Ferrari California - auto dedykowane dla USA
Kalifornia - trzeci co do wielkości stan USA, przy tym najludniejszy i najzamożniejszy. O skali zamożności Kalifornii, jako stanu, niech świadczy jego produkt krajowy brutto (PKB), którego wielkość porównywalna jest z PKB... Włoch. Położona na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych Kalifornia liczy ok. 36 mln mieszkańców, z czego tylko niespełna 60% jako języka codziennego używa języka angielskiego.
„Wciśnięta” pomiędzy Pacyfik na zachodzie, a góry Sierra Nevada na wschodzie, pustynię Mojave z Doliną Śmierci na południowym wschodzie i żyzne lasy sekwojowe na północnym wschodzie Kalifornia może poszczycić się najbardziej wydajnym obszarem rolniczym na świecie – Doliną Kalifornijską. San Diego, San Jose, San Francisco i najbardziej znane Los Angeles – to tylko niektóre z listy największych miast USA, które leżą w stanie Kalifornia. Szczególnie ostatnie, Los Angeles, miasto największych sław szklanego ekranu, przyciąga bogaczy. California, Ferrari California, najnowsze dziecko koncernu z Maranello idealnie wpisuje się w ten pejzaż bogactwa i przepychu. Niemal raj na ziemi…
Włoska California na czterech kółkach, z czarnym koniem na masce, zadebiutowała pod koniec 2008 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu oraz w Maranello. Nowe cabrio Ferrari wyposażone w twardy, składany dach skierowane było do najbardziej zamożnych tego świata, głownie mieszkańców Stanów Zjednoczonych, ze szczególnym uwzględnieniem stanu Kalifornia. Ferrari w przeciwieństwie do Porsche, nie zamierzało pretendować do rangi auta dla wszystkich i produkcję znacznie okrojono. Rocznie mury fabryk Maserati w Modenie miało opuszczać zaledwie 6 tys. egzemplarzy. Nawet cena, „bagatelne” 200 tys. dolarów, nie odstraszyła nabywców, bo wszystkie 6 tys. egzemplarzy wyprzedano na pniu. Kolejne zamówienia zbierane miały być dopiero… w 2011 roku.
Auto występuje w 27 barwach nadwozia, 12 odcieniach tapicerki, 3 wzorach felg i z 5 różnymi barwami zacisków hamulcowych. Razem kupujący ma do przemyślenia niespełna… 5 różnych konfiguracji modelu!
Nadwozie oraz płytę podłogową wykonano całkowicie z aluminium, co sprawia, że mierzące ponad 4.5 m sportowe i doskonale wyposażone auto waży zaledwie 1600 kg. Karbonowo – ceramiczne tarcze hamulcowe, zupełnie nowe tylne zawieszenie typu multilink, aktywne zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami MRC (Magnetic Ride Control) oraz system kontroli trakcji F1-Trac rodem z torów Formuły 1 czynią z rasowego Ferrari prawdziwego sportowca. Zupełnie nowa, ośmiocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 4.3 l i mocy 460 KM czyni z Ferrari bardzo szybkie auto. Szukający silnika za siedzeniami mogą się nieco zdziwić – California to jeden z nielicznych modeli Ferrari, w których jednostkę napędową umieszczono pod maską, tuż za przednią osią. By zachować idealny rozkład mas dwusprzęgłową skrzynię biegów umieszczono tuż przed tylną osią. Rezultat? Sprint do 100 km/h zabiera nie więcej niż 3.8 s, a za sprawą systemu kontroli trakcji F1-Trac osiągalny jest nawet dla zwykłych kierowców. Prędkość maksymalna 310 km/h oraz obniżone o 30% w porównaniu do poprzedniej generacji silnika zużycie paliwa nie pozostawiają złudzeń, że w Maranello pracuje się nie tylko na rzecz przyjemności z jazdy, ale także na rzecz środowiska.
California rodzi bardzo pozytywne skojarzenia: wieczne słońce, bajeczne plaże, spektakularne widoki, wspaniałe uliczki San Francisco i jeden z najbardziej niezwykłych mostów na świecie – Golden Gate Bridge. Teraz pojawił się kolejny powód, by pokochać Kalifornię – Ferrari. Ferrari California, auto które przywodzi na myśl wszystko to, co najlepsze.