Focusem w zimowym plenerze
Najpierw na Salonie Paryskim a dziś już w Polsce - nowy Ford Focus testowany przez dziennikarzy.
Adam Kołodziejczyk, prezes Ford Polska zaprosił pod Warszawę publicystów motoryzacyjnych w celu zapoznania ich z pozytywną pozycją Forda w Polsce i z nowym modelem Forda Focusa, auta które swego czasu zostało dobrze przyjęte w kraju i na dobre „zadomowiło się” na naszych drogach. Ten popularny pojazd udostępniono w pięciu wersjach silnikowych na urozmaiconej trasie i to w prawdziwie zimowej scenerii śnieżycy i minusowej temperaturze, co umożliwiło sprawdzenie i wypróbowanie całej gamy najnowszych zdobyczy elektroniki, ułatwiających bezpieczną jazdę w takich właśnie ekstremalnych warunkach. Focusy udostępniono dziennikarzom w formie sportowej zabawy pod kierunkiem mistrza kierownicy Tomasza Czopika, wprowadzając do tej jazdy trochę konkurencji, zaś Maciej Kuroń bezpieczną jazdę żurnalistów, nagrodził wspaniałymi kulinariami.
Wróćmy jednak do naszego bohatera – Forda Focusa. Choć bryła nadwozia przypomina pierwszą generację tego modelu, Focus II jest całkowicie nowym autem i z poprzednikiem ma jedynie wspólną nazwę. Zastosowanie nowej płyty podłogowej pozwoliło na zaprojektowanie przestronnego wnętrza. Zgodnie z obecnie panującą modą, nowy model zwiększył niektóre swoje wymiary – jest dłuższy od pierwszego Focusa o 168 mm i szerszy o 138 mm. Rozstaw osi to obecnie 2640 mm (dotychczas 2615 mm). Nabywcy nowego modelu z pewnością docenią również pojemność bagażnika, która wynosi 385 litrów a po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1245 l. Focus I oferował odpowiednio – 350/1205 l. Pod względem wielkości przestrzeni bagażowej Focus prowadzi w kompaktowej stawce.
We wnętrzu tym razem bez szaleństw. Swoim wystrojem przypomina nieco minivana C-MAX-a i Mondeo. Zadbano o staranne wykończenie i jakość materiałów, co szczególnie można dostrzec w wersji wyposażeniowej Ghia.
Pierwsze przejechane kilometry, potwierdzają dopracowany układ jezdny. Samochód prowadzi się pewnie, stabilnie pokonując zakręty. Układ kierowniczy posiada elektrohydrauliczne wspomaganie, pozwalające na wyczucie auta.
Focus wyposażony w dwulitrowy silnik wysokoprężny TDCi o mocy 136 KM, przyspiesza bardzo sprawnie i jest jedynie o 0,1 s. wolniejszy w sprincie do „setki” od dwulitrowej jednostki benzynowej. Napęd jest przenoszony za pośrednictwem 6-biegowej przekładni. Na uznanie zasługuje także wyciszenie tej jednostki.
Nowy model Forda ma zaskakiwać bogatym wyposażeniem pod względem bezpieczeństwa - układy ABS, ESP i 6 poduszek powietrznych. Nota 5 gwiazdek uzyskana w testach zderzeniowych EuroNCAP potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa.
O rynkowych sukcesach nowego Focusa będzie decydowała cena, którą poznamy zapewne na początku marca. Wtedy to nowy model trafi do sprzedaży.
Tekst: Wiesław Mrówczyński Norbert Szwarc Foto: W. Mrówczyński