Jaka jest druga generacja Opla Movano?
Brat bliźniak Renault Master - Opel Movano trafił niedawno do sprzedaży. Wraz z kolejnymi miesiącami na rynek wypuszczane są nowe odmiany. Już teraz możliwości konfiguracji największego dostawczaka marki z Rüsselsheim są bardzo duże.
Pod względem stylistycznym widać, że Movano wyraźnie odmłodniał. W miejsce małych, klasycznych świateł trafiły ciągnące się przez całą maskę trapezowate reflektory. Zwiększeniu uległ również grill. Boczna i tylna część pojazdu została poddana już tak poważnym zmianom, jednak dzięki przestylizowaniu przodu, Opel zyskał na wyglądzie. Kabina jest dłuższa o 5,7 cm od poprzedniego modelu, a jej projekt jest znacznie bardziej nowoczesny – cieszy duża ilość schowków, czytelne zegary oraz łatwe w utrzymaniu czystości wykończenie wnętrza. Dostępna jest wersja Movano z podwójną kabiną, która pomieści siedem osób, w tym trzy z przodu. Boczne drzwi przesuwne zostały przystosowane do pomieszczenia europalet (poza wersja długości L1). Wraz z furgonem oferującym nawet, 4,4 metra przestrzeni ładunkowej (17 metrów sześciennych) od października w ofercie jest również wywrotka z funkcją wyładowywania do tyłu lub na obie strony. W zależności od wybranej wersji kabiny oraz dopuszczalnej masy (3,5 lub 4,5 tony) ładowność wynosi od 780 do 1860 kg. Możliwy jest także zakup Movano ze skrzynią ładunkową bez mechanizmu wyładowującego, co powoduje wzrost dopuszczalnej ładowności (od 1050 do 2130 kg). Nie zabrakło także wersji kontenerowej o przestrzeni bagażowej powiększonej do 20 - 22 metrów sześciennych i ładowności od 908 do 1935 kg. Zamówić można także Movano przeznaczone do specjalistycznej zabudowy.
Dostawczy Opel dostępny jest w dwóch wersjach napędowych – FWD i RWD. Napęd na koła tylne zapewnia większą dopuszczalną masę całkowitą (4,5 tony) oraz możliwością holowania przyczep do 3 ton. Jednocześnie gwarantuje lepszą trakcję w trudnym terenie. Movano z napędem na koła przednie ma jednak większą ładowność, niższą podłogę przedziału ładunkowego oraz mniej waży.
Wyposażenie standardowe, jak przystało na samochody użytkowe - nie jest bogate. Do wyposażenia standardowego należy ABS, poduszka powietrzna kierowcy, immoblilizer, elektryczne szyby oraz radioodbiornik. ESP, dodatkowe światła, klimatyzacja, nawigacja, czujniki parkowania, tempomat czy amortyzowany fotel kierowcy dostępne są w opcji. Do wersji RWD dokupić można układ LSD, który podczas jazdy w trudnych warunkach przekazuje więcej mocy na tylne koło o lepszej przyczepności. Ciekawym rozwiązaniem jest również dostępne w opcji zawieszenie pneumatyczne, które ułatwia załadunek i poprawia komfort podróżowania.
Podstawową jednostką napędową jest silnik 2.3 CDTI o mocy 100 KM, który dostępny jest również w dwóch mocniejszych wariantach - 125 i 146 KM. Możliwe jest także zakupienie wersji 2.3 CDTI ecoFLEX o mocy 100 KM generującej mniej dwutlenku węgla, dzięki zmniejszeniu wagi. Ta wersja nie ma elektrycznych szyb oraz koła zapasowego (w zamian za to jest zestaw naprawczy). W wersji ecoFLEX ograniczono dostępne wyposażenie dodatkowe oraz wersje nadwoziowe. Cóż – ekologia wymaga poświęceń. Silniki można zestroić z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną (Easytronic) z opcją ręcznej zmiany. Dla bezpieczeństwa można zaprogramować stały elektroniczny ogranicznik prędkości (90, 100, 110, 130 km/h), który nie może być zdjęty przez kierowcę.
Osiemdziesięciolitrowy zbiornik paliwa można zamienić na oferowany w opcji 105 litrowy bak zapewniający zasięg na poziomie 1400 km. Mniejsza pojemność skokowa silnika niż w poprzedniej wersji (Movano produkowane w latach 2003 – 2010 było wyposażane w jednostkę 2,5 CDTI) powoduje mniejsze zużycie paliwa. Samochody spełniają normę Euro 4, natomiast po niewielkiej dopłacie za filtr cząstek stałych – również rygorystyczną normę Euro 5. Średnie zużycie paliwa podawane przez producenta to 7,8 l/100 km.
Najtańsze Movano w wersji furgon to wydatek ok. 108 tys. zł. W zależności od wybranego silnika oraz wersji długości, wysokości cena, wyposażenia rośnie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych czyniąc z Opla ciekawy samochód do różnego rodzaju zastosowań. General Motors promuje brata-bliźniaka Renault Master jako pojazd niebywale ekonomiczny zarówno jeśli chodzi o spalanie, jak i obsługę. Nie da się jednak ukryć, że sektor samochodów dostawczych jest pełny dobrych „wołów roboczych”, a nabywcy znają się na motoryzacji. Movano nie będzie mieć więc łatwej drogi, ale na pewno stanowi jedną z ciekawszych propozycji w tym segmencie.
Fot. Opel