Audi RS3 Sportback - hot-hatch najwyższych lotów
Takiego Audi jeszcze nie było! Silnik o mocy ponad 300 KM, stały napęd na cztery koła, zawieszenie o wybitnie sportowej charakterystyce oraz super-wydajny układ hamulcowy, a to wszystko w agresywnie wystylizowanym nadwoziu wielkości standardowego kompaktu. Oto przed Wami Audi RS3 Sportback!
Jak na prawdziwego członka rodziny RS przystało, najważniejszy element nowego Audi kryje się pod jego maską. Moc maksymalna w postaci 340 KM oraz moment obrotowy w granicach 450 Nm to parametry dostarczane przez 2,5-litrową, 5-cylindrową jednostkę TFSI wyposażoną w turbosprężarkę oraz bezpośredni wtrysk benzyny.
Jak podkreśla producent, silnik „RS-trójki” może pochwalić się nie tylko niebagatelnymi wartościami mocy i momentu obrotowego, ale także bardzo lekką, a zarazem wytrzymałą konstrukcją oraz pięknym brzmieniem, pozostawiającym w tyle motory 4-cylindrowe.
Zainteresowanym osiągami możemy zdradzić, że auto przekracza barierę pierwszej „setki” po 4,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Gdyby nie elektroniczny ogranicznik prędkości, RS3 Sportback mógłby pojechać jednak jeszcze szybciej…
Co ważne, prócz doskonałych osiągów, samochód oferuje też akceptowalne wartości zużycia paliwa oraz emisji CO2. Wg danych fabrycznych, średnie spalanie oscyluje wokół 9,1 l/100 km, a emisja dwutlenku węgla kształtuje się na poziomie 212 g/km. Rzeczywiste wartości mogą być jednak zgoła odmienne, bowiem charakter auta nie zachęca do delikatnego traktowania pedału gazu…
5-cylindrową jednostkę napędową, inżynierowie Audi połączyli z napędem na obie osie oraz 7-stopniową skrzynią biegów. Ta ostatnia, nosząca nazwę S-tronic, umożliwia szybką zmianę przełożeń w trzech trybach – dwóch automatycznych oraz jednym manualnym.
Nad efektywnym przenoszeniem momentu napędowego na koła czuwa system Quattro. Jego nowoczesna konstrukcja, z wielotarczowym sprzęgłem na czele, gwarantuje doskonały rozdział momentu pomiędzy koła, a co za tym idzie idealną przyczepność.
Najmocniejszy kompakt spod znaku czterech pierścieni może pochwalić się także sportowo dostrojonym zawieszeniem. Korzysta ono z przednich kolumn McPhersona oraz 4-wahaczowego układu tylnego. Co ważne, kluczowe podzespoły zawieszenia zostały wykonane z aluminium zapewniającego wytrzymałość i niewielką masą.
Montaż zmodyfikowanych podzespołów zawieszenia poszedł w parze z obniżeniem prześwitu auta o 25 mm (w porównaniu do standardowego A3). Samochód porusza się na 19-calowych kołach zaoferowanych w dwóch wariantach kolorystycznych – tytanowym i czarnym. Na felgi nałożono ogumienie o rozmiarze 235/35 R19 z przodu i 225/35 R19 z tyłu.
Skuteczne zatrzymywanie „RS-trójki” z wysokich prędkości zapewnia zmieniony układ hamulcowy zaopatrzony w 4-tłokowe zaciski oraz wentylowane tarcze o średnicy 370 mm z przodu i 310 mm z tyłu. Wielbicieli naprawdę agresywnej jazdy ucieszy zmodyfikowany system ESP oferujący tryb sportowy oraz opcję całkowitego wyłączenia układu.
Bez przeprojektowanego wyglądu nie byłoby prawdziwej „RS-ki”, dlatego tworząc nowe Audi nie zapomniano o ozdobieniu jego nadwozia pakietem wizualnych akcentów. Rzecz jasna, mowa tutaj nie tylko o emblematach „RS3” (umieszczonych na grillu i klapie bagażnika).
Pas przedni przeprojektowanego nadwozia zdobi ciemnopopielata atrapa chłodnicy oraz zderzak z powiększonymi wlotami powietrza i charakterystycznym, srebrnym wykończeniem. Rzut oka na linię boczną ujawnia aluminiowe obudowy lusterek, zmienione progi oraz poszerzone nadkola. Te ostatnie zostały wykonane z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. Tylną część karoserii wyróżniają natomiast spojler dachowym oraz dyfuzor z podwójną końcówką wydechu.
Do kompletnego zestawu modyfikacji brakuje jeszcze zmodernizowanego wnętrza. Projektanci Audi i w tym przypadku wykonali kawał dobrej roboty, dzięki czemu kabina pasażerska nowej „trójki” zyskała zarówno na sportowym wizerunku, jak i ekskluzywności.
Wnętrze kompaktowej „RS-ki” zwraca uwagę przede wszystkim swoją kolorystyką – czarne wykończenie ozdobione czerwonymi detalami króluje w całej kabinie, od konsoli środkowej przez boczki drzwi aż do sportowych foteli obszytych skórą.
Kierowca nowego Audi ma przed sobą nową kierownicę spłaszczoną u dołu oraz zmodernizowany zestaw wskaźników, wyposażony we wskaźnik ciśnienia doładowania oraz stoper mierzący czas okrążenia pokonywanego na torze. Warto wspomnieć jeszcze o licznych elementach wykonanych z materiału „Aluminium Race”.
RS3 Sportback dostępny jest za naszą zachodnią granicą w cenie 49.900 EUR (około 200 tysięcy PLN). Za tą niemałą kwotę moglibyśmy sprawić sobie znacznie większe auto, jednak możliwości techniczne oraz osiągi oferowane przez nowe Audi powinny zapewnić producentowi rzesze chętnych.