Chevrolet Volt MPV5
Elektryczny crossover o zasięgu od 50 do 500 km.
W czasie salonu samochodowego Auto China 2010 Chevrolet zaprezentował koncepcyjny model z napędem elektrycznym – Volt MPV5. 5-osobowy crossover ma demonstrować potencjał układu napędowego Voltec opracowanego dla przygotowywanego do seryjnej produkcji modelu Volt. Akumulator litowo-jonowy w kształcie litery T ma pojemność 16 kWh i umożliwia przewiezienie 5 pasażerów na odległość do 51,5 km (wyłącznie na napędzie elektrycznym). Jak podaje Chevrolet, to dwukrotnie więcej niż wynosi dystans pokonywany codziennie w Chinach przez typową osobę dojeżdżającą do pracy. Po rozładowaniu akumulatora 1,4-litrowy generator (silnik spalinowy) zapewnia ładowanie i pozwala na pokonanie do 482 km.
W tym miejscu warto wyjaśnić sformułowanie Chevroleta na temat napędu „gwarantującego bezemisyjną jazdę". To prawda, ale tzw. jedna strona medalu i to z zawężeniem wyłącznie do fazy bez użycia generatora. Producent, podobnie jak wszyscy rynkowi konkurenci i niestety większość tzw. dziennikarzy i mediów, przemilcza emisję spalin w czasie wytwarzania energii zużywanej w czasie jazdy – trujące spaliny z kominów elektrowni i odpady atomowe. To taki transfer zanieczyszczeń z dużych skupisk ludności do okolic elektrowni i składowania atomowych odpadów. Z czystych i odnawialnych źródeł pochodzi znikomy procent użytkowanej przez nas energii i to się zasadniczo nie zmieni w ciągu przynajmniej najbliższych kilkunastu lat. Można jednak ograniczać skutki spalania poszczególnych surowców i zabezpieczania odpadów. Od tego nie ociekniemy.
Nadwozie MPV5 zostało zaprojektowane przez dział GM North America Crossover Exterior Design i członków australijskiego studia projektowego GM. Auto nawiązuje do pierwszego Volta wzornictwem, np. wykorzystuje takie same rozwiązania aerodynamiczne. Nadwozie, a zwłaszcza jego przód, zostało z optymalizowane w celu uzyskania jak najmniejszych oporów powietrza (i większego zasięgu), m.in. dzięki zamkniętemu grillowi, pełnej dolnej osłonie aerodynamicznej. okładzinom wahaczy, zaokrąglonym lampom tylnym i specjalnie zaprojektowanym osłonom. Atrakcyjny wygląd zapewniają MPV5 m. in. błękitny lakier Sonic Blue Metallic, 19-calowe koła inspirowane modelem Volt i rozsuwany dach składający się z dwóch paneli. Rozstaw osi wynosi 2760 mm i jest o 15 mm większy niż w modelu Volt. Nadwozie ma długość 4585 mm (o 181 mm więcej niż Volt), szerokość 1871 mm (+73 mm), a wysokość 1612 mm (+182 mm).
Bob Boniface, dyrektor działu GM North America Crossover Exterior Design, którego zespół współpracował z członkami australijskiego studia projektowego GM nad koncepcją Volta MPV5: „Koncepcyjny Volt MPV5 wykorzystuje efektywny design Chevroleta Volta i dostosowuje go do segmentu pojazdów rodzinnych typu crossover. Natychmiast można w nim rozpoznać samochód Chevroleta".
We wnętrzu wykorzystano centralną konsolę i tablicę wskaźników „zwykłego" Volta (fot.) oraz charakterystyczne fotele z dwukolorową tapicerką. Dzięki składanym fotelom drugiego rzędu przestrzeń ładunkową wynoszącą standardowo 863,7 l można powiększyć do 1 764,1 l.
Doug Parks, szef Global Vehicle Line i główny inżynier pojazdów z napędem elektrycznym w koncernie GM: „Koncepcyjny Volt MPV5 demonstruje elastyczność układu napędowego Voltec, zdolnego do wytworzenia ilość energii elektrycznej wystarczającej do napędu różnego rodzaju pojazdów, od kompaktowego sedana jak Volt po crossover taki jak koncepcyjny Volt MPV5".
Kevin Wale, prezes i dyrektor zarządzający GM China Group: „Gwałtownie rosnący popyt na transport pasażerski w całych Chinach stawia nowe wyzwania dotyczące ochrony środowiska i bezpieczeństwa energetycznego. GM zaangażowany jest w poszukiwanie i wykorzystywanie takich rozwiązań jak chociażby zastosowanie w samochodach napędu elektrycznego. Światowa premiera koncepcyjnego Volta MPV5 w Pekinie stanowi dowód dążenia koncernu GM do zogniskowania strategii technologii zaawansowanych właśnie w Chinach."
Chevrolet planuje wprowadzić elektryczny model Volt na rynek chiński w 2011 roku. MPV5 ma szansę być kolejnym elektrycznym modelem najważniejszej marki koncernu General Motors.