Ból głowy Elona, obawy marek premium – Hyundai na Poznań Motor Show 2018
Podczas targów Motor Show 2018 w Poznaniu Hyundai daje wszystkim jasno do zrozumienia, że polski rynek traktuje bardzo poważnie. I nie chodzi tylko o to, że zbudował jedno z największych stoisk na targach. Gama modeli zaprezentowana zwiedzającym cieszy się naprawdę dużym zainteresowaniem. Największym zaskoczeniem dla nas jest fakt, jak odważnie Hyundai poczyna sobie w segmentach, które – zdawałoby się – są w pełni zdominowane przez marki premium. Koreański producent postanowił wbić szpilkę zarówno amerykańskiej Tesli, prezentując model Kona Electric, jak również postraszyć marki premium, pokazując w całej okazałości totalnie nową generację modelu Santa Fe.
Hyundai Kona Electric
Już napędzana konwencjonalnymi silnikami Kona stała się sporym wydarzeniem w motoryzacyjnym świecie. Odważna i wyzywająca stylistyka, modne zabiegi stylistyczne idealnie odzwierciedlające lifestylowe przeznaczenie tego crossovera i bardzo bogate (jak na ten segment) wyposażenie udowadniały, że Hyundai chce zaoferować klientom coś więcej. Jednak Kona Electric to zagrywka va banque. Kto by się spodziewał, że to właśnie Hyundai zaprezentuje samochód z akumulatorami o pojemności maksymalnej 64 kWh, dzięki którym możliwe będzie pokonanie aż 470 kilometrów na jednym ładowaniu? I do tego moc układu, wynosząca aż 204 konie mechaniczne – nawet najbardziej wymagający i pragmatyczni klienci, decydujący się na „elektryka”, z uznaniem pokiwają głowami.
Wnętrze wersji elektrycznej delikatnie różni się od modelu Kona, napędzanego silnikami konwencjonalnymi. Po zajęciu miejsca za kierownicą w oczy rzuca się nowy wzór zegarów, który pokazuje parametry niezbędne do monitorowania pracy układu napędowego. Ponadto sterowanie trybami jazdy i „skrzynią biegów” odbywa się za pomocą przycisków w konsoli centralnej – wygląda to bardzo nowocześnie, elegancko i pozwoliło na wygospodarowanie kilku nowych przestrzeni na drobiazgi. Ekran multimedialny urósł do 8 cali, a także zmieniono wygląd wskazań na wyświetlaczu head-up. Ważną rzeczą jest, że pomimo umieszczenia w samochodzie niemałych akumulatorów, bagażnik zmalał względem zwykłej Kony o raptem 28 litrów, a pojemność podstawowa to przyzwoite 332 litry.
Jesteśmy bardzo ciekawi, jak Kona Electric sprawuje się na drodze, ale patrząc na ten model i zapoznając się z jego możliwościami w katalogach, chyba sam Elon Musk stwierdzi: „Hyundai, robicie to dobrze”.
Rodzina modeli i30
Jeden z najpopularniejszych samochodów kompaktowych w Polsce jest obecny w Poznaniu we wszystkich wersjach nadwozia: hatchback, kombi, fastback oraz w sportowej wersji N. Nie ma co ukrywać, że to właśnie najmocniejszy wariant i30 stanowi największą atrakcję dla fanów motoryzacji. Choć jest niepozorny i nie zdradza swojego potencjału wyglądem karoserii ani wnętrza, to jednak wszyscy ci, którzy mieli okazję przejechać tym samochodem choć kilka kilometrów, zgodnie przyznają, że jest to jeden z najlepiej jeżdżących samochodów typu GTI na rynku. Niemal każdy, kto zajmuje miejsce za kierownicą i30 N na hali poznańskich targów, odruchowo kładzie kciuk na przycisku z literką N, która budzi pełen potencjał tego koreańskiego hot hatcha.
Hyundai Satna Fe
Modelem, który dominuje na stoisku Hyundaia, ewidentnie jest nowy model Santa Fe. Doskonale znany duży SUV, zaprezentowany na nowo, zachwyca zarówno wyglądem, jak również jakością wykonania wnętrza. W sylwetce największego modelu w gamie Hyundaia można odnaleźć nawiązania do modelu Kona, które widoczne są zwłaszcza z przodu pojazdu – klosze reflektorów, kształt świateł dziennych LED oraz wielki sześciokątny grill nadają całej bryle dynamicznego i poważnego charakteru.
Wnętrze nie zostało poddane rewolucyjnym zmianom względem dotychczas oferowanych wersji, jednak jakość materiałów wykończeniowych, a zwłaszcza tapicerowane elementy ze skóry wynoszą ten model na nowy, wyższy poziom. Należy pamiętać, że w odmianie pięciomiejscowej bagażnik Santa Fe pomieści aż 625 litrów bagażu – to o 40 litrów więcej niż w poprzedniku. Przy zajętych siedmiu miejscach bagażnik drastycznie „kurczy się” do raptem 130 litrów.
Co oczywiste, Hyundai wyposażył nowego Santa Fe w pełen pakiet systemów bezpieczeństwa Smart Sense, z innowacyjnym systemem Rear Occupant Alert, który pozwoli zapobiec pozostawieniu pasażerów siedzących na tylnej kanapie przy opuszczaniu samochodu – jest to odpowiedź na częste wypadki pozostawiania śpiących dzieci podczas upalnych dni.
Santa Fe będzie oferowany z jednym silnikiem benzynowym o pojemności 2.4 litra i mocy 185 koni mechanicznych oraz z dwoma dieslami. Większy z nich ma pojemność 2.2, moc 200 koni mechanicznych oraz 440 niutonometrów momentu obrotowego, natomiast mniejszy, dwulitrowy diesel będzie dostępny w wariantach mocy 150 i 182 koni mechanicznych.
Flagowy SUV Hyundaia staje się coraz ciekawszą i dojrzalszą alternatywą dla modeli klasy premium, a w połączeniu z udaną stylistyką i rozsądną ceną ma szansę odebrać część klientów takim markom jak Lexus, BMW, Audi czy Mercedes-Benz.
Wersja specjalna GO! z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej
Wiele modeli prezentowanych przez Hyundaia w Poznaniu, między innymi Tuscon, i10 czy i20, zostało zaprezentowanych w wersji specjalnej GO!. Została ona przygotowana specjalnie na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, które odbędą się w tym roku w Rosji. Hyundai jest bowiem oficjalnym partnerem tej imprezy.
Wersje GO! można poznać po specjalnym granatowym kolorze nadwozia o nazwie Champion Blue. W zależności od modelu, wygląd samochodu zostaje uzupełniony o czarne obudowy lusterek, a wnętrze o czarną podsufitkę, czarną tapicerkę lub tapicerkę z niebieskimi akcentami. Poza ciekawym wyglądem atrakcyjna jest też cena, ponieważ wersja GO! charakteryzuje się bogatszym wyposażeniem, wycenionym korzystniej niż w przypadku regularnych wersji cennikowych. Trzeba przyznać, że Champion Blue prezentuje się na Hyundaiach naprawdę dobrze, a wszyscy ci, którzy planują zakup modeli koreańskiej marki, powinni bliżej przyjrzeć się limitowanej edycji GO!.
Nowatorsko, pragmatycznie, dynamicznie i stylowo
Na Poznań Motor Show 2018 Hyundai pokazał swoje samochody od bardzo dobrej strony, jednocześnie podkreślając, że nasz krajowy rynek nie jest jedynie kolejnym punktem na światowej mapie sprzedaży. Cieszy i zaskakuje fakt, że zwłaszcza w dziedzinie elektromobilności Hyundai jest w stanie nie tylko konkurować z najlepszymi na świecie, ale to właśnie ten koreański producent na tym polu wyznacza nowe standardy. Trzeba też pamiętać, że przy mocnym zaangażowaniu na tym polu, nie zaniedbano innych gałęzi rozwoju, a dowodem na to jest np. model i30 N.
Po odwiedzeniu stoiska Hyundaia w Poznaniu, nasunęło nam się jedno pytanie: czym Hyundai zaskoczy nas po raz kolejny? Nie możemy się już doczekać.