Fiat Doblo Cargo - Praktyczność utytułowana
Na rynku jest już obecnie druga generacja tego samochodu, która niedawno uzyskała tytuł International Van of the Year. Grono jurorów, dziennikarzy motoryzacyjnych z 24 krajów Europy chwaliło zwłaszcza różnorodność wariantów płyty podłogowej i nadwozia.
Miałem do dyspozycji najmocniejszą wersję tego samochodu, napędzaną dwulitrowym turbodieslem o mocy 135 KM. Silnik ma maksymalny moment obrotowy 320 Nm dostępny już od 1500 obrotów, co się przydaje w zmaganiach z załadowanym samochodem. Czerwony napis Power na atrapie chłodnicy jest jak najbardziej na miejscu.
Duża moc i wysoki moment obrotowy powodują, że samochód przy niewielkiej masie ładunku jest szybki i dynamiczny. Trzeba wówczas pamiętać, że mamy do czynienia ze stosunkowo wysokim samochodem o sporej powierzchni bocznej. Podczas jazdy niezaładowanym auten zawieszenie jest sztywne, szczególnie z tyłu, gdzie zastosowano niezależne, dwuwahaczowe rozwiązanie BiLink i tylna oś nieco podskakuje na większych nierównościach. Obciążony samochód zachowuje się znacznie lepiej. Możliwości silnika nawet przy maksymalnym obciążeniu dają satysfakcjonujące osiągi.
Dwulitrowy turbodiesel jest przy tym dość oszczędny – w cyklu mieszanym zużywa średnio 5,6 l/100 km. Jest wyposażony w skuteczny system Start&Stop, co pozwala we miejskim ruchu obniżyć spalanie nawet o 15 procent, a także Gear Shift Indicator, podpowiadający kierowcy kiedy należy zmienia biegi. Z jednej strony wskazuje, kiedy zmienić bieg na wyższy by silnik spalał bardziej ubogą mieszankę, a z drugiej kiedy bieg obniżyć, w celu lepszego wykorzystania dostępnego momentu obrotowego. Przy obecnych cenach oleju napędowego takie dodatki mają coraz większe znaczenie.
Kabina samochodu, w czerni i jaskrawej czerwieni nie ma w sobie surowości auta do roboty. Funkcjonalność wnętrza przywraca jednak odpowiednie proporcje. Część czerwonego pokrycia deski rozdzielczej jest wykonana z miękkiego tworzywa. Na szczycie centralnej konsoli jest kilka półek, a największa ma unoszony klips na dokumenty. Duża półka jest także przed pasażerem, nad zamykanym schowkiem. Nad krawędzią przedniej szyby jest duża półka na całą szerokość kabiny. Fotel pasażera ma składane oparcie, które może być zmienione w roboczy blat. Niestety fotel jest nieruchomy i bez regulacji pochylenia oparcia, co zmniejsza jego wygodę.
Doblo może mieć bogate wyposażenie. W testowanym egzemplarzu miałem manualną klimatyzację i zestaw audio z systemem Blue&Me. W ramach dodatkowych opcji możne wybrać także m.in. tempomat czy nawigację "Blue&Me TomTom" z dotykowym ekranem, a także aplikację eco:Drive Fleet Professional, które umożliwia rejestrowanie parametrów przejazdu i ocenę jego ekonomiczności, a przez to poprawę ekonomiki jazdy w przyszłości.
W przypadku furgonu bez okien w części towarowej bardzo przydatne okazały się czujniki parkowania, a także duże, paraboliczne lusterka boczne.
W wersji maxi samochód jest o 35 cm dłuższy - ma długość 474 cm, wysokość 188 cm, szerokość 183,2 cm i rozstaw osi 310,5 cm. Przedział ładunkowy ma 217 cm długości, a między nadkolami pozostaje szerokość 123 cm. Otwór tylnych drzwi jest o 1 cm szerszy niż odległość między nadkolami. Palety wózkiem widłowym ładuje się bez problemów. Wysokość tylnych drzwi to 125 cm. Próg załadunku znajduje się na wysokości 55 cm a tylne drzwi otwierają się pod kątem 180 stopni. Przestrzeń ładunkowa ma pojemność 4,2 m sześć. W krótszej wersji przestrzeń ładunkowa ma pojemność 3,4 m sześć.
Nadwozie wykonane w całości z blachy miało asymetrycznie dzielone tylne drzwi. W wersjach częściowo przeszklonych oferowana jest także tylny klapa z szybą. Doblo Cargo może mieć troje lub czworo drzwi. Testowane auto w części towarowej miało tylko jedne przesuwne drzwi po prawej stronie. W miejscu lewych była plastykowa zaślepka. Za nią, nad tylnym nadkolem jest w ścianie plastikowa półka. Przesuwane drzwi o szerokości 70 cm i wysokości 117,5 cm umożliwiają wygodny dostęp do przedniej części furgonu. W pokrytej zmywalnym PCV podłodze przestrzeni ładunkowej jest 6 punktów kotwiczenia ładunku. PCV tworzy solidne zabezpieczenie podłogi, na której znajdowało się znacznie mniej uszkodzeń, niż na lakierowanych ścianach.
Doblo oferuje w sumie 10 typów nadwozia i ponad 500 wersji, które powstają z kombinacji poszczególnych typów nadwozia, drzwi bocznych i tylnych oraz dostępnych jednostek napędowych. Od wprowadzenia na rynek pierwszej generacji tego modelu w roku 2000 sprzedano już ponad 650 tysięcy takich aut w Europie i Turcji, gdzie samochód jest produkowany.