Europejska Kia Sportage FL - po restylizacji
Poza nieco odświeżonym wyglądem produkowany od niedawna na Słowacji SUV, mimo niższej ceny, oferuje bogatsze wyposażenie. Do wyboru są dwa silniki benzynowe i 150-konny diesel oraz rodzaj napędu - na oś przednią albo 4x4.
W ofercie KIA Motors Polska pojawił się właśnie model Sportage do face liftingu. Jego poprzednik od czasu swej europejskiej premiery w roku 2004 znalazł 125 000 nabywców i wraz z większym Sorento odegrał kluczową rolę w podniesieniu rozpoznawalności marki KIA w tym rejonie świata. W ubiegłym roku produkcja europejskich wersji Sportage została przeniesiona z Korei do nowej fabryki KIA w Żylinie na Słowacji, gdzie produkowany jest także model Ceed.
Do najważniejszych zmian zewnętrznych, wpływających na odświeżenie wyglądu nadwozia należą: restylizacja kraty chłodnicy i reflektorów, dwutonowy zderzak przedni i tylny, nowy kształt nadkoli, podwójna końcówka wydechu we wszystkich odmianach modelowych, nowe obręcze 16-calowe z lekkiego stopu i ogumienie 215/65 R16 lub 235/55 R17 dla wersji Expedition i Freedom.
Ulepszenia i zmiany dotyczyły także m.in. bardziej bezpośredniego zestrojenia układu kierowniczego oraz usztywnienia amortyzatorów – celem poprawy własności jezdnych i ograniczenia przechyłów nadwozia. Dzięki przednim wentylowanym tarczom hamulcowym o średnicy zwiększonej do 300 mm miała skrócić się droga hamowania, a według KIA Motors Polska na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h potrzeba teraz 41,6 m, co stawiałoby Sportage FL pośród najlepszych pojazdów w swojej klasie.
W obniżeniu hałasów aerodynamicznych pomogła optymalizacja profilu obudów lusterek zewnętrznych oraz uszczelnień szyberdachu. W porównaniu z poprzednim modelem o 12,5% wzrosła zdolność uciągu (masy holowanej przyczepy), która obecnie wynosi 1800 kg.
We wnętrzu Sportage po face liftingu najistotniejszą nowością jest fabrycznie montowane radio RDS z odtwarzaczem CD i złączami AUX oraz USB – w odpowiednio przeprojektowanej konsoli centralnej. Wieniec kierownicy jest teraz grubszy i zapewnia lepsze wyczucie oraz wygodę prowadzenia. Auto dostało także nową stylistykę panelu sterowania klimatyzacją i nowe wzory tapicerek materiałowych. Czołowa poduszka powietrzna pasażera otrzymała wyłącznik dezaktywujący, aby umożliwić montaż fotelika dziecięcego „tyłem do kierunku jazdy". Wszystkie wersje pojazdu mają ulepszone zabezpieczenie antykradzieżowe.
Pod kątem wymagań klienta europejskiego zmieniono także siedzenia w kabinie nowego Sportage. Już ostatniej jesieni zwiększono długość i szerokość siedzisk przednich foteli (odpowiednio o 40 i 20 mm), zmieniono także kontury i twardość siedzeń tylnych – obniżając ponadto ich wysokość o 5 mm w celu powiększenia przestrzeni nad głowami pasażerów.
Do wyboru mamy 10 kolorów nadwozia oraz dwie barwy wystroju wnętrza – beżową Flesh Beige i czarną Saturn Black. Osiem z dostępnych kolorów nadwozia (w tym sześć metalików) występuje również w palecie barw gamy Ceeda. Utrzymano w ofercie dwa najpopularniejsze lakiery metalizowane poprzedniego modelu Sportage – srebrno-szary Greyish Silver oraz niebieski Smart Blue.
Dzięki unikalnemu procesowi zanurzeniowego lakierowania rotacyjnego (Rotation Dipping Painting), który polega na wzdłużnym obracaniu nadwozia podczas kąpieli galwanicznej a także znakomitej jakości pojazdów KIA wytwarzanych w zakładzie Żylina na Słowacji – wszystkie odmiany modelowe Sportage FL objęte są 7-letnią gwarancją na układ napędowy i 5-letnią na cały samochód (lub 150 000 km przebiegu). W okresie pierwszych 3 lat użytkowania cały samochód objęty będzie gwarancją podczas której nie obowiązuje limit przebiegu km. Przypuszczalnie podobnie jak w przypadku Ceeda, inne warunki gwarancji będą w przypadku zakupu na firmę.
Paletę silników otwiera jednostka benzynowa o pojemności 2,0 l o mocy 142 KM przy 6000 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 184 przy 4500 obr./min. oferowany z 5-biegową skrzynią manualną. Znacznie lepsze osiągi w warunkach drogowych zapewnia silnik Diesla o mocy zwiększonej do 150 KM przy 3800 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 310 Nm w zakresie 1800-2500 obr./min. Jednostka CRDI współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną lub 4-biegową automatyczną. Ofertę uzupełnia motor V6 o pojemności 2,7 l (z 4-biegowym automatem) oferujący 175 KM przy 6000 obr./min. i 246 Nm przy 4000 obr./min. Średnie zużycie paliwa Kia określa na 8,0 l Pb95 / 100 km dla silnika 2.0, 7,1 l ON dla 2.0 CRDI i 10,0 l Pb95 dla wersji 2.7.
Nowy Sportage dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia (Tour, Expedition i Freedom). Ceny zaczynają się ok. 67 tys. zł za wersję Tour, a z napędem 4x4 75 tys. zł. Najtańszy diesel kosztuje 77 tys. zł z manualną skrzynią biegów i 82 tys. zł z przekładnią automatyczną, a z napędem 4x4 (tylko skrzynia manualna) 85 tys. zł. 4-biegowy automat i napęd 4x4 dostępne są w silnikiem 2,7 litra i najbogatszym wyposażeniem Freedom za ok. 101 tys. zł.