Dacia w terenie
Dacia rozwija gamę samochodów opartych o platformę Logana. Właśnie pokazano ósmy oparty na niej model. Tym razem to pierwszy w gamie tej marki SUV. Samochód nazwany Duster ma być faktycznie autem przeznaczonym do jazdy w terenie, choć nie do ekstremalnych przepraw.
Prześwit auta ma wynosić ponad 20 cm, a kąt natarcia 30 stopni, a zejścia 35 stopni. Zastosowany w Dusterze napęd 4x4 także ma pomagać w trudniejszych terenowych przeprawach. Można wybierać jeden z trzech trybów jego pracy. Do codziennej jazdy w mieście wystarczy tryb 4x2, w którym napędzane są tylko przednie koła, a więc samochód jest bardziej ekonomiczny. Wybór trybu Auto oznacza, że zasadniczo nadal napędzane są tylko przednie koła, ale jeżeli zaczną się ślizgać automatycznie część siły będzie przekazana także na tylną oś. Podziałem napędu zajmuje się elektromagnetyczne sprzęgło konstrukcji Nissana. W trybie Lock sprzęgło stale dzieli napęd po połowie. Używa się go przy niskich prędkościach do poruszania się w błocie, piachu czy śniegu. Można także wybrać samochód z napędem tylko na przednią oś, dla tych, którzy cenią pojemne, wysokie nadwozie aut typu SUV, ale nie mają potrzeby wykorzystywania takich samochodów poza asfaltowymi drogami.
Przygotowując samochód do jazdy po kamienistych bezdrożach mocniej zabezpieczono podwozie, zarówno antykorozyjnie, jak i przed uderzeniami kamieni w podłogę, nadkola i progi samochodu. Specjalnie zabezpieczono także elektryczne i elektroniczne elementy wyposażenia samochodu.
Nadwozie samochodu ma długość 4,31 m i szerokość 1,82 m. Ma pomieścić wygodnie 5 osób, pozostawiając z tyłu bagażnik o pojemności do 475 l (zależnie od wersji). Po złożeniu tylnej kanapy bagażnik zwiększy się do 1600 l.
Dacia wykorzystała w Dusterze silniki sprawdzone wcześniej w innych modelach grupy Renault. Obok studziesięciokonnego silnika benzynowego o pojemności 1,6 l są dwa turbo diesle o mocach 85 KM i 105 KM.
Duster ma być przede wszystkim samochodem rodzinnym, więc Dacia starała się zapewnić najwyższy, biorąc pod uwagę cenową półkę samochodu, poziom bezpieczeństwa. Auto ma w standardzie przednie poduszki powietrzne, a w lepiej wyposażonych wersjach także boczne, chroniące również głowę oraz pirotechniczne napinacze pasów przy przednich fotelach.
Dacia podkreśla, że Duster ma być w dwójnasób ekonomiczny – przy kupnie i podczas późniejszej obsługi. Na ile to prawda dowiemy się za kilka miesięcy. Do sprzedaży trafi wiosną, na polskim rynku będzie dostępny od maja. Cen i szczegółowych specyfikacji jeszcze nie ujawniono.