Jeep Cherokee - dla indywidualisty z tradycją
O modelu Jeep Cherokee w najnowszym wydaniu można pisać długie tyrady zarówno pochlebne, jak i ganiące. Chodzi oczywiście o stylistykę, którą można kochać lub nienawidzić - pośrednie stany są bardzo rzadko spotykane. Jedno jest pewne - auto prezentuje się nietypowo i z pewnością wyróżnia się spośród innych samochodów na rynku. Jeep wykazał się ogromną odwagą, gdyż zrewolucjonizował legendarny model obecny na rynku od 1984 roku.
Oficjalna europejska premiera auta miała miejsce na początku marca na 84. Salonie Samochodowym w Genewie, choć świat mógł zobaczyć auto nieco wcześniej. Zdążyliście się już oswoić z nietypową stylistyką nowego Jeepa Cherokee, czy też nadal macie z tym problem? Tak czy inaczej jakiś czas temu nowość pojawiła się na Polskim rynku z dość zróżnicowanym cennikiem – najtańszą i najdroższą wersję dzieli granica 60 tysięcy złotych. Do konkretów finansowych przejdziemy nieco później, a tymczasem zacznijmy nietypowo od oferty silnikowej.
W europejskiej ofercie znajdziemy między innymi turbodoładowaną 4-cylindrową dwulitrową jednostkę wysokoprężną MultiJet II o mocy 140 lub 170 KM z momentem obrotowym rzędu 350 Nm. Słabszy wariant będzie zestawiany z 6-biegową skrzynią manualną, podczas gdy mocniejsza wersja będzie współpracowała z nową 9-biegową przekładnią automatyczną. Oprócz dwóch wariantów jednostek wysokoprężnych, w europejskiej ofercie modelu Jeep Cherokee znajdziemy silnik V6 o pojemności 3,2-litra i mocy 272 KM z momentem obrotowym na poziomie 315 Nm. Trzy silniki to niewiele, ale prawdopodobnie nawet najsłabszy poradzi sobie z obsługą tego modelu i dostarczy kierowcy odrobinę emocji. Dla spragnionych największych wrażeń jest topowa wersja, ale niej również wspomnimy nieco później.
Jak przystało na legendę o terenowych korzeniach, nie mogło zabraknąć napędu na cztery koła, choć niedzielni kierowcy, którzy nie potrzebują tego dodatku mogą zdecydować się na wersję z napędem na jedną oś. Oczywiście prawdziwa zabawa zaczyna się tylko w wersji 4x4, którą wyposażono w liczne systemy wspomagające jazdę, takie jak Jeep Active Drive I lub Jeep Active Drive II (do wyboru), jak również Jeep Active Drive Lock. System Jeep Active Drive I posiada w pełni automatyczny jednobiegowy moduł transferu mocy (PTU), który zapewnia płynną jazdę (niezależnie, od tego, czy korzysta się z napędu 4×4) przy dowolnej prędkości jazdy. Jeep Active Drive II natomiast posiada dwubiegowy moduł transferu mocy PTU, pozwalający na kontrolę rozdziału momentu obrotowego, oraz reduktor terenowy. Układ Jeep Active Drive Lock z kolei, dostępny tylko w modelach z silnikiem benzynowym, łączy wszystkie zalety systemu Jeep Active Drive II z dodatkową możliwością blokowania tylnego mechanizmu różnicowego w celu zwiększenia mocy dostępnej na kołach przy niskich prędkościach jazdy. Reasumując, dla każdego coś miłego.
Trudno pisać o stylistyce takiego modelu jak Jeep Cherokee – jest on na tyle charakterystyczny i nietypowy, że trudno zachować obiektywizm. Oczywiście największą kontrowersją są nietypowe światła, które jednym się podobają, innym kategorycznie nie – kwestia gustu. Producent chwali się również spadzistą pokrywą komory silnika w stylu „Waterfall”, która zwieńczona jest charakterystyczną atrapą chłodnicy z wyrazistym, poziomym przetłoczeniem – typową dla wielu klasycznych modeli Jeepa. Po bokach w oczy rzucają się tradycyjne już trapezoidalne nadkola, z tyłu zaś mamy ciekawie narysowane światła LED. Wybredni klienci wybiorą zapewne okno dachowe CommandView, zaś esteci docenią ładne wzory 17- lub 18-calowych felg.
O wiele więcej spokoju z mniejszą dawką kontrowersji znajdziemy we wnętrzu Jeepa Cherokee. Producent chwali się przede wszystkim nowymi fotelami z doskonałym podparciem ciała, opcją pamięci ustawień oraz funkcją podgrzewania i wentylowania. Fotele pokryte są materiałem tkaninowym Premium (wersja Longitude), skórą Nappa (w wersji Limited oraz Trailhawk) lub połączeniem tkaniny i skóry (Trailhawk). Dzieloną i składaną 60/40 kanapę tylną można przesuwać w przód i w tył dla wyższego komfortu pasażerów lub zwiększenia pojemności ładunkowej.
Ciekawostką jest również informacja, że Jeep będzie oferował ponad 100 różnych gadżetów i dodatków opracowanych przez firmę Mopar - od relingów dachowych, przez felgi aluminiowe po dodatki do bagażnika. Zresztą sprawdźmy, co na ten temat ma do powiedzenia sam producent:
"Nowy Jeep Cherokee stanowić może kolejny symbol intensywnej i owocnej współpracy łączącej Jeepa i Mopar - markę dedykowaną serwisowi, obsłudze Klienta oraz zaopatrzeniu w części zamienne i akcesoria w ramach działalności Fiata i Chryslera. Oferta Mopar obejmuje ponad 100 ekskluzywnych akcesoriów przeznaczonych dla nowego Cherokee, a stworzonych pod kątem właściwości technicznych i mechanicznych oraz estetyki pojazdu. Unikalność asortymentu Mopar wynika z faktu, że o jego kształcie i jakości decydują te same zespoły konstruktorów, od których zależą normy i specyfikacje stosowane w produkcji danego pojazdu. Tego rodzaju bezpośrednim „sprzężeniem zwrotnym" nie może pochwalić się żadna inna firma światowa działająca w obszarze aftermarket."
Na wyróżnienie zasługują akcesoria Cargo Management System przestrzeni ładunkowej nowego Cherokee. Oferta Mopar obejmuje całą gamę elementów modułowych, które idealnie pasują do uchwytów po lewej stronie bagażnika, co pozwala na uporządkowanie przedziału ładunkowego w sposób bezpieczny i zgodnie z potrzebami użytkownika.
Wśród ekskluzywnych elementów indywidualizacji Cherokee 2014 wymienić należy akcesoryjne obręcze kół z lekkiego stopu o średnicy 17 i 18 cali, dodające sportowego i eleganckiego wyglądu, a jednocześnie odporne na uszkodzenia mechaniczne w zgodności ze standardami marki Jeep. Interesujące są także aplikacje na maskę silnika Black Hood Decal, stworzone specjalnie dla nowej generacji tego pojazdu.
Gama akcesoriów Mopar dla nowego Cherokee obejmuje także nadające „bojowego", off-roadowego wyglądu lakierowane na czarno stalowe relingi progowe oraz belki dachowe. Relingi służą ochronie podwozia na ekstremalnych szlakach terenowych a belki ułatwiają przewożenie rowerów czy desek skibordowych podczas wypraw plenerowych."
Przejdźmy teraz do cen. Podstawowa wersja modelu Jeep Cherokee w wariancie Longitude z silnikiem 2.0 140 KM z 6-biegową skrzynią manualną i napędem na przednią oś kosztuje 139 900 złotych. Wersja z napędem na cztery koła Jeep Active Drive I kosztuje już 153 900. Bardzo ciekawie wygląda oferta z silnikiem o mocy 170 KM, automatyczną 9-biegową skrzynią i napędem 4X4 - za wariant Longitude zapłacimy 169 900 zaś za wersję Limited 199 900 złotych. Warto również zwrócić uwagę na model w wersji Trailhawk z silnikiem V6 3.2 litra o mocy 272 KM z 9-biegowym automatem i napędem Jeep Active Drive II. Auto w tej wersji kosztuje 193 900 złotych.
Gdyby nie stylistyka, która nie jest dla każdego, można by powiedzieć, że Jeep Cherokee to idealna alternatywa dla mniejszego i w niektórych aspektach niedopracowanego Compassa oraz większego (nie każdy potrzebuje tyle przestrzeni) Grand Cherokee. Mamy napęd na cztery koła, liczne systemy wspomagające jazdę w terenie, świetne zawieszenie, ładne i dopracowane wnętrze, bogatą listę wyposażenia opcjonalnego oraz przyzwoite silniki. Jedno jest pewne – nie należy tego auta oceniać po pierwszym kontakcie. Należy się do niego przekonać, oswoić ze stylistyką i cechami szczególnymi, a z pewnością Jeep Cherokee zyska przy bliższym spotkaniu.