Auto na każdą okazję
Wiele osób uważa oryginalnego Freelandera, wprowadzonego na rynek w roku 1997, za pioniera całkowicie nowej klasy: luksusowych samochodów kompaktowych z napędem 4×4. Przez 5 lat był on europejskim bestsellerem sprzedaży w klasie 4×4, a w Wielkiej Brytanii sprzedawał się najlepiej w tym segmencie aż do końca roku 2005. Całkowicie nowy Freelander 2 ma być od niego w każdym calu lepszy.
Freelander 2 jest czwartym samochodem z napędem 4×4 wprowadzanym na rynek przez firmę Land Rover w ciągu nieco ponad czterech lat. Pozostałe trzy to nowy Range Rover (2002), Discovery 3 (2004) i Range Rover Sport (2005). Ich wejście na rynek było dużym sukcesem i przyczyniło się do rekordowej sprzedaży samochodów marki Land Rover w roku 2005 na całym świecie.
Mimo, że samochód jest dłuższy od poprzednika zaledwie o 50 mm, to oferuje znacznie więcej przestrzeni nad głową oraz wokół ramion i nóg zarówno z przodu jak i z tyłu. Duża powierzchnia szyb podkreślać ma poczucie przestronności i dopełniać pozycję fotela kierowcy w standardzie „command driving" – będący znakiem rozpoznawczym samochodów Land Rover – oraz amfiteatralny układ siedzeń na których osoby z tyłu siedzą nieco wyżej niż z przodu, dzięki czemu mają lepszy widok przez okna samochodu. Objętość bagażnika również należy do najlepszych w klasie i jest o 38% większa niż w poprzednim Freelanderze (755 zamiast 546 litrów z podniesionymi tylnymi siedzeniami.)
Pięciodrzwiowe nadwozie ma konstrukcję skorupową o wysokiej sztywności na siły skręcające, co zwiększa kulturę pracy, komfort i szosowe właściwości jezdne oraz sprawia, że samochód nadaje się do prawdziwej jazdy w terenie. Zawieszenie jest w pełni niezależne i wykorzystuje najnowocześniejsze systemy stabilizujące, takie jak nowa, wyrafinowana technologia RSC ograniczająca ryzyko przewrócenia samochodu.
Nowe jednostki napędowe
Od strony technicznej Freelander 2 zwraca uwagę m.in. dwoma całkowicie nowymi silnikami: 3,2-litrowym, 6-cylindrowym benzynowy w układzie rzędowym oraz 2,2-litrowym, czterocylindrowym turbodieslem. Układ rzędowy silników sześciocylindrowych jest idealny jeśli chodzi o zapewnienie płynności pracy, a bardzo zwarta nowa jednostka napędowa Freelandera 2 jest na tyle mała, że można ją było zamontować poprzecznie. To pierwsze tego typu rozwiązanie w sektorze kompaktów z napędem 4×4, będące jedną z wielu innowacji wprowadzonych w tym samochodzie. Poprzeczne położenie silnika umożliwiło wprowadzenie zmian projektu kabiny pasażerskiej oraz zwiększenie bezpieczeństwa.
233-konny (171 kW) rzędowy silnik benzynowy umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 200 km/h (124 mph) i przyśpieszenia 0-100 km/h w 8,9 sekundy (0-60 mph w 8,4 sekundy). W cyklu mieszanym spala on 11,2 l na 100 km. Silnik ten współpracuje z nową 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów z opracowanym przez Land Rover trybem CommandShift w razie potrzeby umożliwiającym manualną, sekwencyjną zmianę biegów. Kierowca potrzebujący jeszcze żwawszej reakcji samochodu może również wybrać tryb sportowy.
Silnik wysokoprężny wybrany do nowego Freelandera 2 to całkowicie nowa 2,2-litrowa jednostka czterocylindrowa. Ten 160-konny (118 kW) silnik osiąga maksymalny moment obrotowy 400 Nm (295 lb ft), i ponad 200 Nm (148 lb ft) już od 1000 obr./min. aż do 4500 obr./min. Dzięki temu reaguje na wciśnięcie pedału przyśpieszenia już przy niskich obrotach, a przy tym zapewniać ma wysoką kulturę pracy i oszczędność paliwa: w cyklu mieszanym 7,5 litra ON na 100km. Opcjonalnie dostępny jest filtr cząstek stałych (cDPF), zapewniający większą czystość spalin. Dostępne są dwie skrzynie biegów: nowa 6-stopniowa manualna skrzynia biegów i ta sama automatyczna skrzynia biegów, która współpracuje z silnikiem benzynowym (w modelach z silnikiem wysokoprężnym będzie dostępna od wiosny 2007).
Nowe technologie
Freelander 2 jest naszpikowany nowymi technologiami poprawiającymi osiągi samochodu zarówno na szosie jak i w terenie. Wiele z nich jest całkowitą nowością w tej klasie samochodów. Z wyjątkiem wersji podstawowej, unikalny system Terrain Response firmy Land Rover ułatwiający jazdę terenową, jest w standardzie we wszystkich innych wersjach modelu. Inne interesujące technologie to m.in. nowy, inteligentny system stałego napędu na wszystkie koła zapewniający znakomitą przyczepność i większą oszczędność paliwa podczas jazdy szosowej, oraz opatentowany system Gradient Release Control, zapewniający kierowcy większą pewność prowadzenia i kontrolę nad samochodem po zwolnieniu hamulców na stromych i śliskich pochyłościach.
Do innych cech i opcji samochodu będących rzadkością w tej klasie należą: przycisk uruchamiania silnika bez użycia kluczyka, ksenonowe światła przednie, wycieraczki z czujnikiem deszczu i system wspomagający parkowanie (z tyłu i przodu). Dwuczęściowe panoramiczne okno dachowe zwiększa poczucie przestronności kabiny pasażerskiej. Klimatyzacja jest standardem we wszystkich wersjach modelu. Dostępna jest również nawigacja satelitarna z mapami na płytach DVD i kolorowym sterującym ekranem dotykowym. Pośród systemów audio najwyższej jakości znajdziemy cyfrowy radioodtwarzacz DAB z 12-głośnikowym systemem dźwięku otaczającego Dolby™ Prologic IIx Surround Sound posiadający połączenia światłowodowe. We wszystkich wersjach dostępne jest wejście do podłączenia zewnętrznego źródła dźwięku (np. odtwarzaczy iPod lub MP3).
Nowy Land Rover Freelander 2 został zaprojektowany i opracowany technicznie w Gaydon, w hrabstwie Warwick, zaś wyróżniona w roku 2005 nagrodą JD Power European Plant Quality Gold Award za najwyższą jakość produkcji fabryka Freelandera 2, Halewood, znajduje się w Liverpoolu. Polska prezentacja miała miejsce w ubiegłym tygodniu, a ceny zaczynają się od 36 350 euro za podstawową wersję z 2,2-litrowym silnikiem Diesla oraz 45 740 euro za 3,2-litrową benzynę R6. Topowa wersja HSE kosztuje 53 tys. euro.