoty na wymarzone auto.