Honda Jazz Hybrid - miejskie eco
Najmniejsza Honda dostępna na europejskim rynku - model Jazz doczekała się wersji hybrydowej. Ekologiczny maluszek zadebiutuje w salonach na początku przyszłego roku, jednak już dziś sporo wiemy na jego temat.
Obecnie na polskim rynku można kupić trzy samochody tego japońskiego producenta dostępne z napędem hybrydowym - Insight, CR-Z oraz Civic 4D Hybrid. Pierwszy z nich jest pięciodrzwiowym hatchbackiem konkurującym z Toyotą Prius. CR-Z to całkowita nowość – małe, pseudosportowe coupe z silnikiem VTEC o pojemności 1,5 litra. Civic – wiadomo – klasyk klasy średniej z silnikiem benzynowym i elektrycznym. Te modele kosztują minimum około 80 tysięcy złotych. Jazz będzie propozycją tańszą. Nie znamy jednak dokładnych kwot, jakie trzeba będzie wydać na tę hybrydę. Podstawowy benzynowy Jazz w wersji 1.2 to wydatek 47 tys. zł, a za model 1.4 z pakietem wyposażenia Executive trzeba zapłacić 61 tys. zł. Można więc podejrzewać, że cena Jazz Hybrid będzie oscylowała w okolicach 65 tys. zł.
Rozwiązania technologiczne napędu hybrydowego zostały zapożyczone z innych modeli Hondy. Jazz będzie wykorzystywał układ Integrated Motor Assist (IMA) którego działanie jest bardzo proste – baterie silnika elektrycznego ładują się podczas hamowania czy wytracania prędkości gdy samochód korzysta z jednostki benzynowej. Tradycyjny motor wyłącza się gdy samochód zostanie pozostawiony na biegu jałowym, czyli np. w korku czy na światłach. Jednostka elektryczna wspomaga silnik spalinowy podczas jazdy, co owocuje mniejszym spalaniem. Jazz będzie w stanie poruszać się tylko za pomocą jednostki elektrycznej, ale tylko w określonych warunkach – przy miejskich prędkościach i na niewielkich dystansach. Honda zapewnia, że Jazz będzie spalał podobną ilość benzyny co większa Honda Insight. W przypadku tego modelu podawane jest spalanie na poziomie 4,5 litra benzyny. Niektórzy użytkownicy tego modelu potrafią jednak w cyklu miejskim osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 3 litrów. Wszystko zależy od techniki jazdy, warunków drogowych oraz stopnia wykorzystania silnika elektrycznego.
Silnik benzynowy montowany w nowej Hondzie Jazz to jednostka znana z Insight – motor ma cztery cylindry, 1339 cm3 pojemności skokowej oraz 88 KM mocy. Jednostka została zespolona z bezstopniową przekładnią CVT. Silnik elektryczny ma moc 14 KM, którą osiąga przy 1500 obr/min.
Zmiany w wyglądzie hybrydowego Jazza są kosmetyczne – przeprojektowano przedni zderzak, grill, przednie i tylnie reflektory i dodano listwę na drzwiach bagażnika. Samochód będzie wyróżniał się również dedykowanym hybrydzie kolorze - limonkowym. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie by nabywca wybrał sobie lakier z palety dostępnej wersjom z silnikiem benzynowych. Zmiany dosięgły również wnętrza – zmieniono kolorystykę, stawiając na ciemne barwy i niebieskie podświetlenie zegarów.
Japończycy już od października będą mogli cieszyć się z opisywanej hybrydy. Europejczycy muszą poczekać do przyszłego roku. Warto przez ten czas zastanowić się czy rzeczywiście przyszłość małych miejskich aut (jeśli nie motoryzacji w ogóle) nie należy do samochodów hybrydowych bądź też nawet całkowicie elektrycznych.