Auto za drzwiami
Pierwsza generacja Merivy intrygowała połączeniem w małym nadwoziu kształtu vana i tylnej kanapy FlexSpace, która dawała możliwość zmiany ilości miejsc, wielkości przestrzeni pasażerskiej i bagażnika. Dziś małych vanów jest sporo, a i rekonfigurowane tylne kanapy można spotkać w większej ilości modeli. W drugiej generacji trzeba więc było wymyślić coś nowego. Opel do zmienianej tylnej kanapy dodał FlexDoors, czyli tylne drzwi z tylnymi zawiasami. Dzięki temu drzwi otwierają się do tyłu, co ma ułatwić wsiadanie na tylną kanapę. Dodatkowo odchylają się pod kątem 84 stopni, większym niż w przypadku tradycyjnych drzwi.
Umieszczenie z tyłu zawiasów oznacza przeniesienie do przodu klamki. Ułatwia to rodzicom podróżowanie z małymi dziećmi, ale także przy wkładaniu przez kierowcę lub pasażera z przodu teczki czy parasola na tylną kanapę. Przy podróżowaniu z małymi dziećmi taki układ ma dwie zalety, jeżeli rodzice muszą otwierać dziecku drzwi, to mają bliżej klamkę, a z drugiej strony otwierające się w tył drzwi ograniczają możliwość wybiegnięcia dziecko poza samochód, na jezdnię.
Z drugiej strony nietypowo otwierające się drzwi naddają samochodowi także bardziej intrygujący wygląd.
Najbardziej interesujące jest jednak wnętrze. System FlexSpace jest już znany z poprzedniej generacji, ale został ulepszony. Poprawiono i uproszczono sposób składania kanapy. Można to zrobić także od strony bagażnika. Podobnie jak poprzednio mogą być trzy miejsca lub dwa, cofnięte głębiej do wnętrza bagażnika, dzięki czemu dwójce pasażerów zostaje więcej miejsca na nogi.
Dwa zewnętrzne fotele tylnej „kanapy" przesuwają się o 19 cm (od standardowego położenia o 14 cm w przód lub 5 cm w tył), a także o 5 cm w stronę wnętrza. Wewnętrzny można złożyć i schować.
Siedziska tylnej kanapy są ustawione nieco wyżej niż przednie więc siedzący na niej pasażerowie także mogą obserwować drogę.
Kiedy kanapa jest w standardowym położeniu bagażnik ma pojemność 400 l, po złożeniu tylnych foteli wielkość przestrzeni bagażowej ma 920 l, a licząc do dachu nawet 1500 l.
Samochód przewidziany na auto rodzinne musi być funkcjonalny i pakowny. W przestrzeni pasażerskiej nowej Merivy stworzono 32 schowki na różne przedmioty. Wiele z nich to standardowe rozwiązania, ale niespotykanym elementem jest system FlexRail. To umieszczona w miejscu tunelu szyna, na której można zamontować wymienne, ruchome schowki, m.in. schowek na napoje i podłokietnik z dużym schowkiem, w którym można schować m.in. płyty CD.
Poniżej szyny jest podłogowa półeczka z dwoma uchwytami na napoje, dwiema skrytkami na urządzenia typu PDA a także gniazdami AUX, USB i gniazdem z napięciem 12 V. Między szynami jest także delikatne podświetlenie ułatwiające korzystanie ze schowków w ciemności.
Zamontowanie szyny było możliwe przez umieszczenie blisko centralnej konsoli drążka zmiany biegów i zastosowanie elektrycznego hamulca ręcznego, który jest obsługiwany przyciskiem a nie drążkiem.
Samochód o długości 428,8 cm, ma rozstaw osi większy od poprzednika o 1,5 cm, a do tego rozstaw przednich kół powiększony o 3,9 cm, a tylnych o 4,5 cm. Dzięki temu na drodze samochód jest bardziej stabilny i zapewnia większy komfort jazdy.
Komfort zapewniają także fotele samochodu. W sportowej wersji z regulowanym elektrycznie wsparciem lędźwiowego odcinka pleców, wydłużanym siedziskiem oraz czterokierunkową regulacją zagłówka otrzymały specjalny certyfikat od niezależnego panelu niemieckich lekarzy i ekspertów ergonomii Aktion Gesunder Rucken (Akcja na rzecz zdrowych pleców).
W gamie silników przewidziano 3 benzynowe jednostki 1,4 l ( w tym dwie turbo), o mocach 100 KM, 120 KM i 140 KM. Ta ostatnia jest o 12 proc. mocniejsza od stosowanego w poprzedniej generacji silnika 1,8 l, a do tego oszczędniejsza.
Turbodiesle mają być dwa: 1,3 CDTI o mocy 75 KM oraz stukonna 1,7 CDTI. Wkrótce będą oferowane dwa kolejne silniki: 1,3 CDTI o mocy 95 KM i 1,7 CDTI z mocami 110 KM oraz 130 KM.
Nowa Meriva ma debiutować na rynku już w najbliższy weekend, ale na razie nie podano jeszcze pełnego cennika. Nieoficjalnie wiadomo, że ceny mają się zaczynać od 53 900 złotych.