Lancia Thema - Włoch z Ameryki
Choć w gamie Lancii to nowy model, trudno traktować go jako nowość, bo ma charakterystyczną sylwetkę Chryslera 300, z niewielkimi zmianami stylistycznymi. Kiedy jednak zajrzymy do wnętrza znajdziemy się w całkiem nowym świecie. Podobne wrażenie pozostawia spojrzenie pod maskę.
Lancia na szczęście nawet nie próbuje ukrywać związków Themy z Chryslerem 300. Podkreśla jednak, że mamy do czynienia z mieszanką tego, co w obu markach najlepsze. Mamy więc charakterystyczną, masywną, a mimo to dość smukłą sylwetkę i wymiary zapewniające komfort jazdy. Długość auta to 506,6 cm, szerokość wynosi 190,2 cm, wysokość 148,8 cm, a rozstaw osi to 305,2 cm. Znane z poprzedniej wersji charakterystyczne światła i wystająca, duża atrapa chłodnicy mają teraz nieco inną wielkość i proporcje, przez co całość nabrała bardziej szlachetnego, eleganckiego wyglądu. Podobnie zmieniono tył, gdzie nowy jest nie tylko kształt lamp i łączącego je chromowanego pasa, który jest przy okazji progiem bagażnika, ale także całej płaszczyzny tylnej ściany i zderzaka. Do tego można dołożyć niewielkie zmiany przetłoczeń nadwozia i klamek. Wiele drobnych poprawek tworzy w sumie o wiele bardziej ekskluzywny charakter znanego nadwozia.
We wnętrzu jedyną pozostałością dawnego Chryslera 300 jest umiejscowienie analogowego zegarka na szczycie centralnej konsoli. Poza tym mamy całkiem nowy świat. Proste, geometryczne kształty Chryslera zastąpiono wyrafinowanymi obłościami Lancii. Zastosowano nowe tworzywa, które miały zbudować atmosferę miękkiej przytulności. Mamy więc m.in. tworzywa przypominające wyglądem i w dotyku miękko wyprawioną skórę, a w niektórych wersjach prawdziwą skórę nappa lub Poltrona Frau, można także znaleźć drewno i elementy chromowane. Wiele nowego charakteru wniosła także tablicy rozdzielcza z zegarami o bardziej przestrzennej budowie i atrakcyjnym podświetleniu Sapphire Blue. Taki sam odcień ma także oświetlenie kabiny, w którym także wykorzystano diody LED. Całkiem nowe są także fotele, ze zmienioną budową, większym zakresem regulacji i nowym rodzajem sprężyn.
Starając się o zwiększenie komfortu poprawiono nie tylko jakość materiałów i poziom wykończenia wnętrza, ale także wytłumienie kabiny. Pod podłogą mamy dźwiękochłonne panele z kompozytów, a we wnękach kół maty wygłuszające. Poprawiono także wytłumienie elementów ruchomych kabiny – drzwi, zamknięć schowków, ale także ich wnętrza. Na szczycie centralnej konsoli jest analogowy zegarek, a pod nim ośmiocalowy, dotykowy ekran systemu Uconnect, który obsługuje m.in. nawigację satelitarną Garmin i dwustrefową klimatyzację, a w niektórych wersjach także odtwarzacz DVD oraz kamerę cofania Rear Back-up Camera.
Pod maską znalazły się nowe, włoskie turbodiesle produkowane przez firmę VM Motori. Trzylitrowe turbodiesle V6 współpracujące z pięciostopniowymi, automatycznymi skrzyniami biegów są oferowane w dwóch wersjach mocy: 190 KM i 239 KM. Maksymalne momenty obrotowe tych silników to odpowiednio 440 Nm i 550 Nm. Słabszy rozpędza auto do 100 km/h w 9,7 sekundy i pozwala na jazdę z prędkością do 220 km/h, podczas gdy dla mocniejszego maksimum prędkości jest o 10 km/h wyższe, a na osiągnięcie „setki” potrzebuje 7,8 sekundy, czyli o 1,9 sekundy mniej. Co do apetytu, to Lancia podaje dla obu taką samo wartość spalania – 7,1 l/100 km.
Dla zwolenników silników benzynowych jest amerykańskie V6 z rodziny Pentastar, które z pojemności 3,6 l wyciąga moc 286 KM i maksymalny moment obrotowy 340 Nm. Silnik połączono z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów firmy ZF. To najbardziej dynamiczna wersja Themy, bo może osiągać maksymalną prędkość 240 km/h, a jej przyspieszenie wynosi 7,7 sekundy. To nie dużo więcej, niż daje mocniejszy turbodiesel. Pentastar za to wyraźnie więcej pali – jego średnie spalanie wynosi 9,4 l/100 km.
Zbudowana na platformie Chryslera Thema ma napęd na tylne koła. W samochodach zastosowano także liczne systemy wspomagające kierowcę. Auto ma system adaptacyjnej kontroli prędkości ACC uzupełniony o funkcję ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd FCW. System BSD ostrzega o pojawieniu się obiektów w polu martwym lusterek, natomiast system wykrywania ruchu przecinającego drogę cofania CPD zapobiega kolizjom w czasie manewrów na parkingach.
Wśród elementów zwiększających poziom bezpieczeństwa są systemy poprawiające pracę hamulców – Ready Alert Braking, który zbliża klocki do tarcz już wówczas gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu oraz Rain Brake Support, zbliżający klocki do tarcz aby zebrać z nich wodę. Włącza się on automatycznie przy włączeniu wycieraczek i osusza hamulce podczas deszczu.
Ceny Themy w Polsce zaczynają się od 183 100 złotych za samochód z silnikiem benzynowym. Najtańszy samochód napędzany turbodieslem kosztuje o 10 500 złotych więcej.