Duży, chociaż mały
Czterodrzwiowe Rio należy do najlepiej wyglądających małych sedanów. Czy jednak oferuje wystarczającą ilość miejsca w środku? Przecież w porównaniu z poprzednią generacją stało się nieco mniejsze.
Atrakcyjna stylistyka i pojemne wnętrze, jak na auto segmentu B, to główne atuty nowego Rio. Trzeba przyznać, że projektantom Kia udało się stworzyć samochód, który sprawia wrażenie większego niż jest w rzeczywistości – zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Mieliśmy okazję wypróbować wersję Comfort Plus, która od najbogatszej Optimum różni się brakiem ABS-u.
Przyjemne wnętrze
W środku Rio jest więcej miejsca niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Tapicerka i tworzywa w odcieniach beżu wyglądają znacznie lepiej niż często spotykane czarne plastiki i tworzą przyjemny klimat wnętrza.
Miejsca jest dużo, także w drugim rzędzie, ale już zagłówki są stanowczo zbyt krótkie i wystarczą tylko dla osób średniego wzrostu. Ta „oszczędność" na bezpieczeństwie zaskakuje, bo zagłówki nie sięgają nawet do połowy wysokości między górą oparcia a sufitem.
Do spokojnej jazdy
W czasie jazdy po równych drogach Rio podróżuje się wygodnie – zawieszenie łagodnie tłumi drobne nierówności. Gorzej jest na trasach o gorszej nawierzchni. Zawieszenie chwilami pracuje głośno, a o szybkiej jeździe lepiej zapomnieć. Większe nierówności i wyboje sprawiają układowi jezdnemu trochę kłopotów, zwłaszcza na krętych odcinkach. W czasie przewożenia ciężkich ładunków w bagażniku trzeba jeździć wolniej, bo auto staje się nadsterowne i gwałtowne manewry mogą wyprowadzić je z równowagi.
Odradzam kupowanie tego auta bez ABS-u. W czasie nagłych hamowań, nawet na suchej nawierzchni, koła zbyt szybko blokują się, a wtedy bardzo łatwo o uszkodzenie opon. Na śliskiej nawierzchni będzie prawdopodobnie jeszcze gorzej.
Wysokoobrotowiec
Pod maską testowanej wersji znalazł się podstawowy silnik o pojemności 1,4 litra. Osiąga on moc 97 KM przy 6 tys. obr./min., a maksymalny moment obrotowy 125 Nm uzyskuje przy 4,7 tys. obr./min. Silnik zachowuje się jak typowa jednostka wysokoobrotowa oferując umiarkowane zużycie paliwa i cichą pracę silnika przy spokojnej jeździe na niskich obrotach oraz niezłe osiągi przy dużych prędkościach obrotowych i towarzyszącej im sporej hałaśliwości. Rozpędzanie do 100 km/h trwa 12,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 177 km/h.
Na początku trudno odgadnąć optymalne zakresy obrotów dla poszczególnych przełożeń, co skutkuje średnim spalaniem rzędu 8 i więcej litrów Pb 95/100 km, zamiast podawanych przez producenta 6,3 l/100 km. Okazuje się jednak, że Rio 1.4 spalać można średnio, przy 33-procentowym udziale jazd miejskich, poniżej 7 l Pb95/100 km, względnie 7,5-8 z klimatyzacją, przy temperaturze na zewnątrz 25-30 stopni. Aby to osiągnąć, trzeba szybko i krótko się rozpędzać i jeździć na piątce ze stałą prędkością. W płaskim terenie i przy małym ruchu da się spalić tyle co podaje producent. Przy takim sposobie prowadzenia wydaje się jednak, że jeździmy samochodem o mocy 75, a nie 97 KM.
Powyżej 40 tys. zł
Ceny objętego trzyletnią gwarancją Rio 1.4 sedan zaczynają się od 40,7 tys. zł za wersję Family. Obejmuje ona m.in. dwie poduszki gazowe, obrotomierz, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, dzieloną i składaną tylną kanapę, kieszenie w oparciach przednich foteli oraz siatkę do mocowania bagażu w bagażniku.
43,9 tys. zł kosztuje wersja Comfort, bogatsza o ABS i elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka. Z kolei widoczną na zdjęciach wersję Comfort Plus (bez radioodbiornika) za prawie 45 tys. zł wyposażono w klimatyzację, ale w odróżnieniu od Comfortu nie ma ona ABS-u. Aby mieć klimatyzację i ABS trzeba wybrać wersję Optimum za prawie 47 tys. zł. Bocznych poduszek powietrznych, układów kontroli trakcji czy ESP nie ma na liście opcji.
Rodzinne auto
Rio to atrakcyjny stylistycznie samochód mogący pełnić funkcję auta rodzinnego. W środku wygodnie podróżować mogą cztery osoby, a w razie potrzeby zmieści się piąta. 390-litrowy bagażnik także powinien być wystarczający. To samochód do spokojnego podróżowania, który absolutnie nie nadaje się do ostrej jazdy.