Jeep Wrangler Unlimited znowu w mundurze
Prezentując pojazd uniwersalnego zastosowania Jeep J8 na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach Chrysler LLC pokazał, że legendarna konstrukcja może w każdej chwili powrócić do aktywnej służby liniowej. Chodzi o samochód, który pomógł wygrać wojnę z Niemcami.
W roku 1941 armia USA otrzymała pierwsze partie pojazdów Willys MA o napędzie 4×4, które wkrótce zyskały sobie nazwę „jeep". Ten militarny przodek współczesnego Jeepa Wranglera okazał się być tak istotnym elementem machiny wojennej aliantów podczas II wojny światowej, że zdaniem generała Dwight D. Eisenhowera zwycięstwo nie byłoby bez niego możliwe. Od tego czasu pojazdy Jeep były produkowane i dostarczane do wielu armii na świecie. Nowy Jeep J8 jest wyrazem powrotu marki Jeep do produkcji i sprzedaży pojazdów z napędem 4×4 przeznaczonych do celów wojskowych i obronno-cywilnych.
„Pierwsze pojazdy Jeep ujrzały światło dzienne w 1941 roku, początkowo tylko dla celów militarnych – po czym przez ponad 65 lat zyskały renomę modelu dzielności terenowej i wszechstronności wśród konstrukcji cywilnych i wojskowych na całym świecie." – powiedział Thomas Hausch, wiceprezes ds. sprzedaży światowej Chrysler LLC – „Nowy Jeep J8 oznacza nasz powrót do produkcji pojazdów przeznaczonych do użytku wojskowego i agend rządowych. Dysponując potencjałem słynnego Wranglera i zaletami Wranglera Unlimited jest to rzeczywiście pojazd uniwersalnego zastosowania."
Traktując samochód Jeep Wrangler Unlimited 2007 jako wyjściowy, konstruktorzy zajęli się wpierw podwyższeniem jego wytrzymałości i funkcjonalności mechanizmów. Wzmocniona rama jest bardziej odporna mechanicznie oraz podnosi ładowność pojazdu do 1339 kg. Oba mosty napędowe, hamulce i elementy zawieszenia przystosowano do trudniejszych warunków eksploatacji typu wojskowego i obronno-cywilnego, zastępując m.in. tylne sprężyny śrubowe resorami piórowymi. System napędu 4×4 Command-Trac zapewnia maksymalną sprawność i optymalne osiągi Jeepa J8 zarówno w jeździe szosowej jak i terenowej.
Jeep J8 napędzany jest turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,8 litra i mocy 118 kW (158 KM) oraz momencie obrotowym 400 Nm, pozwalającym holować przyczepę o masie do 3500 kg. Silnik ten współpracuje z pięciostopniową przekładnią automatyczną i wyposażony jest w specjalny układ filtrowania powietrza oraz snorkel nad maską – zwiększający zdolność brodzenia pojazdu do 762 mm i umożliwiający działanie pojazdu w warunkach burz piaskowych nawet przez pięć godzin.
Jeep J8 występuje w wersji dwudrzwiowej z przedłużoną skrzynią ładunkową do przewozu osób lub sprzętu albo w wersji wielofunkcyjnej, czterodrzwiowej. Przewidziane są różne konfiguracje nadwozia i układu siedzeń oraz odmiany zarówno dla ruchu prawo- jak i lewostronnego (LHD oraz RHD). Mimo, iż nie przeznaczony do działań bojowych na pierwszej linii frontu Jeep J8 może być odpowiednio opancerzony i zdaje egzamin jako pojazd dowodzenia, transporter kołowy żołnierzy lub ładunków, sanitarka, pojazd łącznikowy itp., oraz w służbie obronno-cywilnej agend rządowych. Szekle i zaczepy holownicze oraz potężne zderzaki umożliwiają łatwy transport lotniczy lub helikopterowy. Jeep J8 produkowany będzie przez egipską fabrykę Chryslera (joint-venture) w Kairze i dostępny w sprzedaży na wiosnę 2008 roku.