Fiat Strada - brazylijski pick-up na trudne drogi
Dotychczas oferowano na naszym rynku wyłącznie drogie i duże samochody z otwartą tylną częścią nadwozia. Sytuację zmienia premiera produkowanego w Brazylii Fiata, który wprawdzie nie ma napędu na cztery koła, ale za to znacznie niższą cenę. Można nim przewozić betoniarkę, okna, drabiny, quada, deski surfingowe, a nawet drzewa i krzewy. Najciekawsza wydaje się wersja z dłuższą kabiną, w której za fotelami znajduje się dodatkowe miejsce na bagaż.
Produkowany w Brazylii, Fiat Strada to lider południowoamerykańskiego rynku lekkiego transportu. Rocznie rejestruje się tam ponad 25 000 sztuk tego modelu. W Europie w segmencie małych pick-up´ów Strada także przewodzi stawce. Tak się złożyło, że dotychczas model nie był oferowany w Polsce, mimo że od dawna sprzedawano go w wielu krajach zachodnich. Teraz trafia również do Polski w cenie 52,3 tys. złotych brutto, czyli niecałe 42,9 tys. zł netto.
Najważniejsze w samochodzie typu pick-up, poza możliwościami odliczenia podatku VAT przy zakupie pojazdu, a później od kupowanego paliwa, są jego walory użytkowe. W kabinie oferuje warunki zbliżone do mniejszych samochodów osobowych (Fiat Albea), a dzięki dużej powierzchni szyb zapewnia bardzo dobrą widoczność i doświetlenie wnętrza. Praktyczna wydaje się wersja z długą kabiną, w której za fotelami mamy o 30 centymetrów więcej przestrzeni za fotelami. Tylna skrzynia Fiata Strada mierzy 1693 mm długości (1393 w wersjach z długą kabiną), 1220 szerokości (1070 mm między nadkolami) i ma pojemność 1100 dm3 w wersji standard albo 800 dm3 w wersji z długą kabiną (do wysokości skrzyni). Ma regularne kształty i została wyposażona w pokrycie z czarnego tworzywa sztucznego, które jest odporne zarówno na mróz, jak i na wysokie temperatury. Na krawędziach i u podstawy skrzyni ładunkowej, znajdują się zaczepy, umieszczone w taki sposób, by nie blokować operacji załadunku i rozładunku, a umożliwiać zamocowanie różnego typu towaru. Burty, również wyposażone w zaczepy, chronione są poszyciem z polipropylenu, który osłania pojazd przed rysami i wgnieceniami. Dostęp do skrzyni ładunkowej ułatwiony jest dzięki zredukowanej wysokości skrzyni nad ziemią (605 mm) oraz dzięki obecności klapy skrzyni, która otwiera się po kątem 90°, ma powierzchnię antypoślizgową i może unieść ciężar 300 kg. Na zamówienie Fiat Strada może być wyposażony w plandekę do ochrony skrzyni ładunkowej, która rozkłada się do wysokości krawędzi. Ładowność, razem z masą kierowcy, wynosi 685-705 kg.
Wszystkie Strady oferowane na naszym rynku wyposażone są w ten sam rodzaj silnika – produkowany w Polsce 16-zaworowy 1.3 Multijet, który dwukrotnie przebywa drogę przez Atlantyk, ponieważ pojazdy montowane są w Brazylii. Moc maksymalna silnika wynosi 85 KM (62,5 kW) przy 4000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy wynosi 200 Nm przy 1750 obr/min. Z motorem współpracuje 5-biegowa skrzynia manualna. Prędkość maksymalna wynosi 165 km/h, a czas rozpędzania do 100 km/h wynosić ma 13,5 sekundy. W czasie pomiarów, niedotartych jeszcze samochodów z minimalnym przebiegiem (niecałe 100 km), było to o 0,2 więcej, a prędkościomierz zawyżał wskazanie przy 100 km/h aż o ok. 10%. (Oczywiście pomiar rozpędzania dotyczył okresu osiągnięcia rzeczywistej prędkości 100 km/h.) Spalanie średnie producent określa na 5,3 l ON/100 km. W czasie jazd testowych „na trasie", jadąc zgodnie z przepisami i bez ładunku, uzyskiwaliśmy ok. 5 l ON/100 km. Wymagało to jednak spokojnego sposobu prowadzenia. W terenie zabudowanym – częste ruszanie i manewrowanie – było to ok. 7-7,5 l/100 km.
Zawieszenie przystosowane zostało do poruszania się po tzw. trudnych drogach, które w Brazylii spotyka się bardzo często, zwłaszcza odcinki szutrowe. Z przodu mamy niezależne zawieszenie typu Mc Pherson z wahaczami poprzecznymi i drążkiem stabilizującym. Tylne posiada oś sztywną z parabolicznymi wzdłużnymi resorami 1-piórowymi. Ponadto, tylny most ma profil w kształcie „omegi", czyli środkowa część jest podniesiona, co pozwala na pokonanie „każdego" typu terenu. Na zamówienie dostępna jest ponadto osłona silnika i skrzyni biegów, służąca do zabezpieczenia podwozia przed przypadkowymi uderzeniami. Na 14-calowych felgach montowane są opony 175/70 albo opcjonalne 175/80. Układ hamulcowy ze wspomaganiem składa się z dwóch obwodów krzyżowych i wyposażony jest w korektor hamowania. Przednie hamulce są tarczowe, wentylowane o średnicy 257 mm. Tylne hamulce są bębnowe z zaciskami samocentrującymi, automatyczną regulacją luzu o średnicy bębna 228 mm.
Samochodem podróżuje się po podmiejskich drogach dość komfortowo. Zawieszenie dobrze tłumi mniejsze nierówności, chociaż chwilami zbytnio się „buja". Być może dlatego, że pojazd był niezaładowany. Bez obaw wjeżdżać można też na polne drogi, pod warunkiem, że nie są one zbyt grząskie, ponieważ Strada ma napęd tylko na jedną oś. Rozczarowały hamulce – droga hamowania, bez ładunku na równym odcinku lokalnej drogi, wynosiła aż 56 metrów, czyli znacznie więcej niż w autach osobowych. Sprawdziliśmy ją w dwóch egzemplarzach.
Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. ABS, poduszkę gazową kierowcy, wspomaganie kierownicy, regulacja wysokości kierownicy, obrotomierz czy przesuwna tylna szyba i chroniąca ją klatka. Na liście opcji znajduje się m.in.: klimatyzacja manualna, osłona silnika, przystosowanie do montażu radioodbiornika, centralny zamek, okno dachowe i stała tylna szyba. Paleta kolorów obejmuje 10 barw, z tego 6 metalizowanych. Czas oczekiwania na realizację indywidualnego zamówienia wynosi ok. 3 miesięcy, ale Fiat Auto Poland i dilerzy dysponować będą wkrótce zapasem dostępnych „od ręki" egzemplarzy.
Fiat Strada wypełnia lukę na polskim rynku i nie ma bezpośrednich konkurentów. W przypadku podmiotów gospodarczych wydaje się ciekawą propozycją ze względu na możliwości odliczania podatku VAT. Główne atuty nowego modelu to funkcjonalność, ekonomiczny silnik oraz prosta konstrukcja wywodząca się z samochodu osobowego. Czy to wystarczy aby odnieść sukces? Zobaczymy w ciągu najbliższych miesięcy. Na razie można powiedzieć jedno – Strada wzbudza zainteresowanie na drodze.
Wyniki pomiarów przeprowadzonych za pomocą urządzenia DriftBox firmy RaceLogic:
Przyspieszenie 0-60 km/h – 5,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h – 13,7 s (13,5 s wg producenta)
Rozpędzanie 50-90 km/h – 6,7 s
Rozpędzanie 30-70 km/h – 5,8 s
Hamowanie 100-0 km/h – 56 m
Hamowanie 100-0 km/h – 4,3 s
Uwaga: Auto miało minimalny przebieg (<100 km), było zatem jeszcze niedotarte.
(rb)
Fot. Robert I. Bielecki