Bella
Nowa Alfa 159 łączy subtelny styl ze sportową elegancją Alfy Romeo. Z racji swojego założenia, charakterystyki i osiągów plasuje się na najwyższym miejscu w obszarze sedanów sportowych. Samochód został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro we współpracy z Centrum Stylu Alfa Romeo. Zachowuje swoistą płynność linii a jednocześnie łączy przestronność z kompaktowością typową dla sportowego stylu Alfy. Nawet najbardziej wymagający kierowca doceni komfort podróżowania nową Alfa 159.
Przednia część samochodu
W oczy "rzuca się" przede wszystkim mocna część przednia, reprezentowana przez charakterystyczny "trójbok" nad którym góruje tarcza o dużych rozmiarach. To właśnie ona podkreśla "agresywność" stylistyczną i elegancję kształtów. Wrażenie to zostaje dodatkowo wzmocnione przez boczne wloty powietrza, wyszukany kształt reflektorów oraz charakterystyczną pokrywę silnika a także zwartą stożkową kabinę oraz błotniki.
Tylnia część samochodu
Tylna część samochodu charakteryzuje się silną linią horyzontalną podkreślającą szybę tylną, podwójnym chromowanym zakończeniem wylotu spalin i małym spoilerem, który nawiązuję do stylu i funkcjonalności. Światła przedłużone i przedzielone wycięciem na bagażnik o formie cylindrycznej wyraźnie nawiązują stylistycznie do przednich reflektorów. Dzięki temu została zachowana równowaga między częścią przednią a tylną samochodu potęgując wrażenie spójności i elegancji.
Optymalna przyczepność na drodze
Alfa 159 posiada nadwozie najlepsze w tym segmencie w znaczeniu sztywności charakteryzujące się innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, promieniem skrętu najlepszym w tej kategorii, zapewniając jednocześnie doskonałą przyczepność na drodze jak i wysokie bezpieczeństwo. Dodatkowo doskonałe zawieszenie, przednie "dwuwahaczowe" i tylne multilink, potwierdziły swoją rolę podczas testów na torze próbnym("severi-test") i na drodze, gdzie Alfa 159 osiągnęła doskonałe rezultaty.
Duża wytrzymałość
Podwozie "premium" Alfy 159 to podwozie nowej generacji. W trakcie prac projektowych połączono wspólnie najlepszą wiedzę europejską w obszarze bezpieczeństwa, sztywności, zastosowania innowacyjnych materiałów i jakości. Przy nadwoziu wykorzystano wiele nowych rozwiązań takich jak np. elementy o konstrukcji skrzynkowej, sztywnie połączone poprzecznie i pionowo, dzięki czemu uzyskano doskonałą sztywność skrętną nadwozia plasującą model na szczycie segmentu. Karoseria nowej Alfy 159 jest ze stali o wysokiej odporności "dual phase". Deska rozdzielcza zamontowana została na poprzecznej belce magnezowej, którego stosowanie ma tradycję w przemyśle lotniczym.
Całkowite bezpieczeństwo
Sztywność nadwozia pozwala na doskonałą prace zawieszenia i dzięki temu gwarantuje maksymalny poziom bezpieczeństwa biernego. Zastosowanie stali o wysokiej odporności pozwala na zoptymalizowanie grubości i zredukowanie ilości wzmocnień lokalnych, przy jednoczesnym zniwelowaniu ciężaru. Ta technologia pozwala na uzyskanie doskonałych jakościowo połączeń i na zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa w przypadku uderzeń: nadwozie wraz z silnikiem ma funkcje strukturalną i posiada wysoką sztywność nadwozia, która chroni samochód przed uderzeniami czołowymi. Przednia podłoga posiada trzy strefy obciążeń, pomyślane tak aby podczas uderzenia samochód podlegał jak najmniejszej deformacji. Elementy wzdłużne przebiegające przez całą długość samochodu, gwarantują deformowanie stopniowe i progresywne. Instalacje boczne są przecinane przez poprzeczne belki ze stali dual-phase, wewnętrzny system drzwi, kolumna środkowa posiada trzy poziomy wzmocnienia.
A co z silnikami? Klienci mają do wyboru trzy jednostki benzynowe i trzy - Diesla.
Podstawowy silnik benzynowy to wykonana w technologii JTS (bezpośredniego wtrysku benzyny) jednostka o pojemności 1.9l, mocy 160 KM i maksymalnym momencie 190 Nm przy 4500 obr/min. Większe wrażenia zapewnia silnik o pojemności 2.2 l, mocy 185 KM i momencie 230 Nm przy 4500 obr/min. Natomiast na szczycie pozycjonowany jest silnik V6 o 24 zaworach, pojemności 3.2 l, mocy 260 KM i momencie obrotowym 322 Nm przy 4500 obr/min. Wszystkie jednostki napędowe posiadają podwójne zmienne czasy rozrządu (dolot i wydech), bezpośredni wtrysk paliwa, spełniają normę czystości spalin Euro4 oraz oferują 90 procent momentu obrotowego już przy 2000 obr/min. Warto zauważyć, że Alfa Romeo podąża drogą BMW. Silniki są wolnossące, a jednocześnie mocno wysilone - z jednego litra pojemności generowana jest moc pomiędzy 81 a 85 KM. Alfa nie zostaje z tyłu również w zakresie popularnych w ostatnim czasie silników wysokoprężnych. W modelu 159 oferowane będą dwie różniące się mocą jednostki o pojemności 1.9l oraz 5-cylindrowy silnik o pojemności o pół litra większej. Podstawowy silnik 1.9-litrowy o 8-zaworowej głowicy generuje 120 KM (przy 4000 obr/min) oraz 280 Nm (przy 2000 obr/min). Osiągi jednostki o tej samej pojemności, ale wykonanej w technologii 16-zaworowej są lepsze: 150 KM przy 4000 obr/min i 320 Nm przy 2000 obr/min. Natomiast najmocniejszy silnik Diesla z pojemności 2.4l generuje 200 KM (przy 4000 obr/min) i 400 Nm (przy 2000 obr/min).
Wszystkie jednostki wysokoprężne wykonano w technologii common rail z wtryskiem Multijet (stąd oznaczono je JTDM). Posiadają one zmienną geometrię sprężarki i intercoolera oraz spełniają normę emisji spalin Euro4, a z filtrem cząstek stałych - Euro5.
Alfa Romeo 159 oferowana będzie tylko z przekładniami 6-biegowymi, zarówno manualnymi, jak i automatycznymi typu selespeed. Zawieszenie modelu 159 oferuje charakterystyczne dla Alfy świetne właściwości jezdne i trzymanie drogi. Z przodu zastosowano wahacze podwójne, natomiast z tyłu zawieszenie typu Multilink. 159-tka dostępna jest również w wersji z napędem na wszystkie cztery koła. System Q4 składa się z trzech dyferencjałów, w tym centralny to samoblokujący torsen C. W normalnych warunkach 57 procent momentu obrotowego przekazywane jest na koła tylne, a 43 procent - na oś przednią. W zależności od poślizgu poszczególnych kół moment jest transferowany tam, gdzie przyczepności jest najwięcej, co zapewnia doskonałą trakcję w praktycznie każdych warunkach. System Q4 pod względem technicznym nie różni się od tego, który zastosowany został w alfie 156 crosswagon.
Alfa 159 wyposażona została w elektroniczne "wspomagacze". Przede wszystkim wymienić trzeba VDC (alfowski odpowiednik ESP), czyli system stabilizacji jazdy. Producent zapewnia jednak, że system ten nie interweniuje zbyt wcześnie i pozwala kierowcy na wiele. Ponadto zastosowano MSR (zapobiega blokowaniu kół podczas redukcji), ASR (wspomaga ruszanie na śliskiej nawierzchni), ABS z EBD (rozkładem siły hamowania) i asystentem nagłego hamowania (HBA). Ponadto na pokładzie znajdziemy system Hill Holder, który ułatwia ruszanie pod górę.
Poziom bezpieczeństwa czynnego podnoszą biksenonowe reflektory. Alfa Romeo 159 oferowana jest 14 różnych kolorach, trzech poziomach wyposażenia.