Cadillac CTS Sport Wagon 2010
Debiutujące kombi ma być alternatywą dla większych samochodów dzięki oferowaniu dużej ilości miejsca i możliwość wyboru serii sześciocylindrowych silników. W sprzedaży pojawi się na wiosnę 2009 roku.
Po modelach CTS sport sedan i CTS Coupe Concept, Sport Wagon wzbogaca oparty na nowym wzornictwie renesans Cadillaca. Podobnie jak wiele historycznych modeli amerykańskiej luksusowej marki, ma charakterystyczną i dynamiczną sylwetkę. W samochodzie nowocześnie uformowano profil tyłu dodając stylu do wcześniej wyłącznie praktycznego charakteru samochodów kombi. Po premierze w Pebble Beach na półwyspie Monterey, CTS Sport Wagon pojawi się jesienią na światowych wystawach samochodowych – a w salonach Cadillaca na wiosnę 2009 r.
CTS kombi ma taki sam rozstaw osi 2 880 mm (113,4 cala) jak CTS sport sedan i jest o 7 mm krótszy (0,3 cala). Jednakże oferuje przestrzeń bagażnika o pojemności 720 litrów, za tylnymi siedzeniami. Akcenty nowego modelu obejmują m.in.: charakterystyczny motyw V na przedniej i tylnej klapie, duże pionowe światła tylne wykonane w technologii light-pipe, otwierana elektrycznie klapa (za pomocą kluczyka lub przycisku wewnątrz samochodu), centralne tylne światło stopu subtelnie zintegrowanie ze spojlerem dachu, zintegrowany system wykorzystania bagażnika dachowego z belkami poprzecznymi zapewniający niezakłócony wygląd, system obsługi bagażnika z regulowaną podłogą przedziału bagażowego, nowe 19-calowe koła i dostępny większy panoramiczny szyberdach.
Charakterystyczny motyw litery V Cadillaca, najmocniejszy w obszarze tylnej klapy, jest połączeniem kątów i płaszczyzn, które są uosobieniem napięcia jakie towarzyszyć ma modelowi. Panele tylne delikatnie przechodzą poza wewnętrzne płaszczyzny litery V, tworząc wyróżniający się kształt w formie litery W na tyle pojazdu. Duże, wystające pionowe lampy tylne - wraz z charakterystyczną technologią light pipe - tworzą finał, dostosowujący się w wyróżniający sposób do stylizacji zakończenia tyłu samochodu.
Jedną z bardziej interesujących integracji formy z funkcją jest system bagażnika dachowego. Zamiast stylizowanych słupków, wsporników oraz belek poprzecznych, które wystają ponad linią dachu, bagażnik CTS Sport Wagon łączy się z linią dachu, zapewniając niezakłócony wygląd. Centralna sekcja panelu dachowego schodzi pod kątem do wnętrza krawędzi dachu, umożliwiając nierzucające się w oczy umieszczenie belek poprzecznych oraz stworzenie efektu płetwy na krańcowych krawędziach tylnych paneli.
Wnętrze Sport Wagon jest takie jak w modelu Sport Sedan, włączając w to opływowy kształt deski rozdzielczej, oświetlenie za pomocą diod LED, oraz ręcznie wykonane akcenty, ze ściegiem francuskim. Znajdziemy tu także m.in. dysk twardy o pojemności 40 GB, ekran nawigacyjny pop-up oraz ręcznie wykonane wnętrze z akcentami drewna Sapele.
Podstawową jednostką napędową w USA będzie silnik 3,6 l typu V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa osiągający moc 304 KM (227 kW). Spalanie wynosić ma 26 mil/galon, czyli ok. 9,2 l /100 km przy jeździe autostradowej. W sedanie bez problemu osiągnąć można było taką wartość na polskich drogach. Z silnikiem współpracuje manualną sześciobiegową przekładnię Aisin albo sterowaną elektronicznie sześciobiegową przekładnię automatyczną Hydra-Matic 6L50. Podobnie, jak w przypadku Sport Sedana, CTS Sport Wagon będzie opcjonalnie wyposażony w napęd na 4 koła.
Na rynek europejski i azjatycki opracowywany jest wydajny silnik Diesla o pojemności 2,9 l. Kompaktowa, czterozaworowa, sześciocylindrowa jednostka z rodziny GM, z górnym podwójnym wałkiem, oferująca moc 250 KM (185 kW).
Zawieszenie zapewniać ma nowemu kombi dużą równowagę między osiągami a luksusem. Wykorzystuje ono niezależne zawieszenie z dwoma wahaczami z przodu (SLA) oraz wielokrążkowy system zawieszenia tylnego. Wielodrążkowe zawieszenie tylne ma całkowicie wyodrębnioną ramę pomocniczą, która pomaga uzyskać doskonałą kinematykę zawieszenia oraz zapewnia wyjątkowe prowadzenie samochodu.
Zaawansowana technologia podwozia w postaci elektronicznego systemu sterowania StabiliTrak firmy Cadillac integruje standardowy czterokanałowy system ABS z systemem kontroli trakcji (raczej chodzi o system stabilizacji toru jazdy), hydraulicznym wspomaganiem hamulców oraz systemem przeniesienia napędu. Dodatkowe elementy podwozia obejmują m.in. strukturalne drążki usztywniające między kolumnami zawieszenia pod maską.
Zobacz również:
Cadillac CTS 2008 - amerykański sedan klasy Premium