Audi A8 L High Security - czołg spod znaku czterech pierścieni
High Security - trudno o nazwę równie dobrze oddającą charakter opancerzonych wersji limuzyn ze znaczkiem Audi. Za sprawą zaawansowanych technologii i ultra-wytrzymałych materiałów, "najwyższy poziom bezpieczeństwa" gwarantuje też najnowsze A8 L High Security.
Literka „L” widniejąca w nazwie pancernej „A-ósemki” oznacza, że mamy do czynienia z modelem o przedłużonym rozstawie osi. Jego wartość przekracza 3 metry, długość całego pojazdu wynosi natomiast 5,27 metra. Niebotyczne rozmiary nie są jednak tym, czym karoseria wyróżnia się najbardziej. Najważniejsza jest jej wytrzymałość, chroniąca ważne osobistości przed arsenałem zamachowców.
Podstawowym elementem całego pojazdu jest aluminiowa obudowa Audi Space Frame wzmocniona takimi materiałami jak stal pancerna czy tkaniny aramidowe. Odpowiednią ochronę gwarantują ponadto wielowarstwowe szyby powlekane poliwęglanem oraz dodatkowe wzmocnienia progów bocznych. Zastosowanie materiałów o ponadprzeciętnej wytrzymałości poszło oczywiście w parze ze znacznym wzrostem masy – podczas, gdy główna konstrukcja waży 720 kg, wzmocnienia drzwi i okien wygenerowały dodatkowe 660 kg.
A8 L High Security został też zaopatrzony w specjalny system gaśniczy (pokrywający koła, podwozie, zbiornik paliwa i komorę silnika ognioodporną pianką), układ zapewniający ochronę przed atakami chemicznymi/gazowymi (wykorzystujący tlen pod ciśnieniem), a także system awaryjnego otwierania drzwi (przy pomocy pirotechnicznych ładunków).
W aucie nie zabrakło ponadto dodatkowego oświetlenia LED zaprojektowanego do jazdy w konwoju oraz mechanizmu umożliwiającego swobodną rozmowę z osobami na zewnątrz bez potrzeby otwierania szyb. Podobnie jak w przypadku modelu standardowego, kabina pasażerska wzmocnionej limuzyny obfituje w ekskluzywne elementy wyposażenia w postaci 4-strefowej klimatyzacji czy opcjonalnej lodówki.
Z najwyższej półki pochodzi również silnik zastosowany w pancernym Audi. Jednostka o pojemności 6,3 litra ma 12 cylindrów i jest w stanie rozwinąć 500 KM mocy oraz 625 Nm momentu obrotowego. Parametry te pozwalają ciężkiemu autu na rozpędzenie się do „setki” w 7,3 sekundy i osiągnięcie ograniczonych elektronicznie 210 km/h. Deklarowane zużycie paliwa na poziomie 13,5 l/100 km nie wydaje się wysokie.
Zastosowaną jednostkę napędową połączono z 8-biegowym „automatem” i napędem na cztery koła, a elementy podwozia, układ hamulcowego oraz systemy elektroniczne zostały zmodyfikowane w celu dostosowania podzespołów do wyższej masy i rzecz jasna zapewnienia jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa.
Opancerzone A8 produkowane jest w niemieckim Neckarsulm, a budowa jednego egzemplarza trwa około 450 godzin. Co ważne, w zakładzie trudniącym się produkcją wersji High Security, zabronione jest korzystanie z telefonów komórkowych. Wszystko po to, aby zminimalizować możliwość przecieku tajnych informacji na temat stosowanych technologii.
Nie wiemy, na jaką kwotę Audi wyceniło swoją wzmocnioną limuzynę, jesteśmy jednak pewni, że kwota ta przekracza nasze wyobrażenie (a tym bardziej zawartość portfela).