BMW 1 - Znana twarz nowych technologii
Najmniejszy model w gamie BMW pojawił się na rynku w roku 2004. Koncepcja zwartego hatchbacka z napędem na tylną oś spodobała się nabywcom na tyle, że do dziś sprzedano ponad milion egzemplarzy tego samochodu. Przygotowując nową generację firma postanowiła więc nie szukać nowego stylu, tylko nieco unowocześnić karoserię. Gruntowne zmiany zaszły za to pod nią.
Patrząc na sylwetkę nowego BMW 1 w zasadzie widzimy poprzednie. Największe zmiany zaszły w wyglądzie przedniego pasa samochodu, w którym można odnaleźć podobieństwa do coupe z serii 6. Nowy hatchback BMW będzie dostępny z elementami dwóch linii stylistycznych, Sport Line i Urban Line, różniących się m.in. barwą kratki na atrapie chłodnicy i formą wlotów powietrza w atrapie chłodnicy.
Nowa generacja BMW 1 nie zmieniła zasadniczo wyglądu, więc wymiary także zmieniły się w niewielkim stopniu. Długość auta wynosi obecnie 4324 mm, czyli jest o 85 mm większa od poprzedniej generacji. Szerokość 1765 mm to także więcej o 17 mm. Wysokość samochodu się nie zmieniła, przez co samochód ma bardziej sportową linię. Wraz ze wzrostem długości zwiększył się o 30 mm rozstaw osi (obecnie wynosi 2690 mm), a więc urosło także wnętrze. Przestrzeń na nogi z tyłu wzrosła o 21 mm. W kabinie pojawiło się sporo schowków, półek i uchwyty na napoje.
Powiększyła się także pojemność bagażnika. W nowej generacji ma on 360 l, a więc o 30 l więcej niż w obecnej. Maksymalna wielkość dostępnej przestrzeni bagażowej to 1200 l, ale trzeba do tego złożyć tylną kanapę, która opcjonalnie może mieć oparcie dzielone w stosunku 40:20:40.
W ramach wyposażenia oferowane są liczne zestawy audio z dostępem do Internetu, lepszą integracją dla smartfonów i przenośnych odtwarzaczy muzycznych, aplikacjami do odbioru radia internetowego oraz uzyskiwania informacji Real – Time Traffic. Wśród dostępnych w ramach opcji technologii jest także wiele urządzeń poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Do dyspozycji jest asystent świateł drogowych, asystent parkowania, kamera cofania, tempomat z funkcją hamowania oraz systemy ostrzegające przed zjechaniem z toru jazdy.
Poszerzenie samochodu spowodowało także powiększenie rozstawu kół na obu osiach – na przedniej o 51 mm, a na tylnej o 72 mm. Samochód, który już w obecnej generacji był bardzo dobrze oceniany pod względem właściwości jezdnych stał się przez to bardziej stabilny podczas jazdy. Podobnie jak w obecnej generacji nowe BMW 1 będzie miało napęd na tylną oś i masę rozłożoną po połowie na obie osie.
Gama silników została zbudowana w myśl zasad downsizingu z wykorzystaniem doświadczeń ze sportu samochodowego, co pozwala czterocylindrowym silnikom uzyskiwać moce porównywalne z większymi silnikami sześciocylindrowymi. Po raz pierwszy wszystkie silniki wykorzystują technologię TwinPower Turbo.
W gamie jest 5 silników, przy czym dwa są benzynowe, a trzy wysokoprężne. Wersje silnikowe to 116i oraz 118i. Pierwszy z nich dysponuje mocą 136 KM i maksymalnym momentem obrotowym 220 Nm, a drugi 170 KM i 250 Nm. Słabszy rozpędza samochód do 100 km/h w 8,5 sekundy, a mocniejszemu wystarcza 7,4 sekundy. Prędkości maksymalne silników to odpowiednio 210 km/h i 225 km/h, a spalanie odpowiednio 5,5 – 5,7 l/100 km i 5,8 – 5,9 l/100 km.
Listę silników wysokoprężnych otwiera wersja 116d, który oferuje moc 116 KM i maksymalny moment obrotowy 260 Nm, zapewniając „jedynce” przyspieszenie 0 – 100 km/h w 10,3 sekundy i maksymalną prędkość 200 km/h. To najbardziej ekonomiczna wersja BMW 1, której na przejechanie 100 km wystarcza 4,3 – 4,5 l paliwa. Pozostałe turbodiesle są niemal równie oszczędne: 118 d pali średnio 4,4 – 4,5 l/100 km, a wersja 120d o 0,1 l więcej. Są przy tym bardziej dynamiczne. BMW 118d dysponując mocą 143KM i maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm osiąga maksymalnie 212 km/h, zapewniając przyspieszenie „do setki” w 8,9 sekundy. Najmocniejszy diesel ma moc 184 KM i maksymalny moment obrotowy 380 Nm, a to pozwala na sięganie 100 km/h w 7,2 sekundy i uzyskiwanie maksimum na poziomie 228 km/h.
W przygotowaniu jest jeszcze bardziej oszczędna wersja turbodiesla o pojemności 1,6 l, wykorzystujący technologie EfficientDynamics.