Honda HR-V - z konkurencją w tle
Zastanawiając się nad zakupem danego modelu samochodu warto sprawdzić, jak wypada on na tle najbliższej konkurencji. Czy Honda HR-V ma się czego wstydzić, czy sama zawstydza najbliższych rywali?
Zadanie jest dość proste. Zbieramy kilka aut zbliżonych do HR-V ceną, wymiarami oraz wersją silnikową i sprawdzamy które z nich wypadają najlepiej. Pod lupę znalazły się wymiary nadwozia, osiągi, a także wyposażenie, które postaraliśmy się odnieść do proponowanej przez importera ceny zakupu.
W segmencie crossoverów segmentu B sprzedawanych w Polsce dominują wersje benzynowe z ręczną skrzynią biegów i przednim napędem. Takie właśnie auta wybraliśmy do naszego porównania. Podstawowe pytanie brzmi, które auta można uznać za prawdziwych konkurentów Hondy HR-V? W naszym przypadku jest to siedem modeli o bardzo zbliżonych wymiarach zewnętrznych: Jeep Renegade, Fiat 500X, Mazda CX-3, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Opel Mokka i Skoda Yeti.
P.S. Wszystkie tabele w galerii pod tekstem!
Tab.1 – wersje silnikowe
Długość nadwozia wszystkich modeli mieści się w przedziale 4,22-4,30 m. Spośród nich tylko Nissan jest nieco dłuższy mierząc wzdłuż 4,38 m. Rekordowo wysokie są w tym zestawieniu Jeep i Skoda. Mimo, że Honda HR-V nie jest rekordzistką w żadnej z tych dziedzin, to i tak odznacza się rekordowo wielkim bagażnikiem mieszczącym w podstawowej wersji 448 litrów. W dwóch bogatszych specyfikacjach kufer jest jeszcze większy mieszcząc 470 litrów bagażu (wg normy VDA). Po złożeniu oparcia tylnej kanapy Honda ustępuje objętością przestrzeni ładunkowej (1473 l) jedynie Skodzie Yeti (1760 l). Honda ma jednak asa w rękawie. Jest nim system foteli Magic Seats. Pozwala on podnieść siedzisko tylnej kanapy dając możliwość wykorzystania pełnej wysokości wnętrza do przewozu wyższych przedmiotów, np. drzewek w doniczkach. Podobnego rozwiązania nie oferuje żaden z konkurentów.
Tab.2 – Wymiary
Moc silników waha się od 117 KM w Mitsubishi, do 140 KM w Jeepie, Fiacie i Oplu. Trzy samochody, Honda HR-V, Mazda CX-3 i Mitsubishi ASX napędzane są przez silniki wolnossące. Ciekawostką jest, że najlepsze osiągi odnotowała Mazda CX-3, swój sukces zawdzięcza w dużej mierze najniższej masie własnej.
Tab.3 - Osiągi
Mazda mimo lekkiej konstrukcji nie odnotowuje najniższych wyników spalania. W tej dziedzinie najlepsze okazują się dwa samochody, Honda i Nissan. W warunkach miejskich najniższą wartość (wg danych producenta) notuje Nissan Qashqai – 6,6 l/100 km. Za nim plasuje się Honda z wynikiem 7,0 l/100 km. W trasie różnice pomiędzy wszystkimi konkurentami okazały się niewielkie, pomiędzy skrajnymi wynikami jest zaledwie 0,5 litra różnicy. Najbardziej oszczędna okazuje się Honda HR-V zużywając średnio 4,8 l/100 km. W dziedzinie średniego spalania ponownie Honda ściera się z Nissanem. Obydwa crossovery są oszczędniejsze od konkurencji zajmując ex aequo pierwsze miejsce z wynikiem 5,6 l/100 km.
Tab.4 – Zużycie paliwa
Pozostała jeszcze kwestia wyposażenia. Dla większości klientów najistotniejszymi elementami wyposażenia w nowym samochodzie są klimatyzacja i system audio. Pod tym względem Honda nie zawodzi oferując automatyczną klimatyzację już w wersji standardowej. Wśród konkurentów jedynie Mazda CX-3 w wersji SkyMotion oferuje jeszcze automatyczną klimatyzację, w pozostałych modelach jest ręczna klima.
Podobnie jest w przypadku sprzętu grającego. Honda HR-V już w podstawie oferuje radio z odtwarzaczem CD/MP3 i wejściami AUX, iPod i USB. Za żaden z tych dodatków nie trzeba tu dodatkowo płacić. Identyczną konfigurację znajdziemy jeszcze w Maździe i Nissanie.
Wygoda obsługi jest na wysokim poziomie, we wszystkich crossoverach szyby w drzwiach i lusterka sterowane są elektrycznie, oprócz Skody wszystkie modele mają podgrzewane lusterka boczne. Tempomat także staje się elementem wyposażenia standardowego, tylko dwa modele, Mitsubishi ASX i Skoda Yeti nie mają go w wersji podstawowej.
Tab.5 - Wyposażenie
Na koniec sprawa wyglądu. Honda HR-V w najtańszej wersji wyjeżdża z fabryki na 16-calowych alufelgach. Spośród wybranych modeli tylko połowa może się pochwalić kołami ze stopów lekkich. W pozostałych przypadkach trzeba za nie dopłacić.
Nowa Honda ma kilka mocnych punktów. Po pierwsze należy do nich przestronna kabina uzupełniona o największy w klasie bagażnik i system siedzeń MagicSeats. Dodatkową zaletą jest duży otwór bagażnika i niski próg załadunku. Pod tym względem Nissan Qashqai jest na drugim końcu skali. Po drugie wolnossący silnik benzynowy 1.5 i-VTEC odznacza się niskim zapotrzebowaniem na paliwo skutecznie konkurując pod tym względem z jednostkami doładowanymi uznawanymi za oszczędniejsze. Można wręcz powiedzieć, że nowa HR-V jest jednym z liderów w swoim segmencie pod względem ekonomii jazdy.
Honda HR-V startuje od 77 000 zł. Wydaje się, że to dużo, ale przyglądając się temu, co najmniejszy crossover tej marki oferuje w stosunku do rywali, cena wydaje się w pełni konkurencyjna.