Klasyk braci Wiesmann
Niewielka i mało znana firma zdobywa coraz większą popularność klasycznymi autami w brytyjskim stylu.
Firma Wiesmann Auto Sport GmbH & Co. Została założona w 1988 roku w Niemczech przez Friedhelma i Martina Wiesmann. W 1991 roku zaprezentowany został prototyp Roadstera, który dwa lata później wszedł do małoseryjnej produkcji. Samochód zwracał na siebie uwagę interesującą, klasyczną stylistyką. W 2001 roku wielkość produkcji wyniosła 52 samochody. W tym roku zaprezentowano dwa nowe modele – Wiesmann Roadster i Wiesmann GT.
W ofercie firmy znajdują się dwie wersje Roadstera – MF 30 i MF 3. Obydwa pojazdy napędzane są silnikami BMW. Pierwszy z nich wyposażony został w jednostkę 3.0 o mocy 231 KM. Model MF 30 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,9 s. a jego prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. MF 3 otrzymał natomiast silnik o pojemności 3.2 l dysponujący mocą 321 KM, który pozwala na osiągnięcie 255 km/h i rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w 4,9 s.
Konstrukcja nośna pojazdu jest sztywną, przestrzenną ramą aluminiową, spełniającą wszelkie normy bezpieczeństwa. Nadwozie wykonane zostało z włókna szklanego. Uwagę zwraca długa maska auta, obłe kształty nadwozia, stylizowany wlot powietrza i sporych rozmiarów ogumienie. Konstruktorzy uzyskali idealny rozkład masy – 50:50. Silnik znajduje się bowiem centralnie a napęd przekazywany jest na tylną oś. Układ jezdny przygotowali specjaliści z firm Bilstein i Eibach.
Drugim modelem jest Wiesmann GT. Od Roadstera model GT jest nieco większy. Jego długość wynosi 4230 mm, szerokość 1850 mm a szerokość 1190 mm. Pojemność zbiornika paliwa powiększono do 70 litrów. Nadwozie pojazdu również wykonane zostało z włókna szklanego i opiera się na ramie aluminiowej typu „monocoque”. Podobnie jak w Roadsterze, silnik umieszczony został za przednią osią. Nisko położony środek ciężkości sprawia, że auto zachowuje się bardzo stabilnie w sytuacjach ekstremalnych. Zmieniona nieco w stosunku do Roadstera konstrukcja nośna pozwoliła na wykorzystanie potężnego silnika V8 o pojemności 4.8 l i mocy aż 367 KM, uzyskiwanej przy 6300 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 490 Nm i dostępny jest przy 3400 obr/min. Napęd przenoszony jest za pośrednictwem manualnej 6-biegowej przekładni o krótkich skokach.
Specjalnie dla tego modelu opracowano niezależne zawieszenie przedniej i tylnej osi. Z przodu wykorzystano układ podwójnych, aluminiowych drążków, z tyłu zaś oprócz podwójnych wahaczy zastosowano również dodatkowe aluminiowe wahacze wzdłużne. Sprężyny Eibacha i amortyzatory Bilsteina pochodzą ze specjalnej serii, dedykowanej wyczynowym autom sportowym. W stosunku jednak do Roadstera, ucierpiał na tym komfort jazdy. Ale przecież nie dla komfortu kupuje się tego rodzaju samochody. Wiesmanna GT „obuto” w 18-calowe obręcze kół z ogumieniem w rozmiarze 245/35 ZR 20 (z przodu) i 275/30 ZR 20 (z tyłu). Do osiągów auta dostosowano układ hamulcowy z 4-tłoczkowymi zaciskami i tarczami o średnicy 332 mm na przedniej osi i 328 mm na tylnej.
Samochody firmy Wiesmann powstają zgodnie z życzeniami klientów, którzy mogą dowolnie określać wyposażenie auta, rodzaj materiałów wykończeniowych, jak i kolorystykę. Granicę możliwości stanowi jedynie zasobność nabywcy, jak i sama konstrukcja pojazdu. Jak się łatwo domyśleć, cena podstawowego modelu GT nie jest niska i wynosi 107 000 euro. Mimo to Wiesmannowie nie mogą narzekać na brak klientów. Otwarte zostały już przedstawicielstwa w Austrii, Belgii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Monako, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i krajach skandynawskich. Kolejne powstanie w Rosji. Do dziś sprzedano ponad 400 egzemplarzy aut w stylu retro.
Tekst: Norbert SzwarcZdjęcia: Wiesmann