Audi Q3 - Mniejszy wymiar kompaktu
Nowy miejski samochód Audi ma mieć charakter SUV. Będzie mniejszy, ale pakowny i dobrze wyposażony, także w wiele systemów znanych z większych aut tej marki.
Audi ma już w ofercie kompaktowy samochód w segmencie SUV. Za kilka tygodni pojawi się jeszcze jeden, mniejszy. Nowe SUV ma linię małego crossovera – przedni pas samochodu jest stylizowany jak inne modele Audi, tylna klapa przypomina modele Q5 i Q7, ale bryłę nadwozia chyba nieco bliżej do większego hatchbacka niż SUV, choć Audi dopatruje się w niej nawet coupe. Najciekawszym elementem są światła, w których bardzo bogato wykorzystano nowoczesne rozwiązania świetlne. Z przodu oprócz neonowych świateł do jazdy dziennej są biksenonowe światła do jazdy dziennej, a z tyłu diodowe diody LED.
Kompaktowy Q3 ma długość 4,39 m, szerokość 1,83 m i wysokość 1,60 m. Kabinę wykonano ze wzmocnionej stali i blach o różnej grubości. Pokrywa silnika i tylny klapa są zbudowane z aluminium. Nadwozie jest bardzo sztywne, a cały samochód w wersji z napędem na tylko jedną oś waży tylko 1500 kg.
W kabinie charakter tworzy otaczająca kierowcę i pasażera linia zwana wrap around, znana już z większych modeli tej marki. Trzyramienna kierownica ma natomiast wzór charakterystyczny dla aut serii Q. Choć zrezygnowano z wydzielenia centralnej konsoli umieszczone w jej miejscu elementy są duże i masywne. Wyposażenie samochodu obejmuje dwustrefową klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele.
Audi przygotowało dla Q3 zestawy multimedialne, zapożyczając je czasami z aut wyższej klasy. Jest wśród nich zestaw Bose z 14 głośnikami, z których przednie głośniki niskotonowe są w ciemności efektownie podświetlane. W wersjach high endowych dostępne są twarde dyski i siedmiocalowe, kolorowe ekrany, na których wyświetlane są mapy nawigacji w układzie 3D. W przyszłości będą także oferowane urządzenia tworzące wewnątrz samochodu sieć Wi-Fi, pozwalającą na wysyłanie maili i surfowanie w Internecie.
Według zapowiedzi priorytetem była wysoka jakość materiałów i poziom wykonania wnętrza. Przygotowano 5 wersji kolorystycznych wnętrza: czarną, szarą, beżową i dwie brązowe, a także 4 warianty dekoracyjne, m.in. z drewna modrzewiowego oraz ze szczotkowanego aluminium. Do wyboru są trzy rodzaje tkanin tapicerek i trzy odmiany skóry.
Samochód dysponuje pięcioosobowym wnętrzem i bagażnikiem o pojemności 460 l. Dostępne są także takie akcesoria jak system zabezpieczeń bagażu, składana mata w bagażniku, wykonana ze stali szlachetnej dodatkowa osłona krawędzi bagażnika, otwór w tylnej kanapie i torba narciarska. Składając tylną kanapę można powiększyć przestrzeń bagażową do 1365 l.
Wchodząc na rynek samochód będzie dysponował gamą trzech silników. Dwa dwulitrowe silniki benzynowe TFSI będą dysponowały mocami 170 KM i 211 KM. Mocniejszy będzie rozpędzał auto do 100 km/h w 6,9 sekundy i osiągał maksymalnie 230 km/h. Dwulitrowy turbodiesel ma moc 177 KM. Wszystkie trzy samochody mają napęd quattro. W późniejszym terminie dostępny będzie także dwulitrowy turbodiesel o mocy 140 KM, połączony z napędem na przednią oś, który będzie się zadowalał 5, 2 l paliwa na 100 km.
Jako opcja dostępny będzie system Audi Drive Select, który zmienia działanie przyspieszenia i układu kierowniczego. Jednym z trybów działania jest efficiency, który wpływa także na pracę klimatyzacji i tempomatu, starając się uzyskać maksymalnie ekonomiczną pracę samochodu. Samochód może oczywiście dysponować także wieloma programami asystującymi kierowcy, takimi jak side assist czy lane assist. Asystent parkowania ma do dyspozycji sygnały z dwunastu czujników obserwujących także boki samochodu. Nie tylko ostrzega kierowcę o przeszkodach, ale może także całkowicie przejąć kierowanie autem.