Dwa cylindry wystarczą...
Niejeden z nas pamięta jeszcze dźwięk dwucylindrowego silnika. Do niedawna dało się go słyszeć przy każdej okazji spacerując w pobliżu miejskich dróg. Dziś z biegiem czasu wydawałoby się, że melodia ta odeszła gdzieś do lamusa. Nic bardziej mylnego. Dwa cylindry wróciły do łask i to w wielkim stylu.
O dwucylindrowym Fiacie 500 pisaliśmy już na łamach AutoCentrum.pl. Wówczas były to tylko plany. Obecnie dwucylindrowa pięćsetka przemierza miejskie arterie, skutecznie upiększając widoki. Czym jednak samochód ten zasłużył sobie na naszą uwagę? Chociażby tym: dwa cylindry, 875 centymetrów pojemności, turbosprężarka i elektrohydrauliczne sterowanie zaworów. Pomimo dość wysokiej ceny sprzedaży, Fiat 500 cieszy się ogromnym zainteresowaniem - szczególnie płci pięknej. Producent najwyraźniej chciał jednak, by zwrócono uwagę nie tylko na wygląd zewnętrzny małej pięćsetki. Dwucylindrowy silnik dysponuje mocą 85 KM. Średnie zużycie paliwa, jakie podaje Fiat wynosi 4,1 litra na 100 km. Emisja spalin z kolei wynosi raptem 95 gram CO2 na kilometr. Kiedy jednak Fiat 500 wyposażony jest w zautomatyzowaną skrzynię biegów Dualogic, spalanie wynosi 4 litry paliwa na setkę co czyni go najoszczędniejszym w chwili obecnej benzyniakiem na świecie.
Biorąc pod uwagę ponad 50 letnia tradycję Fiata 500 – nie licząc Topolino – na rozwój dwucylindrowego silnika wydano grube miliony. Obecna odsłona znacznie różni się od wersji sprzed lat. Podstawową różnicą jest zamontowane Turbo oraz elektrohydrauliczna regulacja zaworów. Od strony dolotu nie ma wałka rozrządu a przepustnica jest ciągle otwarta. Ma to za zadanie zniwelować straty mocy zachodzące wewnątrz silnika oraz pomóc w skuteczniejszym oszczędzaniu paliwa. Co ciekawe, Fiat 500, wyposażony w tak kontrowersyjną jednostkę napędową, sprawuje się po prostu świetnie. Nie brak mu mocy a silnik wydaje bardzo przyjemny dźwięk. Oprócz specyficznego brzmienia, silniki dwucylindrowe znane były z towarzyszących im wibracji. Wszystko dlatego, że obydwa tłoki jednocześnie wykonywały tę samą pracę. Jak sytuacja ta wygląda w przypadku nowego Fiata 500? Silnik wibruje tak, jak w każdym innym samochodzie.
Przed 50 laty, dwucylindrowe silniki wprawiały w ruch seryjną produkcję. Produkcję małych, zalotnych i niezbyt szybkich samochodów. Ich moc w przypadku Fiatów 500 oscylowała w granicach 13 do 22 KM. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Odmłodzony Fiat 500 za pomocą silnika Twin Air jest w stanie odwdzięczyć się mocą od 65 do 105 KM! Tak, napisaliśmy prawidłowo – 105 KM z 0,9 litra pojemności. Bella macchina 2011!! Włosi po raz kolejny pokazali, że potrafią nawet za pomocą samochodu najniższej klasy wprowadzić wielu w zdumienie. Cieszy nas to tym bardziej, że marka - tak bliska sercu wielu Polaków - za pomocą dwóch cylindrów i pięknej sylwetki po wielu latach powraca z pięknym modelem, serwując nam całą masę sentymentów.