Audi A6 Avant - Znany styl, nowe technologie
Samochody kombi dawno przestały być kanciastymi brzydalami. Nowe Audi A6 Avant ma dynamiczną sylwetkę z wieloma sportowymi akcentami, a na wyposażeniu systemy wspomagające zarówno jego funkcjonalność, jak i dynamikę.
Długość samochodu to 4,93 m, szerokość 1,87 m ale wysokość tylko 1,46 m. Lancetowate reflektory i duża atrapa chłodnicy Singleframe tworzą sportowy obraz przedniej części samochodu. Z tyłu lampy mają bardziej zachowawczy kształt, ale nowoczesnego charakteru nadają im fantazyjne wzory wypełniających klosze diodowych świateł. Diody i biksenonowe reflektory tworzą także charakter przednich świateł.
Sylwetka samochodu jest lekka. Przy budowie samochodu wykorzystano wiele nowoczesnych materiałów, takich jak utwardzone stale i aluminium, które stanowi 20 proc. karoserii. Nadwozie jest lżejsze o 30 kg, a w sumie nowa generacja samochodu jest o około 70 kg lżejsza od obecnej (dokładna różnicy zależy od wersji silnikowej).
W modelu kombi najważniejsza nowość to bagażnik. Ma on w podstawowej konfiguracji wielkość 565 l. Dzieloną tylną kanapę można łatwo złożyć, wykorzystując do tego cięgła w ściankach przestrzeni bagażowej. Bagażnik ma podwójną podłogę, haki na torby z zakupami, pojemnik na zabrudzone przedmioty, szyny do mocowania akcesoriów i elementy utrzymujące w miejscu drobniejsze bagaże. Oczywiście jest także system akcesoriów, obejmujący np. zaczepy do mocowania roweru.
Najciekawszą dostępną opcją wyposażenia jest jednak nowy, debiutujący w tym modelu sposób otwierania tylnej klapy. Nie trzeba do tego dotykać klapy bagażnika, ani nawet uruchamiającego automatyczne otwieranie klapy przycisku na pilocie. W nowym Audi A6 Avant zastosowano inny sposób wzbudzania tego mechanizmu. Pod zderzakiem zamontowane są dwa czujniki. Jeżeli kierowca podchodzi do samochodu z rękami pełnymi bagaży nie musi ich odstawiać – wystarczy, że wykona przed czujnikami odpowiedni ruch, wzbudzający obydwa czujniki, a klapa otworzy się automatycznie. Tajemnicy ruchu jeszcze nie ujawniono. W informacjach napisano tylko, że jest specyficzny. Oczywiście system musi wyczuć, że podchodzący do samochodu i wykonujący ów tajemniczy ruch człowiek ma w kieszeni breloczek bezkluczykowego systemu otwarcia auta.
Wnętrze samochodu jest pakowne dzięki powiększeniu rozstawu osi do 2,91 m. Wykończenie wnętrza to połączenie wysokiej jakości materiałów i ergonomii. Dekoracyjne wstawki będą mogły być wykonane z aluminium lub trzech rodzajów drewna, w tym z kontrastowego połączenia jasnego i ciemnego dębu. Można wykorzystać czarny, błyszczący lakier. Do wyboru będzie także kilka rodzajów skór na tapicerkę, a w opcjach siedzeń jest wersja z funkcją masażu. W ramach personalizacji można także wybierać między trzy i czteroramiennymi kierownicami, zamawiać podgrzewanie koła kierownicy, elektryczne regulowanie położenia kolumny czy skrzydełka do zmiany przełożeń automatycznej skrzyni biegów w trybie sekwencyjnym. Wysuwany monitor nad centralną konsolą to standard, ale w ramach opcji można zamówić jeszcze jeden, montowany między zegarami tablicy rozdzielczej. Obsługuje on system informacji kierowcy DIS. Jedną z dostępnych opcji wyposażenia jest natomiast wyświetlacz Head Up Display, rzucający podstawowe informacje na przednią szybę. W ramach standardowego wyposażenia oferowane będą m.in. czterostrefowa klimatyzacja, tempomat, automatycznie uruchamiane światła i wycieraczki.
Szeroka będzie gama dostępnych w opcjach zestawów multimedialnych, z dysponującą 15 głośnikami opcją przygotowaną przez firmę Bang & Olufsen na szczycie oraz zestawem zawierającym twardy dysk oraz sterowanie za pomocą umieszczonego na tunelu touchpada. Opcją będzie także możliwość tworzenia wewnętrznej sieci Wi-Fi oraz łączenie map systemu nawigacyjnego ze zdjęciami serwisu Google Earth a także wyszukiwanie celów podróży przy pomocy komunikatów głosowych.
Gamę silników tworzy sześć jednostek wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa, układy start/stop, system odzyskiwania energii podczas hamowania oraz nowy system chłodzenia, poprawiający sprawność silnika. Rozwiązania te pozwoliły obniżyć spalanie nawet o 18 procent. Tylko jeden z silników ma cztery cylindry, reszta to V6. Dwa silniki benzynowe to 2,8 FSI o mocy 204 KM i trzystukonny silnik 3,0 FSI. Wśród czterech turbodiesli podstawą jest dwulitrowy silnik o mocy 177 KM, natomiast szczyt stanowi trzylitrowa jednostka o mocy 313 KM. Z nim pod maską nowe kombi Audi osiąga 100 km/h w 5,4 sekundy. Dwulitrowy turbodiesel pełni natomiast rolę opcji dla oszczędnych zapewniając spalanie na poziomie 5 l/100 km.
W zależności od wersji silniki mogą być wyposażone w sześciostopniowe skrzynie manualne, bezstopniowe skrzynie multitronic, siedmiostopniową skrzynię S tronic a najmocniejszy, trzylitrowy turbodiesel będzie miał nawet ośmiobiegową skrzynię tiptronic, która zapewnia szybkie zmienianie przełożeń. Dwulitrowy turbodiesel jest dostępny tylko na przednią oś, pozostałe silniki w standardzie lub jako opcję będą miały napęd na wszystkie koła quattro. Jako opcja dostępny z nim będzie sportowy mechanizm różnicowy, zapewniający optymalne rozłożenie mocy na tylne koła.
Jak zwykle kierowcę będzie wspierało wiele elektronicznych systemów, takich jak adaptacyjny tempomat czy system Night Vision wskazujący pieszych, kiedy jeszcze znajdują się poza zasięgiem świateł. Audi zapowiada wprowadzenie w niedługim czasie nowego systemu wspomagania parkowania Top Wiev. Wyposażony w 4 małe kamery zapewnia obserwację terenu dookoła auta.
Rynkowy debiut przewidziano na koniec lata. Ceny w Niemczech mają się zaczynać od 40 850 euro.