Jetta po raz trzeci
Latem w Ameryce, jesienią w Europie – Volkswagen wprowadza nową generację Jetty.
Jetta przez lata była traktowana jako Golf z dobudowanym bagażnikiem. Volkswagen podkreśla, że teraz to dwa całkiem inne samochody, choć trzeba pamiętać, że zbudowano je na tej samej platformie. Według zapewnień Volkswagena nie mają jednak wspólnych elementów karoserii.
Nowa generacja Jetty ma długość 4,64 m, a więc jest od poprzedniej dłuższa zaledwie o 9 cm. Wyraźniej powiększyło się wnętrze. Pasażerom tylnej kanapy przybyło 6,7 cm, dzięki większemu rozstawowi osi – wynosi on 2,65 m. Pozostałe wymiary to szerokość 1,78 m i wysokość 1,45.
Przednie reflektory o trapezoidalnym kształcie mają światła do jazdy dziennej i żarówki o przedłużonym działaniu. Przednia szyba jest mocniej nachylona, aby nadać samochodowi bardziej sportowy wygląd.
Także nachylenie tylnej szyby wskazuje na chęć sportowej stylizacji, podobnie jak krótka klapa bagażnika mieszczącego 510 l. Z tyłu warto zwrócić uwagę na światła, które mają trapezoidalny kształt, podobny do przednich reflektorów i ciekawą strukturę poszczególnych kształtów.
Wnętrze ma raczej praktyczny charakter. Tablica rozdzielcza i centralna konsola są połączone w jeden wielki moduł, częściowo nachylony w stronę kierowcy. Wydaje się, że na konsoli jest mniej przycisków i przełączników. Wielofunkcyjne przełączniki umieszczono na kierownicy.
Chociaż linia dachu jest niższa miejsca nad głowami kierowcy i przedniego pasażera jest tyle co w poprzedniej generacji. Wysokość kabiny w tym miejscu wynosi 97 cm. Komfortową podróż zapewniają fotele o nowym kształcie. Z tyłu jest niżej - wysokość to 94,3 cm. Tylna kanapa ma oparcie dzielone w stosunku 60:40.
W porównaniu z Ameryką zmieniono tylne zawieszenie. Europejska wersja ma czterowahaczowy system, w USA dostępny w sportowej wersji o prześwicie zmniejszonym o 15 mm. W standardowym wyposażeniu znalazło się elektryczne wspomaganie kierownicy.
W Europie Jetta ma być oferowana w trzech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline. Trendline ma w standardzie 6 poduszek powietrznych (w opcjach dostępne są boczne airbagi tylnych miejsc), systemy Hill ClimbAssist oraz ESP z funkcją stabilizacji przyczepy, klimatyzację Climatic, centralny zamek z pilotem, wielofunkcyjny wyświetlacz MFA i automat włączający światła awaryjne podczas gwałtownego hamowania.
W gamie silników są 4 jednostki benzynowe i dwa turbodiesle. Jeszcze niedawno wyglądało na to, że proporcje staną się odwrotne i turbodiesle zdominują rynek. Wprowadzenie bezpośredniego wtrysku i upowszechnienie turbo w silnikach benzynowych dało im jednak nowe perspektywy.
Podstawą gamy jest stupięciokonny silnik benzynowy 1,2 TSI, który dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 175 Nm. Jako opcja dostępny jest pakiet BlueMotion Technology obejmujący m.in. z systemem Start-Stop oraz układem odzyskiwania energii podczas hamowania. Auto z tym silnikiem potrzebuje 10,9 sekundy na osiągnięcie 100 km/h, a jej maksymalna prędkość wynosi 190 km/h. Spalanie to średnio 5,3 l/100 km.
Dwie kolejne wersje benzynowe to silnik 1,4 TSI w dwóch wariantach mocy: 122 KM i 160 KM. Maksymalny moment obrotowy słabszego to 200 Nm, a mocniejszego – 240 Nm. Prędkości maksymalne wynoszą odpowiednio: 202 km/h i 221 km/h, a przyspieszenia 9,9 i 8,3 sekundy. Słabszy potrzebuje średnio 6,2 l/100 km, a mocniejszy 6,3 l/100 km.
Ostatni silnik benzynowy to dwulitrowa jednostka TSI. To silnik stosowany również w Volkswagenie Golfie GTI, ale w tym wypadku ma moc 200 KM, o 10 KM więcej niż w GTI i maksymalny moment obrotowy 280 KM. Prędkość maksymalna tego samochodu wynosi 236 km/h, a pierwszą setkę prędkościomierz pokazuje już po 7,5 sekundy. Spalanie to średnio 6,9 l/100 km.
Mniejszy turbodiesel, 1,6 TDI, ma taqką samą moc jak najmniejszy silnik benzynowy - 105 KM, ale maksymalny moment obrotowy to 250 Nm. Prędkość maksymalna także jest taka sama jak w przypadku najsłabszej jednostki benzynowej. Przyspieszenie wynosi jednak tylko 11,7 sekundy. Najmniejszy turbodiesel zadowala się przy tym spalaniem średnio 4,5 l/100 km, co stanowi spadek o 0,7 l w porównaniu z poprzednikiem. Ta wersja także jest dostępna z pakietem BlueMotion.
Mocniejszy turbodiesel z pojemności 2 l uzyskuje 140 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Pozwala to na osiąganie 100 km/h w 9,5 sekundy i maksymalne rozpędzanie się do 210 km/h, przy czym średnie spalanie to tylko 4,8 l/100 km.
Silniki mogą współpracować z pięcio- lub sześciostopniowymi manualnymi skrzyniami biegów, sześciostopniowym automatem i automatycznymi skrzyniami biegów DSG (z dwoma sprzęgłami) dostępnymi w wersjach sześcio- i siedmiobiegowych.
Amerykański debiut Jetty odbył się w czerwcu na nowojorskim Times Square, podczas imprezy z udziałem Katy Perry. W Europie także zaplanowano cykl imprez od Helsinek po Rzym, od Stambułu po Lisbonę.