Lancia Voyager - Funkcjonalność w lepszym stylu
Trochę dziwnie brzmi połączenie tych dwóch nazw. Lancia budzi skojarzenia ze sportowym luksusem, podczas gdy Voyager to legenda podróżnej funkcjonalności. W sumie otrzymujemy jednak całkiem interesującą mieszankę.
Kanciasta, masywna sylwetka samochodu jakoś mi nie pasuje do elegancji nazwy Lancia. Reflektory i atrapa chłodnicy mają taki sam wzór, jaki znamy z przedniego pasa nowej Lancii Themy. Nawiązuje do niej także tylna część z grubym pasem chromą łączącym tylne lampy. Na środku drzwi bagażnika jest duży, rozpoznawalny z daleka niebieski znaczek Lancii. Trzeba jednak przyznać, że funkcjonalność masywnego nadwozia została doprowadzona niemal do perfekcji.
Samochód jest bardzo duży. Ma długość 521 cm, szerokość 199 cm i wysokość 175 cm, a jego rozstaw osi to 310 cm! W standardzie auto ma siedmiomiejscową konfigurację, ale jest dostępny także z 6 komfortowymi fotelami. Poza tym ilość miejsc można regulować składając poszczególne fotele. Voyager korzysta z opatentowanego przez Chryslera systemu Stow'n'Go, w którym drugi i trzeci rząd siedzeń można schować w specjalnych schowkach w podłodze, tworząc płaską przestrzeń dla ładunków. Z kompletem pasażerów samochód ma jeszcze przestrzeń bagażową o pojemności 934 l, po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń przestrzeń bagażowa rośnie do 2394 l, a po schowaniu kanapy w drugim rzędzie do 3912 l.
Deska rozdzielcza jest masywna. Z naszego punktu widzenia dziwnie wygląda dźwignia skrzyni biegów umieszczona obok kierownicy. To raczej amerykańskie rozwiązanie, dzięki któremu więcej miejsca pozostawało na tunelu. Voyager ma między fotelami wielką podłogową konsolę, na której znalazły się dwa schowki zamykane roletami, miejsca na dwa kubki oraz otwarty schowek w dolnej części. Konsola mieści także dwa gniazdka 12V, dzięki czemu można niezależnie ładować telefon i wykorzystywać przenośne urządzenia audio.
Konsola sufitowa zawiera cztery zamykane schowki na drobiazgi, a także ruchome lampy z diod LED, ułatwiające pasażerom korzystanie z punktowego oświetlenia tak, aby nie przeszkadzało kierowcy. Komfort podróżowania można także podnieść wybierając opcjonalne wyposażenie, takie jak elektrycznie przesuwane drzwi boczne, elektryczną tylną klapę czy szyberdach.
Wyposażenie samochodu może obejmować także kilka wariantów systemów teleinformatycznych Uconnect wraz z aktywowanym głosem systemem Uconnect Phone, w którym telefon można wykorzystywać dzięki bezprzewodowej łączności Bluetooth i sterowaniu przyciskami w kierownicy. Uconnect Media Center ma gniazdo USB, porty wejściowe dla odtwarzaczy MP3 oraz iPoda, a także twardy dysk o pojemności 30 GB, który może pomieścić do 6700 utworów muzycznych. Odtwarzacz DVD może wyświetlać filmy na dwóch wysuwanych z sufitu, dziewięciocalowych ekranach.
Dostosowanie zawieszenia do upodobań europejczyków było kolejnym wkładem Lancii w konstrukcję nowego Voyagera. Do kolumn McPhersona z przodu dodano belkę skrętną i sprężyny śrubowe w tylnym zawieszeniu. Ma ono zapewnić komfort jazdy, ale także precyzję prowadzenia. Konstrukcja układu pozwala na stosowanie amortyzatorów o większym przekroju, a jako opcja wyposażenia oferowane jest także samopoziomujące zawieszenie z regulacją wysokości, lepiej dopasowujące się do obciążenia samochodu. Standardowe i opcjonalne wyposażenie samochodu obejmuje także wiele systemów z zakresu bezpieczeństwa. Mamy np. system wykrywania obiektów w polu martwym lusterek, asystenta parkowania i kamerę cofania. W sumie auto dysponuje 40 elementami i układami zwiększającymi bezpieczeństwo, wliczając w to poduszki powietrzne.
Ta Lancia to samochód z amerykańskim rodowodem i to dużym. Nic więc dziwnego, że oferuje tylko duże silniki. Benzynowa jednostka V6 ma pojemność 3,6 l, z czego uzyskuje moc 283 KM i maksymalny moment obrotowy 344 Nm. Druga jednostka to czterocylindrowy turbodiesel o pojemności 2,8 l, dysponujący mocą 163 KM i maksymalnym momentem obrotowym 360 Nm.
Pierwszy może jechać z maksymalną prędkością 209 km/h, a do 100 km/h rozpędzać ponade dwutonowe auto w 8,5 sekundy, podczas gdy dla turbodiesla maksimum prędkości to 193 km/h, a przyspieszenie wynosi 11,9 sekundy. Diesel jest za to znacznie bardziej oszczędny – na przejechanie 100 km wystarcza mu średnio 7,9 l oleju napędowego, podczas gdy wersja benzynowa potrzebuje 10,8 l paliwa.
Voyager to marka znana od 27 lat w 120 krajach, gdzie sprzedano 13 milionów aut kilku generacji. Przez ponad ćwierć wieku Chrysler dopracowywał funkcjonalność kolejnych pokoleń Voyagera, teraz Lancia wyszlifowała styl tej funkcjonalności i dodała jej nieco luksusu.