Ford Focus RS 2009
22 licpa br. w Londynie pokazany zostanie samochód demonstracyjny, który zapowiada drugą generację Focusa RS. Pod maską zmodyfikowany silnik 2.5T napędzający oś przednią o mocy 300 KM i momencie obrotowym 410 Nm. Napęd na przód z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu automatycznie regulującym rozdział momentu obrotowego.
22 lipca br. na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Londynie zostanie zaprezentowany Ford Focus RS 2009. Nowy model opracowywany przez niewielki zespół inżynierów pod kierownictwem Josta Capito, dyrektora ds. linii pojazdów wyczynowych w Ford of Europe, trafi do sprzedaży na początku 2009 roku. Będzie to drugi model Focusa ze znaczkiem RS, ostatnio widzianego na modelu Focus RS pierwszej generacji w 2002 r. i kontynuującego dziedzictwo sięgające 38 lat wstecz i obejmujące takie modele jak Fiesta, Escort czy Sierra. Ten pamiętny rozdział historii Forda rozpoczął się w Niemczech pod koniec lat 60. i nabrała rozpędu w całej Europie po wprowadzeniu na rynek w 1970 r. modelu Escort RS1600.
Wygląd
W Londynie pokazany zostanie samochód demonstracyjny, który „zapowiada stylistykę zamierzoną dla ostatecznej wersji produkcyjnej pojazdu". Niektóre elementy mogą zatem zmienić się przed rozpoczęciem produkcji masowej. Cechami charakterystycznymi na pewno pozostaną m.in.: sportowa stylistyka, obniżona sylwetka i nieco agresywny wygląd. Pojazd został wykończony specjalnym jaskrawozielonym lakierem z zatopionymi metalizowanymi płatkami, co daje uderzającą, nowoczesną interpretację zieleni Le Mans Green stosowanej w latach 70. w erze Escorta RS1600. Żywy kolor lakieru nadwozia kontrastuje z licznymi detalami stylizacyjnymi pojazdu wyczynowego wykończonymi w połyskliwej czerni „piano black" (ang. fortepianowa czerń), takimi jak np. listwa na przedniej krawędzi pokrywy komory silnika, głębokie obudowy zintegrowanych przednich świateł przeciwmgielnych oraz lusterka boczne z wbudowanymi kierunkowskazami.
Przednie i tylne płaty boczne poszycia zostały zmodyfikowane tak, aby objąć poszerzone nadkola i zwiększony rozstaw kół, uzupełniony dodatkowo przez zmodyfikowane, głębsze listwy boczne progów drzwi. Kolejnym wizualnym przypomnieniem wysokich osiągów pojazdu są trójkątne, opatrzone znaczkami RS otwory wentylacyjne za przednimi nadkolami. Dwa wykonane w klasycznym stylu otwory wentylacyjne w pokrywie komory silnika są wskazówką mocy kryjącej się pod maską oraz wymogiem praktycznym, gdyż zapewniają utrzymanie prawidłowej temperatury.
Zupełnie nowa konstrukcja zderzaka przedniego w Fordzie Focus RS obejmuje głęboki fartuch przedni z dużą, siatkową dolną kratą wlotu powietrza w formie wydłużonego trapezu. Ten rzucający się w oczy element stanowi manifestację najnowszej linii stylistyki Forda „kinetic design" i jest również wykończony w tonacji „piano black". Powyżej, chromowane reflektory ksenonowe, przywodzące na myśl oczy kota, są obramowane przez czarne, matowe obudowy, pod którymi znajdują się wyjątkowe, dodatkowe wloty powietrza.
Z tyłu głęboki nowy zderzak tylny obejmuje duży kanał Venturiego poprowadzony do jego dolnej krawędzi, z małymi otworami wentylacyjnymi w każdym rogu zderzaka, co dodatkowo podkreśla szerokość pojazdu. Dwie pokaźne chromowane rury wydechowe umieszczono po obu stronach czarnego kanału Venturiego, co nadaje charakterystyczny, zdecydowany wygląd tylnej części pojazdu. Powyżej znajduje się wyjątkowy, dwuczęściowy, czarny spojler tylny umieszczony na linii dachu Forda Focus RS, przywodzący na myśl oba wcześniejsze modele RS oraz będącego zwycięzcą Rajdowych Mistrzostw Świata Forda Focus WRC, który stał się inspiracją dla tego modelu.
Wnętrze
Stylistyka zewnętrzna znajduje kontynuację we wnętrzu pojazdu, dzięki wyjątkowym, specjalnie dobranym w celu odzwierciedlania charakteru pojazdu wyczynowego elementom wyposażenia wnętrza, wśród których królują wykonane na specjalne zamówienie, profilowane fotele sportowe Recaro, specjalnie zaprojektowane i wykończone tak, aby zapewniały doskonałe podparcie, nawet podczas dynamicznej jazdy. Wszystkie siedzenia są kolorystycznie zgrane z tonacją lakieru nadwozia i ozdobione hebanowymi wstawkami skórzanymi oraz logo „RS" i „Recaro" wyszytymi na każdym oparciu.
W innych miejscach kolor dodatkowo ożywia wnętrze pojazdu, nawiązując do sportowej stylistyki wnętrza Forda Focus ST poprzez zwiększone zastosowanie ozdobnych detali dobranych do koloru nadwozia, elementów ze szczotkowanego aluminium oraz stylistyki akcentującej wyczynowy charakter auta. Nawet tylne siedzenia posiadają podwyższone boczne elementy podtrzymujące oraz poszycie wykonane z mikrowłókien, tak samo jak fotele przednie.
Konsola środkowa została wykończona przy użyciu stylowego, połyskliwego tworzywa przypominającego węgiel; użyto również wielu metalowych detali zdobniczych – do wykończenia nawiewników, wewnętrznych uchwytów drzwi, dźwigni zmiany biegów i jej otoczenia oraz wyjątkowych, oznaczonych logo „RS" nakładek progów drzwi. Elementy te kontrastują z czarną podsufitką, co wzmacnia sportowy charakter wnętrza i wrażenie przebywania w kokpicie samochodu wyścigowego.
Niemal każdy element wykończenia przypomina kierowcy, że jest to wyjątkowy Focus: dźwignia zmiany biegów sześciobiegowej przekładni wykończona rysunkiem w niebieskiej tonacji RS, sportowa, trójramienna kierownica opatrzona logo „Ford" i „RS", a nawet aluminiowe pedały. Wyposażenie kokpitu pojazdu wyczynowego uzupełniają trzy dodatkowe wskaźniki przeniesione z Forda Focus ST, w tym wskaźnik ciśnienia turbodoładowania, zamontowany w górnej części konsoli środkowej i umieszczony pod kątem, aby znajdował się na linii wzroku kierowcy.
Silnik
Pod maską nowego Forda Focus RS zamontowano specjalnie opracowaną wersję turbodoładowanego 2,5-litrowego 5-cylindrowego silnika Duratec. Po modyfikacjach zapewnia on moc 300 KM i moment obrotowy ponad 410 Nm. Tak znaczne zwiększenie osiągów w porównaniu ze normalną jednostką 2.5T nie jest wyłącznie wynikiem modyfikacji układu sterowania pracą silnika lub zmiany ciśnienia doładowania. Począwszy od bloku 2,5-litrowego silnika Duratec, inżynierowie zespołu Ford RS opracowali specjalne wałki rozrządu, zmienioną głowicę cylindrów i uszczelkę oraz zmodyfikowany układ dolotowy i kolektory przeznaczone specjalnie dla tego pojazdu. Mimo iż do czasu inauguracji na początku 2009 r. pojazd nadal jest na etapie rozwoju produktu, we wstępnych testach osiągów uzyskano czasy przyspieszenia 0-100 km/h poniżej 6 sekund.
Przyczepność
Podczas projektowania Forda Focus RS, Capito i jego zespół poświęcili szczególnie wiele uwagi dążeniu do stworzenia samochodu, który zapewnia doskonałe osiągi i przyczepność. Rozmaite innowacje, opracowane w wyniku sygnałów docierających od właścicieli wcześniejszych wyczynowych modeli Forda, umożliwiły inżynierom zachowanie w nowym Fordzie Focus RS napędu na przednie koła, z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, przy jednoczesnym zapewnieniu dobrego trzymania się drogi i sterowności.
Nowy Ford Focus RS będzie wyposażony w innowacyjny układ zawieszenia przedniego znany pod nazwą „RevoKnuckle", który został zaprojektowany w celu zmniejszenia niepożądanych zakłóceń sterowności oraz zjawiska szarpania kół kierowanych pod wpływem nadmiaru momentu obrotowego, występującego w pojazdach z napędem na przednie koła. Zjawisko to ma miejsce podczas gwałtownego przyspieszania, pokonywania zakrętów lub jazdy po nierównej nawierzchni, gdy poziom przyczepności jest zbyt mały aby przekazać moment obrotowy na napędzane koła. Charakteryzuje się to nagłą siłą obrotową na kierownicy i może być szczególnie silnie odczuwane w pojazdach wyposażonych w szerokie opony i mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu.
W Fordzie Focus RS układ RevoKnuckle współpracuje z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu firmy Quaife automatycznie regulującym rozdział momentu obrotowego. Inżynierowie zespołu Ford RS ściśle współpracowali z Centrum Zaawansowanych Badań firmy Ford w Akwizgranie (niem. Aachen) w Niemczech, aby opracować technologię RevoKnuckle specjalnie dla wyczynowego Forda Focus RS. Umożliwia ona wykorzystanie prostoty tradycyjnej konstrukcji kolumn McPhersona, ale przy takim ustawieniu geometrii, które minimalizuje zakłócenia sterowności i wspomniany efekt szarpania kół pod wpływem nadmiaru momentu obrotowego, głównie dzięki zmniejszeniu odchyleń w układzie kierowniczym.
– Ford Focus stanowi doskonałą podstawę dla pojazdu wyczynowego – zwinny, dobrze reagujący i stabilny – wyjaśnił Capito. – Dokładnie zbadaliśmy, jak najlepiej wzmocnić te cechy na potrzeby modelu wyczynowego. Nasze prace wyraźnie pokazały, że nasze podejście polegające na połączeniu precyzyjnie dostrojonego układu RevoKnuckle z mechanizmem różnicowym Quaife jest idealnym rozwiązaniem dla wyczynowego samochodu szosowego z napędem na przednie koła, takiego jak Ford Focus RS.
Jak można się spodziewać, uważnie rozważyliśmy możliwość zastosowania napędu na cztery koła, ale dzięki połączeniu i zestrojeniu tych elementów oraz dzięki doświadczeniu Forda w zapewnianiu wiodących na rynku parametrów trzymania się drogi, mogliśmy wyeliminować dużą masę pojazdu, jaka wiąże się z zastosowaniem napędu na cztery koła, przy jednoczesnym zapewnieniu najlepszego w tej klasie zbilansowania parametrów w zakresie przyczepności, trzymania się drogi i osiągów.
W wyniku tego uzyskaliśmy lekką konstrukcję, która zapewni odpowiednie połączenie przyczepności oraz ostrej jak brzytwa sterowności w sposób, jakiego nikt by się nie spodziewał w pojeździe z napędem na przednie koła i wierzymy, że dokonaliśmy właściwego wyboru – podsumował Capito.
Prowadzenie
Rozwiązania zastosowane w celu poprawy jakości jazdy w Fordzie Focus RS obejmują o 40 mm szerszy rozstaw kół, mocniejsze, przedłużone półosie napędowe, zmodyfikowane sprężyny i amortyzatory oraz grubszy, dłuższy tylny stabilizator przechyłów. Jednocześnie dostrojono układ kierowniczy w celu zapewnienia jeszcze szybszych reakcji na manewry kierowcy i bardzo precyzyjnego sprzężenia zwrotnego.
Hamulce, dzięki wentylowanym przednim tarczom o średnicy 336 mm oraz tylnym tarczom o średnicy 300 mm, mają działać jak imadło i zapewniać wytworzenie ogromnej siły zatrzymującej pojazd zarówno na szosie, jak i torze wyścigowym. Za 19-calowymi obręczami kół obutymi w niskoprofilowe opony 235/35 firmy Continental wyraźnie widać duże zaciski hamulcowe.
Opracowano specjalną wersję systemu stabilizacji toru jazdy ESP, aby umożliwiać bardzo sportowy styl jazdy, zanim układ zacznie ingerować w przekazywanie napędu. Wprowadzono także opcję całkowitego wyłączenia ESP, przeznaczoną głównie do zastosowania podczas jazdy po torze wyścigowym.
Produkcja
Mimo zastosowania wielu produkowanych na zamówienie elementów konstrukcji i stylizacji Ford Focus RS będzie produkowany w całości na głównej linii produkcyjnej modelu Focus w zakładach Saarlouis w Niemczech i będzie miał standardową gwarancję Ford of Europe.
– Model RS jest dla nas szczególnie ważny w kontekście naszej tradycji pojazdów wyczynowych oraz sukcesów w Rajdowych Mistrzostwach Świata, natomiast Focus odegrał bardzo ważną rolę w zapewnieniu firmie Ford doskonałej reputacji w dziedzinie dynamiki jazdy – powiedział John Fleming, prezes i dyrektor zarządzający Ford of Europe. – Zupełnie nowy Ford Focus RS zawrze w sobie i uczci oba te pojazdy – będzie to prawdziwy pojazd RS i prawdziwy Focus i jestem pewny, że nie zawiedzie w żadnej z tych dziedzin.
Dla porównania publikujemy także zdjęcia prototypu nowego Focusa RS – czarne nadwozie.