BMW M6 Gran Coupe - mariaż luksusu z adrenaliną
Trzeci wariant karoseryjny modelu BMW M6 wchodzi właśnie na rynek. Po odmianach Coupe i Convertible, szerokiej publiczności została zaprezentowana wersja Gran Coupe czyli połączenie tradycyjnej sportowej linii coupe z czterodrzwiowym nadwoziem i pojemnym bagażnikiem. Pod maską pozostał smakowity kąsek, czyli podwójnie doładowana jednostka V8 o mocy 560 KM, podrasowana przez dział M. Zdaje się, że nowy model wniósł trochę polotu i innowacyjności w podejściu do rasowego samochodu. Czyżby? A może ktoś już wcześniej wpadł na podobny pomysł? Odpowiedź znajdziecie na końcu.
Przy projektowaniu modelu BMW M6 Gran Coupe szczególną wagę przyłożono do aerodynamiki, geometrii podwozia i odpowiednio zredukowanej wagi. Przód auta zdominowany jest przez bardziej opływowe wloty powietrza, adaptacyjne LED-owe reflektory i specjalnie zaprojektowany do tej wersji grill, oczywiście w kształcie podwójnej nerki. Gdy chcemy dodać do linii coupe dodatkową parę drzwi zawsze pojawia się problem. Trzeba gdzieś coś zmniejszyć, coś obciąć czy skrócić, by ostatecznie można było zasiąść wygodnie z tyłu. Ważne jest też, by nie zachwiać naturalnej linii i charakteru auta. W BMW ta sztuka się udała. Samochód optycznie wydłużono poprzez niższą linię dachu i słupka C. W celu zredukowania wagi i podkreślenia sportowego charakteru auta, ów dach, został wykonany z karbonu, a jego struktura pozostała w naturalnym kolorze, nie zamalowana żadnym lakierem. Również bardzo mała powierzchnia szyb bocznych i przetłoczenia na drzwiach dodają sportowego wyglądu. Z zewnątrz auto wyróżnia się jeszcze innymi, bardziej opływowymi lusterkami i dedykowanymi specjalnie do wersji Gran Coupe 20-calowymi wyjątkowo lekkimi alufelgami.
Pod maską znajdzie się wspomniany silnik V8 ze stajni M, wspomagany dwoma turbosprężarkami typu twin-scroll. Zastosowano w nim technologie Valvetronic, czyli system sterowania zmiennym skokiem zaworu ssącego w rozrządzie i system podwójnego VANOS, czyli układu płynnej regulacji faz rozrządu. 4395 cm3 pojemności silnika daje przepotężny moment obrotowy na poziomie 680 Nm osiągany przy 6000 obr./min. Sprint od 0 do 100 km/h, dzięki systemowi wspomagania startu Launch Control zajmuję BMW M6 Gran Coupe tylko 4,2 sekundy. By wyobrazić sobie jak to jest szybko, wystarczy dodać, że tyle samo potrzebuje Lamorghini Gallardo Spider by osiągnąć setkę! Prędkość maksymalna tradycyjnie została ograniczona do 250 km/h, choć można to zmienić, zamawiając specjalny pakiet M Driver, dzięki któremu, będzie można szaleć na niemieckich autostradach z prędkością dochodzącą do 305 km/h.
Napęd przekazywany jest za pomocą 7-biegowej, dwusprzęgłowej skrzyni skonstruowanej również przez dział M. Zastosowano w niej system Drivelogic, który zapewnia liniowy ciąg mocy i nieprzerwaną transmisję napędu na tylne koła. Ponadto w wyposażeniu standardowym znajdziemy aktywny dyferencjał na tylnej osi, który w maksymalny sposób będzie utrzymywał przyczepność, a w razie niebezpieczeństwa przyhamuje odpowiednio jedno z kół. W opcji natomiast będziemy mogli zamówić karbonowo - ceramiczny układ hamulcowy zamiast standardowego wykonanego z lekkich kompozytów. Ów zestaw charakteryzuje się zdecydowanie większą odpornością na przegrzanie i niższą wagą.
Wnętrze BMW M6 Gran Coupe jest przepełnione luksusem i drogimi materiałami. Skórą obszyto praktycznie wszystko, co nie jest litym metalem albo włóknem szklanym. Dodatkowo możemy zamówić specjalną tapicerkę ze skóry Merino, która charakteryzuje się niebywałą miękkością i wyglądem. Tradycyjnie już dla BMW konsola środkowa skierowana jest ku kierowcy, pokazując, kto tak naprawdę jest ważny w samochodzie i kto ma władzę. Pakiet M obejmuje również specjalny wzór kierownicy. Ciekawą opcją jest możliwość wyboru pomiędzy tylną kanapą dwu- lub trzy-miejscową. Do innych elementów wyposażenia opcjonalnego należą m.in. 4-strefowa klimatyzacja z oddzielnym panelem dla pasażerów znajdujących się na tylnej kanapie, podgrzewane koło kierownicy, system automatycznego zamykania drzwi, wielofunkcyjne, podgrzewane i wentylowane tylne fotele, najnowsza generacja systemu nawigacyjno–multimedialnego BMW Professional i niesamowity system nagłośnienia, renomowanej duńskiej firmy Bang & Olufsen High End Surround Sound System.
BMW M6 Gran Coupe posiada również cały arsenał najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa, takich jak Distance Control, który zapobiega najechaniu w tył auta przed nami podczas jazdy, tylną kamerę cofania, informator o ograniczeniach prędkości, asystent pasa ruchu czy BMW Night Vision z funkcją wykrywania pieszych. Ciekawą nowością jest system High Beam Assistant, opracowany wspólnie z firma Hella. Wykorzystuje on kamerę na przedniej szybie do wykrywania pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub jadących w tym samym kierunku, i kontroluje reflektory w taki sposób, że strumień światła kończy się przed wykrytymi innymi pojazdami. W ten sposób zasięg strumienia światła wytwarzanego przez lampy główne może być sterowany i zmieniany w sposób płynny i ciągły w zakresie od przepisowych dla świateł mijania 65 m aż po imponujące nawet dla nowoczesnych lamp drogowych 300 m. Dodatkowo nabywcy mogą zintegrować swojego smartphone'a z pokładowym systemem komputerowym, dzięki czemu można będzie korzystać z internetu i innych ciekawych funkcji. Cena w Niemczech wynosi 128 800 euro, czyli około 541 tys. zł. Pierwsze egzemplarze powinny pojawić się w maju.
BMW M6 Gran Coupe w udany sposób łączy cechy limuzyny i auta sportowego, zapewniającego niezwykłe doznania. Ma 560 koni mechanicznych i może zabrać na luksusowy pokład pięcioro pasażerów z dość dużym bagażem. Pojawia się tylko jeden, mały problem. Bawarczycy chyba strzelili sobie w kolano, bo tak naprawdę mają już takie auto bardzo długo w swojej ofercie, które ma rzesze fanów na całym świecie. A jest nim BMW M5...