Król pustyni
11-krotny zwycięzca Rajdu Dakar doczekał się kolejnego wcielenia. W miniony czwartek Mitsubishi zaprezentowało po raz pierwszy w Polsce nową wersję słynnego Pajero. Warszawa była miejscem pierwszej, po paryskim salonie samochodowym, europejskiej prezentacji najnowszej ewolucji Pajero.
Ćwierć wieku po pojawieniu się pierwszego Mitsubishi Pajero, Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zaprezentowało kolejną generację tego modelu. Skonstruowane do jazdy w terenie i eksploatowane przez wielu nabywców zgodnie z przeznaczeniem, Mitsubishi Pajero stało się już legendą wśród samochodów terenowych, w czym pomógł wizerunek zbudowany uczestnictwem w Rajdzie Dakar od 1983 roku i 11-krotne wygranie pustynnej rywalizacji. Również najnowsza wersja Pajero rezygnuje z blichtru otaczającego modną klasę SUV. Zamiast tego konsekwentnie stawia na właściwości terenowe. Trudno się dziwić takiej strategii, jeśli model ten sprzedał się od 1982 w liczbie 2,5 miliona egzemplarzy.
Warszawa pierwsza po Paryżu
26 października na terenie Fortu Legionów w Warszawie odbyła się polska premiera nowego Mitsubishi Pajero. Był to pierwszy w Europie publiczny pokaz najnowszej ewolucji tego modelu, po premierze na salonie paryskim, która miała miejsce niecały miesiąc wcześniej. Na polskiej prezentacji zjawiło się około 200 zaproszonych gości – dziennikarzy, właścicieli oraz entuzjastów samochodów marki Mitsubishi. Nie zabrakło także fanów najsłynniejszego rajdu terenowego na świecie – Rajdu Dakar.
Część oficjalną poprowadził Tomasz Kammel, dziennikarz, który przygotowywał dla TVP relację z Rajdu Dakar w 2002 r. Rajdu, i który jak sam twierdzi, wywarł na nim niezapomniane wrażenie. Część tych emocji starał się przekazać uczestnikom uroczystości, wspominając o sobie, jako o jednym z dwóch tzw. „laluni na pustyni". Trzeba bowiem wiedzieć, że Rajd Dakar to wyjątkowa impreza dla twardzieli, gdzie nie ma mowy o jakimkolwiek komforcie, a mycie się nie należy bynajmniej do priorytetowych czynności. Można się jednak do tego przyzwyczaić, bo jak wspominał Tomek, nocując po zakończonej imprezie w hotelu szukał twardego miejsca do spania, bo w wygodnym łóżku nie był w stanie zasnąć.
Klasyczna stylistyka i luksus w środku
Projektanci najnowszej ewolucji Pajero korzystali z tego samego języka stylizacji, który pozwolił w 1979 r. stworzyć niezapomniane Pajero II Concept (łatwo zauważyć wspólne cechy obu aut począwszy od umieszczonej niemal pionowo, płaskiej przedniej szyby, przez klasyczny projekt przodu, po otwieraną na bok pokrywę bagażnika z umieszczonym na zewnątrz kołem zapasowym).
Najważniejsze cechy nowego Pajero na rynek europejski to m.in. nowe silniki: 4-cylindrowy turbodiesel 3.2 Di-D o mocy 170 KM wyposażony w układ bezpośredniego wtrysku common rail oraz benzynowy V6 3.8 MIVEC o mocy 250 KM pochodzący z najnowszego modelu Eclipse. Do tego dochodzi technologia napędu All-Wheel-Control (seryjnie montowany układ kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy połączony z układem przeniesienia napędu na cztery koła Super Select 4-II oraz opcjonalną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego).
Nabywcy mają do wyboru 3- i 5-drzwiowe nadwozie z komfortową i przestronną kabiną. Wyposażenie wydaje się wręcz luksusowe: system nawigacyjny (nie wiemy jeszcze czy będzie miał mapę Polski) z twardym dyskiem o poj. 30 GB oraz wydzielonym miejscem na pliki MP3, kamera przekazująca obraz za samochodem, zestaw audio Rockford Acoustic Design o mocy 860 W z 12 głośnikami, czy multimedialny system dla pasażerów tylnej kanapy.
Prezentowany model posłużył również za bazę dla najnowszego Mitsubishi przeznaczonego do udziału w imprezach terenowych. Ten wyczynowy pojazd nazywany „Pajero Evolution" wystartuje w Rajdzie Dakar w 2007 roku.
Dakarskie eksponaty
W czasie prezentacji zobaczyć można było, oprócz samego samochodu, unikalne eksponaty, takie jak kombinezon rajdowy wielokrotnego zwycięzcy rajdu Stephane’a Peterhansela czy statuetkę „Dakar Trophy", którą otrzymała załoga Alphand/Picard za wygranie Rajdu Dakar 2006. Nowe Mitsubishi Pajero pojawić się ma w polskich salonach już w drugiej połowie listopada 2006 r.