Audi Q3 - Mniejszy wymiar kompaktu
Nowy miejski samochód Audi ma mieć charakter SUV. Będzie mniejszy, ale pakowny i dobrze wyposażony, także w wiele systemów znanych z większych aut tej marki.
Audi ma już w ofercie kompaktowy samochód w segmencie SUV. Za kilka tygodni pojawi się jeszcze jeden, mniejszy. Nowe SUV ma linię małego crossovera – przedni pas samochodu jest stylizowany jak inne modele Audi, tylna klapa przypomina modele Q5 i Q7, ale bryłę nadwozia chyba nieco bliżej do większego hatchbacka niż SUV, choć Audi dopatruje się w niej nawet coupe. Najciekawszym elementem są światła, w których bardzo bogato wykorzystano nowoczesne rozwiązania świetlne. Z przodu oprócz neonowych świateł do jazdy dziennej są biksenonowe światła do jazdy dziennej, a z tyłu diodowe diody LED.
Kompaktowy Q3 ma długość 4,39 m, szerokość 1,83 m i wysokość 1,60 m. Kabinę wykonano ze wzmocnionej stali i blach o różnej grubości. Pokrywa silnika i tylny klapa są zbudowane z aluminium. Nadwozie jest bardzo sztywne, a cały samochód w wersji z napędem na tylko jedną oś waży tylko 1500 kg.
|
|
|
W kabinie charakter tworzy otaczająca kierowcę i pasażera linia zwana wrap around, znana już z większych modeli tej marki. Trzyramienna kierownica ma natomiast wzór charakterystyczny dla aut serii Q. Choć zrezygnowano z wydzielenia centralnej konsoli umieszczone w jej miejscu elementy są duże i masywne. Wyposażenie samochodu obejmuje dwustrefową klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele.
Audi przygotowało dla Q3 zestawy multimedialne, zapożyczając je czasami z aut wyższej klasy. Jest wśród nich zestaw Bose z 14 głośnikami, z których przednie głośniki niskotonowe są w ciemności efektownie podświetlane. W wersjach high endowych dostępne są twarde dyski i siedmiocalowe, kolorowe ekrany, na których wyświetlane są mapy nawigacji w układzie 3D. W przyszłości będą także oferowane urządzenia tworzące wewnątrz samochodu sieć Wi-Fi, pozwalającą na wysyłanie maili i surfowanie w Internecie.
|
|
|
Według zapowiedzi priorytetem była wysoka jakość materiałów i poziom wykonania wnętrza. Przygotowano 5 wersji kolorystycznych wnętrza: czarną, szarą, beżową i dwie brązowe, a także 4 warianty dekoracyjne, m.in. z drewna modrzewiowego oraz ze szczotkowanego aluminium. Do wyboru są trzy rodzaje tkanin tapicerek i trzy odmiany skóry.
Samochód dysponuje pięcioosobowym wnętrzem i bagażnikiem o pojemności 460 l. Dostępne są także takie akcesoria jak system zabezpieczeń bagażu, składana mata w bagażniku, wykonana ze stali szlachetnej dodatkowa osłona krawędzi bagażnika, otwór w tylnej kanapie i torba narciarska. Składając tylną kanapę można powiększyć przestrzeń bagażową do 1365 l.
|
|
|
Wchodząc na rynek samochód będzie dysponował gamą trzech silników. Dwa dwulitrowe silniki benzynowe TFSI będą dysponowały mocami 170 KM i 211 KM. Mocniejszy będzie rozpędzał auto do 100 km/h w 6,9 sekundy i osiągał maksymalnie 230 km/h. Dwulitrowy turbodiesel ma moc 177 KM. Wszystkie trzy samochody mają napęd quattro. W późniejszym terminie dostępny będzie także dwulitrowy turbodiesel o mocy 140 KM, połączony z napędem na przednią oś, który będzie się zadowalał 5, 2 l paliwa na 100 km.
Jako opcja dostępny będzie system Audi Drive Select, który zmienia działanie przyspieszenia i układu kierowniczego. Jednym z trybów działania jest efficiency, który wpływa także na pracę klimatyzacji i tempomatu, starając się uzyskać maksymalnie ekonomiczną pracę samochodu. Samochód może oczywiście dysponować także wieloma programami asystującymi kierowcy, takimi jak side assist czy lane assist. Asystent parkowania ma do dyspozycji sygnały z dwunastu czujników obserwujących także boki samochodu. Nie tylko ostrzega kierowcę o przeszkodach, ale może także całkowicie przejąć kierowanie autem.