Hyundai i30 - Płynąca dynamika
Nowy koreański kompakt to kolejny model Hyundaia nawiązujący do linii stylistycznej wyznaczonej w 2009 roku przez prototyp ix-onic. Większy, ale bardziej sportowy pojawi się na rynku na początku przyszłego roku.
Karoseria kompaktowego samochodu wyróżnia się hexagonalną atrapą chłodnicy, atrakcyjnymi reflektorami z neonowym zawijasem świateł do jazdy dziennej i drapieżnymi, płynącymi liniami nadwozia. W porównaniu z poprzednią generacją nowy i30 jest dłuższy i szerszy, ale niższy, przez co jego sylwetka nabrała bardziej dynamicznego, sportowego charakteru, podkreślanego przetłoczeniami na nadwoziu. Mimo sportowej sylwetki auto ma większe wnętrze, a także o 10 proc. powiększony bagażnik.
Kompaktowy Hyundai ma wspomaganie kierownicy, które pozwala na zmianę charakteru samochodu. System ma trzy tryby pracy – Comfort, Normal i Sport – każdy z nich różni się szybkością i siłą reakcji, a także precyzją działania, zależnie od tego czy potrzebujemy szybkich reakcji na krętej drodze czy chcemy korzystać z relaksującej jazdy w długiej trasie.
Komfort zapewniają także wysokiej jakości materiały wykorzystane przy wykończeniu wnętrze i luksusowe elementy wyposażenia, takie jak dwustrefowa klimatyzacja czy panoramiczny dach, który może być uchylany lub otwierany.
Na drodze kierowcę wspomagają systemy elektroniczne, takie jak ABS i ESP oraz system Vehicle Stability Management. Na wypadek gdyby to nie wystarczyło w standardzie jest 6 poduszek powietrznych, a siódmą, kolanową dla kierowcy można dobrać w ramach opcji.
W chwili wprowadzania na rynek Hyundai i30 ma oferować gamę 6 jednostek napędowych. To po połowie silniki benzynowe i wysokoprężne, bo tak też rozkładają się preferencje kupujących auta segmentu C w Europie – 43 proc. stanowią silniki benzynowe, a resztę turbodiesle. Zakres mocy silników o pojemnościach 1,4 l i 1,6 l mieści się między 90 KM a 135 KM pozwala znaleźć odpowiednie wersje dla oszczędnych i dynamicznych.
Hyundai planował, że najpopularniejszym silnikiem będzie turbodiesel o mocy 128 KM, ale przy obecnym poziomie cen oleju napędowego sympatia klientów pewnie wyraźnie się od diesli odwróci. Z drugiej strony nowoczesne silniki benzynowe zaczynają ekonomicznością jazdy zbliżać się do turbodiesli. Dodatkowo można będzie zamówić elementy technologii Blue Drive - Integrated Stop & Go czy opony o niskich oporach toczenia. Hyundai postanowił poczekać z upublicznieniem pełnych danych technicznych do czasu rynkowego debiutu samochodów.
Samochód zaprojektowano w europejskim centrum technicznym Hyundaia w Russelsheim, a produkcję umieszczono w czeskich Nosovicach. Na rynku nowy model ma się pojawić na początku przyszłego roku, początkowo jako pięciodrzwiowy hatchback. Hyundai ma nadzieję sprzedawać rocznie 120 tysięcy tych aut, z czego połowa ma przypaść na floty.