Ferrari 458 Spider - Szybki dach
Rodzina Ferrari 458 Italia powiększyła się o nowy rodzaj nadwozia, coupe - cabrio. To pierwsze połączenie tego typu dachu ze sportowym samochodem tej klasy.
W takim samochodzie można się zakochać niczym w modelkach z katalogów z ekskluzywną bielizną – wiesz, że istnieją, ale nie dla psa kiełbasa. Trzeba przyznać, że Ferrari to bardzo ekskluzywne drobiazgi. Najnowsza zabawka – 458 Spider kosztuje w Europie 226 800 euro. Nieco lepiej mają Amerykanie, bo im na to cacko wystarczy ok. 190 000 euro.
Dostajemy za te pieniądze doskonałe kalifornijskie wozidełko. Przy długości 452,7 cm i szerokości 193,7 cm, ma wysokość zaledwie 121,1 cm. Można jeszcze dodać rozstaw osi, wynoszący tu 265 cm. Tyle, że w przypadku tego modelu nie ma to większego wpływu na pojemność wnętrza – mieszczą się w nim tylko 2 osoby. Za to między osiami mieści się jeszcze umieszczony z tyłu i napędzający tylne koła silnik V8. Wysokoobrotowy silnik ma pojemność 4499 ccm, osiąga moc 570 KM i maksymalny moment obrotowy 540 Nm. Wszystko to trafia na tylne koła za pośrednictwem siedmiostopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów rodem z F1.
Spider waży 1430 kg, co pozwala osiągać prędkość 320 km/h i rozpędzać się do 100 km/h w mniej niż 3,4 sekundy. Wypada dodać jeszcze średnie spalanie na poziomie 11,8 l/100 km i emisję dwutlenku węgla, która wynosi 275 g/km.
Okiełznanie takiego temperamentu ułatwia elektronika – dyferencjał E-Diff pozwalający dostosować pracę napędu do przyczepności nawierzchni oraz system kontroli trakcji F1-Trac. Dyferencjał pozwala wybierać tryby na deszcz i śnieg, a także sportowy i wyścigowy lub całkowicie go odłączyć. Zastosowanie rozkładanego dachu zmieniło sztywność samochodu. Ferrari dostosowało do nowych warunków wielodrążkowe zawieszenie, zmieniając sztywność amortyzatorów.
Najciekawszym elementem tej wersji jest dach, po raz pierwszy zastosowany w tej klasy aucie. Rozkładany, dwuczęściowy dach jest całkowicie wykonany z aluminium, dzięki czemu jest o 25 proc. lżejszy od tradycyjnych rozwiązań, dzięki czemu otwiera się w ciągu 14 sekund. Dach chowany pod pokrywą silnika, równolegle do jej powierzchni nie zajmuje wiele miejsca. Pozwoliło to wygospodarować spory schowek na bagaże za oparciami foteli. Za fotelami jest regulowana elektrycznie szyba, która spełnia rolę wiatrołapu. Ferrari zapewnia, że pozwala on na swobodną rozmowę nawet podczas jazdy z prędkością do 200 km/h. O ile oczywiście nie zagłuszy jej brzmienie silnika, które w spiderze zostało nieco podkręcone. Gdyby ktoś miał ochotę go posłuchać, to pierwsze egzemplarze już pojawiły się w Polsce.