Ford Vertrek - Czy to druga Kuga?
Zwykle producenci pokazując następcę jakiegoś modelu, szukają nowych inspiracji. Czasami jednak ostatni model jest tak udany, że lepiej się go trzymać. Ford uznał, że tak właśnie jest z Kugą.
Ford wskazując kierunek rozwoju swoich samochodów SUV przyznał, że inspiracją była właśnie Kuga. Trzeba przyznać, że obecny na rynku od trzech lat kompaktowy samochód rekreacyjny Forda, wciąż jest najładniejszym autem w swojej klasie. W sylwetce samochodu jest więc sporo z kształtu Kugi. Bryła auta jest bardzo podobna, zachowano boczne przetłoczenie i wykrój okien. Ma masce przetłoczenia Kugi zmieniły się w szeroki wypukły pas, przedłużony optycznie wąskim oknem w dachu. Przednie reflektory są znacznie bardziej smukłe - węższe, ale dłuższe i rozszerzają się w tył. Dopasowując do nich atrapę chłodnicy wyraźnie zmniejszono jej wysokość. Powiększono natomiast i zmieniono kształt wlotów powietrza w przednim zderzaku. Z tyłu także wykrój lamp wydłużono i zwężono. Prototyp we wszystkich światłach ma diody LED. Bardzo ciekawym elementem są boczne lusterka, a w zasadzie ramki zastępujących je kamer, w których umieszczono wąziutkie linie migaczy. Podobne rozwiązanie wykorzystano także projektując lampy do jazdy dziennej w przednich zderzakach. Z tyłu długa czerwona linia zapala się na górnej linii zderzaka.
Chociaż Vertrek to dopiero prototyp, to Ford już podaje informacje o tym, o ile lepszy od obecnych aut byłby produkcyjny samochód zbudowany na jego podstawie. Wydajność aerodynamiczna wzrosłaby o 5 proc., a przestrzeń ładunkowa o 15 proc. za przednimi fotelami i o 20 proc. za tylnymi.
W kabinie są cztery niezależne fotele, które obszyto przyciemnianą zamszową skórą. Chcąc podkreślić jej trwałość Martin Smith, dyrektor działu projektowania Ford of Europe użył dość niespotykanego określenia - porównał jej jakość i wytrzymałość do bawarskich skórzanych spodni. Skórą obszyto także deskę rozdzielczą, a na podłodze leżą maty ze skórzanej plecionki. Deska rozdzielcza przypomina parę samolotowych skrzydeł, które nie tylko rozpościerają się w kabinie, ale także wychodzą na zewnątrz – ich przedłużeniem są „boczne lusterka”. Centralna konsola przechodzi w tunel środkowy, ciągnący się przez całą długość kabiny. Wiszący w powietrzu tunel nadaje wnętrzu lekkości. W tylnej części umieszczono na nim elementy sterowania zestawem audio. Elementy wykończenia wnętrza wykonano m.in. z drewna, polerowanych metali. Do oświetlenia kabiny wykorzystano neonowe światła, uzupełnione przez pomarańczowe, fluorescencyjne wstawki.
Pod maską umieszczono silnik z rodziny EcoBoost o pojemności 1,6 l. Na razie nie podano żadnych szczegółów technicznych, przypominając tylko, że silniki z rodziny EcoBoost zapewniają zmniejszenie spalania o 20 proc. i emisji dwutlenku węgla o 15 proc. w porównaniu z jednostkami starszej generacji. Przygotowując te silniki Ford otrzymał ponad 125 patentów. Do 2013 roku 80 proc. aut tej marki sprzedawanych w Europie będzie miało takie silniki. Prawdopodobnie firma miała jednak na myśli tylko ich procent wśród silników benzynowych, bo w Europie wciąż bardzo mocna jest pozycja Diesli. Na naszym kontynencie np. 96 proc. egzemplarzy Forda Kuga ma silnik wysokoprężny z rodziny Duratorq TDCI. Jednostkę napędową Vertreka połączono z systemem Auto-Start-Stop, który wyłącza silnik, kiedy wyrzucimy bieg na luz i zahamujemy, a potem automatycznie uruchamia go, gdy kierowca wciska sprzęgło, aby wrzucić bieg i ruszyć. Pozwala to zmniejszyć zużycie paliwa o 5 proc., a w ruchu miejskim nawet o 10 proc.
Vertrek wprowadza do gamy Forda jeszcze jedno – dalej posuniętą unifikację. Wykorzystano w nim tę samą płytę podłogową, na której powstała wchodząca właśnie do naszych salonów nowa generacja Focusa. To globalna platforma, która ma zastąpić trzy stosowane obecnie na całym świecie konstrukcje. Będzie wykorzystana w co najmniej 10 modelach, a to oznacza, że do 2012 roku znajdzie się w ponad dwóch milionach aut. Ta unifikacja ma zapewnić Fordowi największe w jego historii oszczędności. To nie tylko kwestia mniejszych wydatków przy produkcji, ale także możliwość obniżenia cen elementów wyposażenia i wprowadzenia opcji zwykle kojarzących się z pojazdami segmentu premium.
W przypadku prototypu Vertrek zastosowano pokładowy system informacyjno – rozrywkowy SYNC, system wspomagający parkowanie, system BLIS, sygnalizujący obecność pojazdu w polu martwym lusterek, wyposażony w funkcją Corss Traffic Alert, która ostrzega o zbliżających się pojazdach podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego.
Na razie nie wiadomo, kiedy produkcyjna wersja Vertreka miałaby pojawić się na rynku. Pewnie nieprędko, bo Kuga wciąż jest modelem młodym i atrakcyjnym.