Klasyka z nowoczesnością
Nowe Audi A8 pokazano w Miami, podczas wernisażu sztuki nowoczesnej. Patrząc na klasyczną linię nadwozia i raczej eleganckie, niż ekstrawaganckie kształty nadwozia można by przyjąć, że to połączenie znacznie na wyrost.
Nowa limuzyna Audi ma długość 513,7 cm przy rozstawie osi 299,2 cm, szerokość 194,9 cm i wysokość 146 cm. W planach jest oczywiście także limuzyna z wydłużonym rozstawem osi.
Nadwozie jest zbudowane w technologii Audi Space Frame. Wykonane z aluminium i stopów magnezu jest o 40 proc. lżejsze, niż porównywalne karoserie ze stali. Charakterystycznym elementem jest duża atrapa chłodnicy Singleframe, ale najbardziej indywidualną cechą tego modelu są diodowe światła dzienne w technologii LED. Jedną z opcji są reflektory wykonane całkowicie w technologii diodowej.
Wnętrze limuzyny jest komfortowe i pojemne. Stylizacja jest znacznie bardziej przejrzysta i wysublimowana. Ilość i wielkość przełączników oraz przycisków sterujących na centralnej konsoli powodują, że deska rozdzielcza jest bardziej elegancka. Na szczycie centralnej konsoli może znaleźć się dotykowy ekran nowego systemu nawigacyjnego. Jedną z dostępnych opcji jest możliwość rozpoznawania odręcznego pisma. Dzięki temu adres dla nawigacji czy tekst SMS-a można wpisać ręcznie szybciej niż za pomocą klawiatury.
Komfort samochodu podnoszą fotele, które mogą być wyposażone w funkcję wentylacji i masażu. Pojedyncze, elektrycznie sterowane siedzenia mogą się także pojawić z tyłu.
Nowoczesna elektronika wspiera także kierowcę podczas jazdy. Obok znanych i szeroko stosowanych systemów pojawiły się nowości, takie jak system nocnej obserwacji drogi, który przy pomocy umieszczonej na atrapie chłodnicy kamery wyławia z ciemności pieszych, zanim jeszcze wejdą w światło reflektorów. W Audio A8 stosowany będzie także system ostrzegania przed samochodami znajdującymi się w martwym polu lusterek.
Seryjnym wyposażeniem będzie Audi Drive Select oraz pneumatyczne zawieszenie Adaptive Air Suspension.
Początkowo oferowane będą swa silniki o pojemności 4,2 l . Benzynowy FSI ma moc 372 KM, a turbodiesel TDI dysponuje mocą 350 KM. Maksymalne momenty obrotowe wynoszą odpowiednio 445 Nm i 800 Nm! Benzynowy do 100 km/h rozpędzi auto w 5,7 sekundy, okupując to średnim spalaniem 9,5 l/100 km, a turbo diesel osiąga odpowiednio – 5,5 sekundy i 7,6 l/100 km.
Do tych dwóch silników szybko dołączy do nich trzylitrowy turbodiesel o mocy 250 KM i maksymalnym momencie obrotowym 550 Nm, dla którego 6,6 to zarówno ilość sekund potrzebnych na rozpędzenie się do 100 km/h i średnie spalanie. Później ten sam silnik będzie oferowany także z mocą 204 KM, której średnie spalanie będzie wynosić 6 litrów.
W porównaniu z wcześniejszymi silnikami nowe jednostki mają większą moc i wyższy moment obrotowy, ale spalanie spadło o 13 -22 procent. To m.in. wynik zastosowania systemu rekuperacji, czyli odzyskiwania energii, a w przypadku trzylitrowych turbodiesli także układ Start – Stop.
Wszystkie samochody będą wyposażone w sterowaną elektronicznie ośmiostopniową skrzynią biegów oraz napęd Quattro (z wyjątkiem wersji ekonomicznej o mocy 204 KM).
Nowe Audi ma się pojawić na polskim rynku w pierwszym kwartale przyszłego roku i wówczas poznamy ceny.