Limuzyna optymalna
W przyszłym roku ma się pojawić na naszym rynku komfortowy sedan segmentu D – Kia Optima. Kia zapowiada, że to całkiem nowy samochód. Przygotowały go zespoły projektantów pod wodzą Petera Schreyera – z Frankfurtu w Niemczech i Irvine w Kalifornii. Amerykańska wersja jest już sprzedawana w USA, a europejska została pokazana podczas salonu samochodowego w Paryżu.
Czterodrzwiowy samochód ma ciekawy wygląd. Bryła nadwozia jest raczej tradycyjna, ale wykorzystano wiele elementów stylistycznych nadających jej intrygującego charakteru. Główne zarysy bryły są miękkie, ale krawędzie zarysowano dość ostro. Wrażenie ostrości wzmaga zastosowanie długich, wąskich lamp. Dotyczy to nie tylko reflektorów, ale także halogenów, świateł do jazdy dziennej i tylnych lamp. Miękkie zarysy bryły nadwozia przypominają samochody sportowe. Długa chromowana listwa ciągnąca się przez całą długość dachu, a nie jak zwykle nad oknami, podkreśla opadającą linię dachu
Ta generacja Optimy jest dłuższa i szersza, ale niższa od poprzednich i ma większy rozstaw osi. Długość auta to 484,5 cm, szerokość 183 cm, wysokość 145,5 cm, a rozstaw osi 279,5 cm.
Według projektantów ma zapewnić dynamikę i precyzję prowadzenia, w połączeniu nz komfortem jazdy. Na temat tego ostatniego niewiele jeszcze można powiedzieć – Kia nie podaje wielu informacji i opublikowała na razie tylko jedno zdjęcie deski rozdzielczej tego samochodu. Widać, że inaczej rozwiązano konsolę między przednimi fotelami. W amerykańskiej wersji są na niej miejsca na dwa kubki a w europejskiej półka zakryta roletą. Na razie mamy także tylko zdjęcia tylnej kanapy w wersji amerykańskiej.
Co do wyposażenia to według deklaracji na wszystkich poziomach wyposażenia auta mają mieć elektrycznie sterowane podparcie lędźwiowego odcinka kręgosłupa, manualną klimatyzację, elektryczne sterowanie szyb przodu i z tyłu, odmrażacz przedniej szyby radioodbiornik z CD i sześcioma głośnikami, a także składany podłokietnik na tylnej kanapie, wyposażony w dwa uchwyty na kubki. W ramach opcji wyposażenia dostępna będą m.in. elektrycznie składane lusterka zewnętrzne oraz system wspomagający parkowanie SPAS.
W zgrabnym tyle samochodu mieści się bagażnik o pojemności 505 l.
W europejskiej gamie silników mają być na początek dwie jednostki – dwulitrowy silnik benzynowy i turbo diesel o pojemności 1,7 l. Pierwszy ma mieć moc 170 KM i maksymalny moment obrotowy 196 Nm. Turbodiesel ma osiągać moc 136 KM i maksymalny moment obrotowy 330 Nm. Osiągów jeszcze nie podano. Na razie wiadomo tylko, że turbodiesel będzie emitował 122 g dwutlenku węgla na kilometr, a po zastosowaniu systemu ISG (start/stop) poziom emisji spanie do 113 g.
W planach jest także wprowadzenie turbo diesla o pojemności 1,7 l i mocy podniesionej do 160 KM. Opracowano także wersję hybrydową, ale na razie nie ma jeszcze informacji o planach wprowadzenia jej na europejski rynek.
Kia Optima (na niektórych rynkach zwana Magentis) pojawiła się na rynku w roku 2001. Obecna generacja weszła do sprzedaży na koreańskim rynku w maju tego roku, a już w czerwcu i lipcu sprzedaż przekroczyła 10 000 sztuk. W Polsce samochód pojawi się w połowie przyszłego roku, a jednym z jego mocnych atutów będzie siedmioletnia gwarancja.