Bardziej sportowo
Altea FR nie jest pierwszym autem Seata noszącym to oznaczenie. Otwiera jednak nową generację modeli tej hiszpańskiej marki.
Choć pierwsza prezentacja Altei FR dotyczyła modelu prototypowego, to można jednak dziś mówić, że właśnie tak będzie wyglądała ostateczna wersja, która trafi niebawem do seryjnej produkcji. Podobnie było wcześniej z Seatem Toledo, którego wersja prototypowa nie różniła się prawie od modelu seryjnego.
Altea FR poszerza gamę modeli Seata, kierowaną do osób oczekujących sportowych osiągów. Elementem najbardziej charakterystycznym prototypowej Altei FR jest dwukolorowe nadwozie (srebrno – czarne). Srebrna Altea otrzymała czarny pas na masce, w tym samym kolorze osłony przednich słupków i obudowy reflektorów. Ponadto z obu stron pojazdu umieszczono sporych rozmiarów inicjały „FR" w kolorze czarnym i czerwonym. Usportowiona Altea otrzymała także zmieniony przedni i tylny zderzak oraz większych rozmiarów osłonę chłodnicy. Z tyłu dostrzec można dwie chromowane końcówki układu wydechowego o średnicy 70 mm i inicjały FR na klapie bagażnika. Całości dopełniają 18 – calowe chromowane obręcze kół z lekkich stopów z ogumieniem w rozmiarze 225/40.
W sportowym stylu utrzymano również wystrój wnętrza, w którym dominuje skóra i srebrne detale – klamki, uchwyt na okulary, elementy deski rozdzielczej i schowka. Pasażerowie siedzą na czterech oddzielnych fotelach pokrytych skórą z logo FR. W skórze wykończono także koło kierownicy, panele drzwiowe, końcówkę dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego oraz osłonę zegarów. Logo FR widoczne jest na dźwigni zmiany biegów i sportowej kierownicy. Dla zwiększenia funkcjonalności wnętrza, tylne fotele można przesuwać.
Altea FR została wyposażona w reflektory ksenonowe z adaptacją AFS, dostosowując kształt wiązki światła do profilu drogi. Ten nowoczesny system oświetlenia korzystając z informacji dostarczanych przez czujniki, samoczynnie ustawia optykę świateł w zależności od prędkości jazdy, jak i promienia skrętu, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo podczas jazdy nocą. Jednocześnie reflektory te posiadają układ samopoziomowania. Dzięki specjalnym czujnikom, poziom wiązki świetlnej jest korygowany w zależności od tego czy pojazd przyspiesza lub zwalnia a także od obciążenia auta. Układ ten działa przy włączonych światłach mijania i drogowych.
Altea FR napędzana jest najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym jaki był stosowany dotychczas w Seatach. Jest to jednostka 2.0 TDI o mocy 170 KM i momencie obrotowym równym 350 Nm dostępnym przy 1800 – 2500 obr/min. Silnik ten powstał w oparciu o 140-konną jednostkę 2.0 TDI. Napęd przenoszony jest na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej. Sprint „setki" zajmuje Altei 8,6 s. a prędkość maksymalna wynosi 208 km/h. Warto również dodać, że w nowym silniku zastosowano nowy układ wtryskowy, system zamykania zaworów dolotowych i po raz pierwszy w Seacie – układ DPF (filtr cząstek stałych). Jednostka ta spełnia normy emisji spalin EU 4.
Seryjny model Altei FR ma trafić na rynek z początkiem roku 2006.