DRIVECLUB - zapowiedź gry (PS4)
Do sklepów trafiła już nowa konsola Sony, jednak PlayStation 4 nie ma jeszcze gry wyścigowej, która zaspokoi potrzeby miłośników wirtualnych zmagań zderzak w zderzak. Na szczęście na horyzoncie jest DRIVECLUB - gra Evolution Studios, która powstaje od kilku lat w Liverpoolu.
Z naciskiem na społeczność
Mimo, że nowy tytuł twórców MotorStorma będzie posiadał tryb dla pojedynczego gracza, twórcy stawiają duży nacisk na aspekt społecznościowy. Zabawa sieciowa będzie opierać się nie tylko na wspólnych wyścigach. Użytkownicy będą mogli tworzyć wyzwania, łączyć się w kluby, zdobywać i tracić reputację. Opcje konfiguracji nowych wyścigów będą duże, a funkcjonalność ma być rozszerzana. Evolution Studios wykorzysta również społecznościowe funkcje PlayStation 4 – możliwość robienia screenshotów, nagrywania filmów czy prowadzenia transmisji za pośrednictwem Twitcha.
Model jazdy nie dla fanów Gran Turismo
Można było się spodziewać, że DRIVECLUB i Gran Turismo 7 (plotki mówią o premierze jeszcze w 2014 roku) nie staną do bratobójczego pojedynku. Sony stara się znaleźć segment rynku dla każdego z tych tytułów. DRIVECLUB będzie oferował zręcznościowy model jazdy, który można było odnaleźć w grach takich jak GRID 2 czy Project Gotham Racing 4. Mimo pójścia w tym kierunku, Evolution Studios poważnie podchodzi do starannego odwzorowania modeli aut. Każdy samochód będzie posiadał kamerę z wnętrza pojazdu, ze starannie przygotowanym kokpitem, czego zabrakło w GRID 2. Pod względem modelu jazdy gra ma być na tyle przystępna, żeby społeczność wokół DRIVECLUB była możliwie jak najszersza, jednak nie ma co liczyć na ekscesy rodem z ostatnich części Need For Speed. To będzie po prostu zręcznościowa gra wyścigowa pozbawiona nierealistycznych dopalaczy nitro i modelu jazdy opartego na driftach.
Nowa generacja w dziedzinie grafiki?
Pierwsze materiały, jakie udostępnili twórcy, potwierdzają, że DRIVECLUB będzie wyglądać bardzo dobrze. „Efekt wow” ma wywołać dynamiczny zachód słońca, który będzie miał miejsce podczas wyścigu, ale bądźmy szczerzy – to tylko detal. Najważniejsze jest to, by samochody i tras zostały przygotowane z należytą pieczołowitością. Col Rodgers z Evolution Studios zapewnia: modele samochodów będą najbardziej szczegółowe w historii gier wideo. To spora obietnica, bo zarówno Gran Turismo 6, jak i Forza Motorsport 5 wysoko zawiesili poprzeczkę.
Na razie nie wiemy ile maszyn zostanie odwzorowanych w premierowym wydaniu DRIVECLUB, ale na materiałach promocyjnych można dojrzeć m.in. Audi R8, BMW serii 2, Pagani Huayra, Mercedesa SLS AMG, McLarena 12C, Maserati Gran Turismo, Alfę Romeo 4C, Aston Martina Vanquish czy stuningowane Porsche 911 pod postacią RUF RT12 R. Można przyjąć, że samochodów będzie przynajmniej około pięćdziesięciu. Sony zapowiedziało również, że widzi w DRIVECLUB duży potencjał w wydawaniu dodatków typu DLC, więc po premierze możemy spodziewać się paczek z nowymi samochodami, które będzie można kupić za kilka lub kilkanaście złotych.
Co ciekawe, subskrybenci usługi PlayStation Plus* otrzymają za darmo DRIVECLUB (DRIVECLUB PlayStation Plus Edition). Gra będzie okrojona z niektórych tras i samochodów, ale w pełni grywalna, o czym świadczy fakt, że będzie można zdobyć w niej wszystkie trofea, włącznie z platynowym, który jest wyznacznikiem ukończenia 100% gry. Nie można więc mówić o wersji demonstracyjnej, a raczej o niepełnym produkcie. Posiadacze wersji PS+ będą mogli taniej zaktualizować grę do pełnej wersji, ale nie warto się ekscytować – oferta będzie zapewne dotyczyła tylko wersji cyfrowej, a w PlayStation Store ceny są często wyraźnie wyższe niż tradycyjnych wydań na płytach Blu-Ray.
Premiera DRIVECLUB na początku 2014 roku. Oczywiście, gra zostanie wydana jedynie na PlayStation 4.
*PlayStation Plus to cyfrowa usługa dająca dostęp do gier na PlayStation 3, 4 oraz Vita. Biblioteka gier ulega modyfikacji co miesiąc, a subskrybenci mogą pobierać przez internet pełne wersje tytułów ze sklepu PlayStation i grać póki mają aktywny abonament. Roczny dostęp kosztuje ok. 195 zł. Dostępne są krótsze warianty od 30-dniowego wzwyż.