Czy jest Super ?
Rozpoczynamy kolejny test długodystansowy. Tym razem jest to komfortowa Skoda Superb.
Zapewne ktoś mógłby zadać pytanie: czy Skoda może wyprodukować auto klasy wyższej ? Odpowiedź: oczywiście tak. Wielu osobom czeska marka nadal pewnie kojarzy się z tylnosilnikowymi pojazdami, czy też modelem Favorit. W obozie państw socjalistycznych, Skoda była uważana za jednego z najsolidniejszych producentów aut. Jej historia liczy już 100 lat. W latach dwudziestych zapoczątkowano produkcję dużych limuzyn z potężnymi silnikami sześcio – i ośmiocylindrowymi. Jedną z nich jeździł ówczesny prezydent Czechosłowacji. Skody cieszyły się sławą a jeden z modeli nosił nazwę ... Superb. Po zakończeniu drugiej wojny światowej, Skoda nie mogła już w pełni rozwinąć swojej działalności. Stało się to możliwe dopiero po przejęciu przez koncern Volkswagena. Niemcy nie uczynili jednak ze Skody swojej montowni aut. Wydarzenie to tchnęło nowe życie w czeską markę. W oparciu o sprawdzone rozwiązania VW, zaczęły powstawać nowoczesne samochody za przystępną cenę. Octavia, Fabia stały się prawdziwymi przebojami a flagowa limuzyna Superb jest najlepszą jaką można sobie wyobrazić wizytówką firmy.
Ta tradycyjna w swoich kształtach limuzyna powstała na płycie podłogowej VW Passata, ale produkowanego w ... Chinach. Tam model ten pełni rolę auta dygnitarzy i ma zwiększony o 10 cm rozstaw osi. Choć można zarzucić Superbowi pewne podobieństwa do poprzedniego Passata, to zachowano jego odmienność a niektóre elementy spowodowały, że czeskie auto stało się niepowtarzalne. W ten sposób Superb przerósł swoich niemieckich „braci" i znacznie bliżej mu do Audi niż do VW. Wysoka jakość wykonania, ergonomia, przestrzeń, wysoki poziom bezpieczeństwa a wszystko to za cenę, za którą nie otrzyma się podobnego samochodu u konkurencji.
Superb oferowany jest w pięciu wersjach wyposażenia: Classic, Prestige, Ambiente, Elegance i Platinum. Już w podstawowej wersji znajdują się poduszki powietrzne przednie i boczne, trójpunktowe pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami, systemy ABS, ASR, EDS, EBA, ESP, MSR i ACS (system pokolizyjny). Gama jednostek napędowych obejmuje silniki benzynowe: 2.0 (115 KM), 1.8 T (150 KM) i 2.8 V6 30V (193 KM) oraz wysokoprężne: 1.9 TDI (105 KM), 2.5 TDI V6 (163 KM). Pod koniec ubiegłego roku w miejsce jednostki 1.9 TDI (130 KM), wprowadzono silnik 2.0 TDI (140 KM) z filtrem cząstek stałych DPF. I właśnie w tej wersji silnikowej otrzymaliśmy do testu Skodę Superb. Pierwsze wrażenia i oceny już niebawem.