Ford Focus kombi - większy wybór
Do oferty nowego Forda Focusa dołączyła trzecia wersja nadwoziowa. Teraz zainteresowani klienci będą mogli wybierać pomiędzy wersją klasyczną czterodrzwiową, praktyczną pięciodrzwiową oraz najnowszą i najbardziej pojemną - kombi. To bardzo ważny model dla Forda, ponieważ decyduje się na niego nawet co trzeci klient, a wśród klientów flotowych jego popularność jest naturalnie jeszcze wyższa.
Niemiecka fabryka Forda w Saarlouis już pracuje pełną parą - jednak na początek Focus kombi będzie dostępny tylko w Europie, ponieważ to tu ma skusić najwięcej klientów. Konkurencję ma niemałą, choćby swoich odwiecznych rywali VW Golf Variant i Opel Astra Sports Tourer, ale Ford jest przygotowany do walki.
Więcej miejsca
Z długością 4,56 m nowy członek rodziny Focusa przewyższa swojego brata hatchbacka o niemal 20 centymetrów. Jest również 6 centymetrów dłuższy od poprzedniej generacji Focusa kombi. To ma korzystny wpływ na ilość miejsca dostępnego dla pasażerów, ale przede wszystkim dla bagaży. Tylne siedzenia są dzielone 60/40, a dzięki specjalnemu mechanizmowi składania (unoszącemu siedziska do przodu) powierzchnia bagażnika jest płaska.
Bagażnik jest łatwo dostępny i jest gotów pomieścić co najmniej 490 litrów, a w wersji bez koła zapasowego (z zestawem naprawczym) po złożeniu oparć można uzyskać maksymalną pojemność 1516 litrów. Warto też odnotować, że przy składaniu oparć nie ma potrzeby wyciągania zagłówków.
Kombi korzystnie różni się od hatchbacka także większą przestrzenią nad głową dla pasażerów tylnej kanapy.
Bardziej wyrazisty i … ładniejszy
Z punktu widzenia kierowcy wersja kombi nie różni się od wcześniej pokazanych wersji nadwoziowych - konsola została przejęta do kombi bez zmian. Z zewnątrz zmiany naturalnie są i chciało by się odnotować dwie.
Po pierwsze, dzięki podniesieniu krawędzi szyb, zmniejszył się udział przeszklonej powierzchni w bocznej linii auta - w porównaniu do poprzedniej generacji auto wygląda dzięki temu bardziej dynamicznie.
Po drugie, w wersji kombi forma tylnych świateł bardziej harmonizuje z resztą nadwozia - auto wygląda ładniej w porównaniu do „rufy” 4 czy 5-drzwiowych wersji, do wyglądu których będę musiał jeszcze jakiś czas się przyzwyczajać. Kombi podoba się od razu. Aby dodać autu jeszcze więcej stylu, można dokupić polerowane aluminiowe relingi dachowe, dostępne w opcji.
Od 95 do 182 koni mechanicznych
Paleta silników Diesla zaczyna się od 95-konnej jednostki o pojemności 1,6 litra. Najmocniejszy 2-litrowy silnik wysokoprężny oferuje aż 163 KM i możliwość zestawienia go z automatyczną 6-stopniową skrzynią biegów. Najpopularniejszą jednostką będzie prawdopodobnie 115-konna odmiana silnika 1,6 o oznaczeniu 1,6 Duratorq TDCi DPF.
Dla miłośników benzyny Ford proponuje 5 odmian silnika EcoBoost z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Z pojemności 1,6 litra w zależności od zasobności portfela klient otrzyma od 105 do 182 KM. Wersja o mocy 125 KM jest dostępna w odmianie FlexyFuel, która jest przystosowana do jazdy na benzynie E85.
Oczkiem w głowie konstruktorów były oczywiście normy emisji spalin, względy ekologiczne i ekonomiczne. Wszystkie wersje napędzane 1,6-litrowym silnikiem benzynowym 1,6-litrowym silnikiem Diesla wyposażone są w układ Auto-Start-Stop, natomiast emisja CO2 w silniku wysokoprężnym wynosi tylko 109 g/km.
Inteligentny kompakt
Nowego Focusa kombi można wyposażyć w zaawansowane systemy, dostępne do niedawna tylko w większych i droższych modelach. Lista inteligentnych systemów wspomagających pracę kierowcy jest długa i obejmuje między innymi:
- System zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach – przy małych prędkościach laser na podczerwień, zamontowany pod lusterkiem wstecznym, monitoruje sytuację przed autem i po wykryciu zagrożenia wstępnie przygotowuje hamulce do interwencji ostrzegając kierowcę. Przy braku reakcji kierowcy system sam uruchamia hamulce i zwalnia przepustnicę, zmniejszając w ten sposób ryzyko wypadku. Warto zaznaczyć, że ten system debiutuje w marce Ford właśnie w modelu Focus.
- System wspomagający parkowanie – wykrywa lukę i automatycznie obraca kierownicą, parkując auto wzdłuż krawężnika. Kierowcy pozostaje tylko operować gazem i dźwignią zmiany biegów.
- System kontroli pasa ruchu – system ostrzega kierowcę za pomocą wibracji kierownicy w przypadku, gdy kamera uzna, że auto w sposób niezamierzony opuszcza swój pas ruchu.
- System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu – ten system jest rozszerzeniem systemu kontroli pasa ruchu. Wykorzystując układ kierowniczy aktywnie ingeruje i naprowadza pojazd z powrotem na zamierzony pas ruchu.
- System rozpoznawania znaków drogowych –kamera identyfikuje znaki (także po lewej stronie drogi) i pokazuje na wyświetlaczu kierowcy informacje dotyczące ostatniego rozpoznanego znaku.
- Funkcja monitorowania koncentracji kierowcy –kamera ocenia, czy zachowanie samochodu nie świadczy o wzroście zmęczenia lub wręcz o zaśnięciu kierowcy. Jeżeli uwaga kierowcy spadnie poniżej określonego poziomu, następuje uaktywnienie dwuetapowego procesu ostrzegania.
- Inteligentny tempomat – układ wykorzystujący czujnik radarowy pozwala utrzymać bezpieczną odległość od pojazdu jadącego z przodu. W chwili, gdy poprzedzający samochód zwolni lub znajdzie się zbyt blisko, urządzenie automatycznie zmniejsza prędkość, utrzymując zaprogramowaną, bezpieczną odległość. Kiedy droga przed samochodem jest znowu wolna, tempomat przyspiesza i powraca samoczynnie do ustalonej wcześniej prędkości.
Cztery wersje wyposażenia do wyboru
Ford Focus kombi jest dostępny w wersjach Ambiente (jako jedyna bez klimatyzacji w standardzie, skierowana głównie do firm), Trend, Trend Sport oraz najwyższa – Titanium. Cennik zaczyna się od 64.000 zł za wersję z 105-konnym benzynowym silnikiem. Najtańszy 95-konny diesel to wydatek co najmniej 71.500 zł. Najdroższy w cenniku 163-konny diesel z 6-stopniowym automatem przekracza granicę 100 tysięcy kosztując 104.200 zł.
Pierwsze wrażenia
Pojemny, wykonany z dbałością o detale i wysoką jakość materiałów wykończeniowych, wyposażony w nowoczesne silniki, Ford Focus odpowiada oczekiwaniom stawianym dziś przed autami tego typu. Duży bagażnik i większa przestrzeń z tyłu dodają mu praktyczności. Lista opcjonalnych systemów wspomagających kierowcę nie pozostawi nikogo obojętnym.
Tradycyjne dla Focusa wzorowe zawieszenie daje tak rzadkie połączenie komfortu i zwinności, że wywołuje pytanie z serii „Jak oni to zrobili?„. To pytanie dobrze pamiętam z jazd testowych hatchbackiem i myślę, że wersja kombi będzie mogła zaoferować podobne pozytywne wrażenia. Kończąca się dziś prezentacja wersji kombi nie przewidywała jazd testowych, więc pozostaje mi w tym miejscu obiecać, że napiszę więcej o wrażeniach z jazdy Focusem kombi, jak tylko będę miał okazję przetestowania tego auta „na żywo”. Tymczasem pozostaje skoncentrować się na wrażeniach estetycznych, które bez dwóch zdań poprawiają humor - szczególnie kiedy porównuję zgrabnie narysowany tył kombi do hatchbacka, do wyglądu którego dopiero muszę się przyzwyczaić…